Trucks

Elektrische Volvo FMX 8x4 van Beaujean maakt indruk in Limburgs landschap

Volvo Trucks Nederland
2024-11-13
Leestijd: 6 min.
Uitstoot verminderen
Author
Volvo Trucks Nederland
Marketing & Communicatie

Besix Infra Nederland boft. Als partner van H.J. Beaujean Transport & Grondverzet BV uit Hoensbroek kan de kennisgedreven wegenbouwaannemer één van de nieuwste Volvo-trucks inzetten: de 100% elektrische FMX Electric 8x4. Met vijf accupakketten heeft deze vierasser 450 kWh aan capaciteit beschikbaar, voldoende voor de dagelijkse ritten in het heuvelachtige Limburgse landschap.

Geen karakteristiek dieselgeluid meer, maar een nagenoeg stille rijervaring. Algemeen Directeur Guido Beaujean is overduidelijk een echte liefhebber van robuuste en stoere trucks, maar hij gaat ook met zijn tijd mee. Vandaar dat hij vorig jaar al met één van zijn grote klanten in gesprek raakte over de aanschaf van een elektrisch aangedreven truck.


Die klant is Besix Infra Nederland uit het Noord-Limburgse Herten, die als wegenbouwaannemer ook actief is in rioleringsaanleg, milieusanering, de aanleg van publieke ruimtes en een eigen asfaltcentrale bezit. Veel activiteiten vinden plaats in stedelijke of anderszins kwetsbare omgevingen en dat maakt de keuze voor een schone, stille, maar ook compacte truck een voor de hand liggende. Zeker nu bij aanbestedingen steeds vaker emissieloos moet worden gewerkt.

Rijden in een elektrische truck is een heel nieuwe ervaring.

Voorsprong voor Volvo in elektrificatie trucks

In de oriëntatiefase werd het Guido al snel duidelijk dat Volvo een flinke voorsprong heeft in de elektrificatie van vrachtauto’s. De hele truckrange is met een elektrische aandrijflijn verkrijgbaar - ook de speciaal voor de bouw ontwikkelde FMX. Een proefrit lag daarom voor de hand. In overleg met Besix en na een bezoek aan de Zweedse Volvo-fabriek, is besloten om een vierasser aan te schaffen.

De FMX Electric-bakwagen van Beaujean heeft drie elektromotoren, die samen 490 kW vermogen leveren, tridem-asconfiguratie met een gestuurde voorloopas en een hefbare achteras. Deze volledig elektrisch aangedreven FMXE 8x4V is onlangs in Hoensbroek afgeleverd door de Nebim Groep, Volvo Trucks-dealer uit Weert, Elsloo en Venlo.


Het chassis is door Hiab-Elsloo voorzien van een opbouw met een Ultima 21S Multilift haak-containersysteem en Hiab X-Hipro 192 laadkraan. Voor de aandrijving van de opbouw is gekozen voor zowel een versnellingsbak-PTO, als een mechanische E-PTO. Guido is zeer te spreken over de oplossingen van opbouwer HIAB, zoals de hydrauliektank die gedeeltelijk om het haaksysteem heen is gebouwd.

Elektrisch rijden is een nieuwe ervaring

Rijden in een elektrische truck is een heel nieuwe ervaring. “Dat zit ‘m in het geluid en in de wendbaarheid en soepele bediening”, zegt Guido. “Door Volvo Dynamic Steering is heel secuur manoeuvreren mogelijk en dat is erg prettig in smalle straten. Doordat de truck zo stil is, zijn alle veiligheidswaarschuwingen nu goed te horen. En waar je normaal gewend was op het geluid van de motor te rijden, moet je nu een nieuwe referentie van snelheid en vermogen vinden. Dat is een kwestie van wennen.”


Mooi, vindt Guido, dat niet alleen een geluidssignaal wordt gegeven bij het naar achter rijden - zoals gebruikelijk - maar nu ook bij het naar voren rijden. "Volvo denkt echt goed mee over veiligheid."


Elektrificatie is nieuwe manier van denken

Bedrijfsmatig vergt het inzetten van full-electric materieel een omschakeling, zowel voor de machinist of chauffeur, als voor de inrichting van het bedrijventerrein en de werklocatie. “Een uitdaging zit in de stroomvoorziening voor het opladen van de accupakketten; het stroomnet is er in onze regio nog niet volledig op ingericht”, zegt Guido.


“De investering in deze elektrische truck is daarnaast groter dan bij een dieseltruck en het is nog onbekend wat de afschrijvingstermijn is. Normaal schrijven we een truck in 10 tot 12 jaar af, maar bij elektrische trucks weten het nog niet precies. Maar we hebben deze stap samen met onze opdrachtgever Besix gezet en gaan er vol voor.”

Schone en stille FMX Electric is in vele varianten inzetbaar

De Volvo FMX Electric is speciaal ontwikkeld voor schoon, stil en vooral zwaar bouwtransport in stedelijke omgevingen. Het maximale combinatiegewicht (GCW) van 50 ton biedt voldoende laadvermogen. In combinatie met een I-Shift-versnellingsbak zorgen de twee of drie elektromotoren voor een uiterst soepele rijervaring.


De drie Power Take Offs-opties (PTO’s - elektrisch, mechanisch en versnellingsbak) maken samen met de uitgebreide opbouwmogelijkheden specifieke toepassingen mogelijk, zoals een kipper, betonmixer, bakwagen met laadkraan enzovoort. Verder is er keuze uit een trekkerversie in 4x2, 6x2 en 6x4 uitvoering en een bakwagenversie met 4x2, 6x2, 6x4, 8x2 en 8x4 uitvoeringen. Daarbij hebben alle assen luchtvering. De cabine is verkrijgbaar in alle reguliere varianten, waarbij de langere cabines steeds meer aftrek vinden.


Met twee tot zes accu’s is een capaciteit tussen 180 en 540 kWh beschikbaar en een actieradius tot 300 kilometer. De twee of drie elektromotoren leveren maximaal 330 tot 490 kW (450-666 pk) vermogen op. Voor volledig opladen met wisselstroom (AC 43 kWh) is zo’n negen uur nodig. Met gelijkstroom (DC 250 kWh) volstaat minder dan twee uur – handig, wanneer onderweg moet worden bijgeladen.


Dit artikel is geschreven door Bouwmachines in opdracht van Volvo Trucks Nederland.

Anderen bekeken ook

Laatste nieuws

Latest Press Release