Sinds de overstap van diesel naar emissievrije vrachtwagens is Reto Lauper veranderd van een pionier in elektrische voertuigen in een ware liefhebber. Zijn bedrijf, E. Bigler Transporte AG, was de eerste in Zwitserland met een Volvo FE Electric vuilniswagen.
"Het begon allemaal met een stad die ons vroeg of we alleen nog maar elektrische vrachtwagens konden gebruiken om vuilnis op te halen", vertelt hij. "Dus ik dacht: ben ik hier klaar voor?" Nu heeft hij een vloot van vier elektrische trucks, met grote ambities voor de toekomst. "We gaan niet meer terug naar diesel", voegt hij eraan toe.
Als directeur heeft Reto uit eerste hand de voordelen gezien die de overstap naar elektrisch rijden zijn bedrijf, zijn personeel en de gemeentes die ze bedienen heeft gebracht. "Het heeft veel impact gehad op het bedrijf. Maar het niet alleen om de prijs, het gaat ook om de impact op het milieu", vindt hij.
Onze elektrische vrachtwagens kunnen de hele dag rijden en 's avonds zit er nog steeds stroom in de accu's.
Omdat de trucks stil zijn en geen CO2 uitstoten, merkte Reto dat de dit niet alleen beter is voor de omgeving waar zij rijden, maar ook fijner en minder vermoeiend is voor zijn chauffeurs. Zijn personeel heeft hem zelfs verteld dat ze 's avonds meer ontspannen zijn sinds ze op elektrisch rijden zijn overgestapt.
Maar wat misschien wel een van de grootste verrassingen was, is de efficiëntie van de elektrische vrachtwagens. "Eén vrachtwagen kan de hele dag werken en 's avonds zit er nog steeds stroom in de accu's." Door gebruik te maken van energie van zonnepanelen op het dak van hun vestiging, krijgen de trucks 's nachts een volledige lading stroom, genoeg om de volgende dag een hele dienst door te komen.
Een van de belangrijkste veranderingen die het bedrijf doorvoerde, was het veranderen van de routes die de trucks aflegden. Ze beginnen nu op de top van heuvels en verzamelen afval op de weg naar beneden, zodat ze onderweg elektriciteit regenereren. Dit betekent dat hun routes nu efficiënter zijn en ze daarmee ook tijd besparen.
"Het was niet al te moeilijk om over te stappen van diesel", zegt Reto. Zijn advies voor andere bedrijven om elektrisch te gaan rijden? "Probeer het gewoon. Geloof in deze overgang naar emissievrij. Want in de toekomst zal het niet anders zijn."