Trucks

Hoe u een bedrijf kunt aanpassen aan elektrische vrachtwagens en opladen

Henrik Engdahl
2023-04-13
Leestijd: 4 min.
Uitstoot verminderen
Author
Henrik Engdahl
Customer Charging Manager

Voor sommige bedrijven is de huidige noodzaak om te stoppen en op te laden een uitdaging die hen ervan kan weerhouden de nieuwe technologie te omarmen. Verschillende bedrijven hebben echter al bewezen dat het mogelijk is om elektrisch te gaan door kleine aanpassingen te doen.
 

Als een vrachtwagenbedrijf de overstap naar elektrisch rijden wil maken, moet bij het plannen van routes en schema's rekening worden gehouden met het opladen en de actieradius van het voertuig. De uitdaging is om deze zo aan te passen dat er zo min mogelijk tijd verloren gaat door het opladen.

Erikssons Åkeri, gevestigd in het stadje Tomelilla in het zuiden van Zweden, is een van de eerste bedrijven die met succes elektrische vrachtwagens in zijn wagenpark voor regionale distributie heeft geïntegreerd. Eind 2021 kreeg het bedrijf een van de allereerste in serie geproduceerde elektrische trucks van Volvo. Nu zet het ongeveer 12 uur per dag drie vrachtwagens in voor regionale distributie.

"Wij willen een leider zijn in onze branche en samen met onze klanten de overgang naar elektromobiliteit leiden", zegt Gunnar Eriksson, CEO bij Erikssons Åkeri. "Aangezien steeds meer van onze klanten duurzaamheidseisen stellen, geeft het hebben van deze elektrische trucks in ons wagenpark ons een concurrentievoordeel en maakt het ons een early adopter in het aanbieden van fossielvrij transport."

Hoe routes en schema's aanpassen om de elektrische actieradius te vergroten

Voor veel bedrijven die willen overstappen op elektrisch rijden, is het vinden van de juiste tijd en plaats voor het opladen vaak een grote uitdaging. De elektrische vrachtwagens van Erikssons Åkeri worden gebruikt voor het vervoer van goederen van het distributiecentrum in Tomelilla naar klanten in en rond de stad Malmö - ongeveer 70 km verderop. Gemiddeld zullen de vrachtwagens ongeveer 12 uur per dag rijden en tot 350 km afleggen. De sleutel om dit te laten werken is het vinden van laadmogelijkheden die de minste impact hebben op de routeplanning en het dagelijkse schema van de vrachtwagen.

Met deze elektrische vrachtwagens in ons wagenpark hebben we een concurrentievoordeel en zijn we een pionier in het aanbieden van transport zonder fossiele brandstoffen.

"We hebben geïnvesteerd in ons eigen laadstation in onze vestiging in Tomelilla en we hebben enkele klanten die zelf hebben geïnvesteerd in hun eigen laadinfrastructuur, die we kunnen gebruiken tijdens het lossen", zegt Christian Pedersen, Key Account Manager bij Erikssons Åkeri. "Ook in Malmö en Helsingborg zijn openbare laadstations voor zware voertuigen. We laden daar meestal 30-45 minuten tijdens de lunchpauze van de chauffeur, dus we verliezen geen tijd."

De vrachtwagen heeft 2,5 uur nodig om 's nachts volledig op te laden in het depot van Erikssons Åkeri en 's middags opladen bij een openbaar station vergroot de actieradius met maximaal 100 km. Om de status van de accu en de laadtijden tijdens een dienst bij te houden, kunnen de chauffeurs gebruik maken van verschillende connected services.

"We proberen de routes zo te plannen dat het batterijniveau altijd binnen het optimale bereik van 20-80% ligt,” voegt Christian Pedersen toe. "Met elektrische vrachtwagens kun je nog niet zo flexibel zijn, dus we moeten samen met onze chauffeurs plannen. We leren nog steeds over hun beperkingen en actieradius, maar op deze routes denk ik dat we erin geslaagd zijn de dieseltrucks te vervangen."

De reacties van klanten en chauffeurs

De algemene reactie is positief: klanten voelen zich aangetrokken tot de mogelijkheid om de CO2-uitstoot in hun waardeketen te verminderen en chauffeurs zijn zeer te spreken over de stillere werkomgeving en het verdwijnen van uitlaatgassen. "Vooral voor onze jongere chauffeurs was het spannend om met nieuwe technologie te kunnen werken en een proefrit te maken met de eerste in serie geproduceerde elektrische vrachtwagen."

Werken met een accucapaciteit tussen 20-80% wordt als optimaal beschouwd, omdat dit een veilige marge biedt voor onvoorziene gebeurtenissen en tevens helpt om de levensduur van de accu te verlengen. De accu moet niet volledig worden opgeladen als hij lange tijd stilstaat om onnodige slijtage te voorkomen, maar het wordt aanbevolen om hem vóór een transportopdracht volledig op te laden, omdat dit een verwaarloosbaar effect heeft.

Ontwikkelingen in laadinfrastructuur en toekomstige trends

Erikssons Åkeri is enthousiast over het blijven investeren en uitbreiden van zijn elektrische wagenpark. Momenteel neemt het deel aan een proefproject waarbij elektrische vrachtwagens worden ingezet op een van de reguliere routes van Tomelilla, Zweden, naar Denemarken en weer terug - een totale afstand van meer dan 320 km heen en terug. Er moeten nog enkele uitdagingen worden overwonnen voordat elektrische vrachtwagens op langere routes kunnen worden ingezet en Erikssons Åkeri benadrukt dat dit zal afhangen van een aantal factoren waarop het bedrijf geen invloed heeft.

"We moeten de vraag van onze klanten volgen, en veel hangt ook af van de mate van steun van de maatschappij als geheel," zegt Christian Pedersen. "Op dit moment zijn de kosten van een elektrische vrachtwagen te hoog. Sommige klanten zijn bereid meer te betalen voor elektrisch transport, maar er moet meer worden gedaan om de prijs omlaag te krijgen om concurrerend te zijn. En het bereik moet ook groter zijn voordat het een haalbare optie is voor veel van onze andere routes."

Het goede nieuws is dat de huidige trends suggereren dat zowel de kosten als het bereik naar verwachting zullen verbeteren. "Het is belangrijk te begrijpen dat een overgang als deze per segment en per markt moet worden ingevoerd," zegt Henrik Engdahl, Business Development Director, Volvo Trucks. "Wat Erikssons Åkeri nu doet, is de volgende grens opzoeken - regionaal transport - en als ze succesvol zijn, zal dit ons helpen om in dit segment uit te breiden. Naarmate we dat doen, zullen de volumes elektrische vrachtwagens die worden geproduceerd toenemen, waardoor de schaalvoordelen zullen verbeteren en de kosten zullen dalen. Met de toegenomen beschikbaarheid van openbare oplaadmogelijkheden zal ook de veelzijdigheid van de voertuigen die we vandaag produceren toenemen, waardoor ze in nieuwe segmenten kunnen opereren."

We leren nog steeds over hun beperkingen en actieradius, maar op deze routes denk ik dat we erin geslaagd zijn de dieseltrucks te vervangen.

De laadinfrastructuur voor zware elektrische vrachtwagens zal de komende twee jaar naar verwachting aanzienlijk groeien: de markt zal naar verwachting verdubbelen in Europa en bijna verdrievoudigen in China. Tegelijkertijd wordt de accutechnologie voortdurend verbeterd. "Als we kijken naar de vooruitgang die we tot nu toe hebben geboekt: in 2019, toen we voor het eerst een elektrische vrachtwagen lanceerden, had deze een maximum van 200 kWh," aldus Henrik. "De tweede generatie had 264 kWh en wat we nu hebben is nu zo'n 540 kWh. Dus in wezen hebben we het bereik van de voertuigen in slechts 3-4 jaar verdubbeld. Samen met meer laadvermogen worden ook de beperkingen van elektrisch vervoer aangepakt.”

Tijdens het recente proefprogramma om met een elektrische vrachtwagen van Zweden naar Denemarken en terug te rijden, volgden we een van de chauffeurs van Erikssons Åkeri om dit uit te zoeken:

  • Hoe is het om een hele dag met een elektrische vrachtwagen tussen twee verschillende landen te rijden?
  • Hoe past het bedrijf zijn route voor opladen aan
  • Hoe beïnvloedt het opladen het schema en de werkdruk van de chauffeur

Bekijk de volledige film