Trucks

In gesprek met JobTrans over rijlessen en nascholing met een elektrische vrachtwagen

Volvo Trucks Nederland
2025-03-03
Leestijd: 6 min.
Uitstoot verminderen
Author
Volvo Trucks Nederland
Marketing & Communicatie

Transportbedrijven en chauffeurs hebben te maken met veranderingen in de sector. Elektrisch rijden is één van de grootste ontwikkelingen. Dat vraagt om aanpassingen in het opleidingstraject. Rijopleider JobTrans bedacht daarom een zero-emissie opleiding voor vrachtwagenchauffeurs en schafte een Volvo FH Aero Electric als nieuwe lestruck aan. 

JobTrans biedt vanaf nu een zero-emissie opleidingstraject voor vrachtwagenchauffeurs aan. Het bedrijf heeft daarvoor een Volvo FH Aero Electric als lestruck aan het wagenpark toegevoegd. Het is een belangrijke stap richting de toekomst en voor JobTrans een bewijs van hun oewijding aan duurzaamheid en innovatie.


"In de loop van tijd heb ik gezien dat het klimaat in onze sector niet verbetert", zegt directeur Henrik de Leeuw. "Daarom kies ik ervoor om met JobTrans geen extra belasting voor het milieu te zijn, maar juist een positieve bijdrage te leveren aan een prettiger wonen en gezonder leven. Zowel door ons eigen wagenpark te verduurzamen, als door onze klanten en hun chauffeurs de kennis en ervaring te bieden om hiermee aan de slag te gaan."

Waarom hebben jullie gekozen voor een elektrische lestruck?

"Elektrisch rijden is één van de grootste ontwikkelingen in de transportsector en dat vraagt om aanpassingen in het opleidingstraject. We leiden iedereen op om met de juiste kennis en vaardigheden goed voorbereid en veilig de weg op te gaan, met de meest moderne voertuigen. Daarom hebben we bewust gekozen voor de Volvo FH Aero Electric: het model is eigenzinnig en innovatief, wat aansluit op onze kernwaarden. Het stelt onze cursisten in staat om te leren rijden met een truck die voldoet aan de strengste emissienormen en uitgerust is met de nieuwste functies op het gebied van veiligheid en efficiëntie”, legt Henrik uit.

 

“De keuze voor een elektrische vrachtwagen past bij onze visie op duurzaamheid en innovatie”, vervolgt hij. “We vinden het belangrijk vooruit te kijken naar de toekomst van transport en de logistieke sector, waarbinnen duurzaamheid een steeds grotere rol gaat spelen. Door te kiezen voor de deze elektrische lestruck willen we niet alleen bijdragen aan een schonere wereld, maar ook onze klanten voorbereiden op de veranderingen die gaan komen. Wij geloven in de energietransitie en vinden het belangrijk om vrachtwagenchauffeurs, transportbedrijven en andere ketenpartners bekend te maken met de werking, de voordelen en uitdagingen van het rijden met een elektrische vrachtwagen.” 

Hoe zit het met de veiligheid en inzetbaarheid van de elektrische vrachtwagen?

De Volvo FH Aero Electric is uitgerust met zes accu’s, met een totale capaciteit van 540 kWh en een speciaal EuroNCAP-pakket, met alle veiligheidssystemen die voor de maximale score van 5-sterren voor de Volvo FH en FM bij de EuroNCAP-test in 2024 hebben gezorgd.


"We streven ernaar om zoveel mogelijk risico’s te minimaliseren en daarom hebben we systemen die hier een positieve bijdrage aan leveren zoveel mogelijk afgenomen," zegt Henrik. "Bovendien hebben onze instructeurs extra trainingen bij Volvo gevolgd om ervoor te zorgen dat ze volledig op de hoogte zijn van de werking van alle systemen, zodat ze deze optimaal kunnen benutten tijdens de lessen." De elektrische vrachtwagen wordt ingezet voor de rijopleiding tot vrachtwagenchauffeur (rijbewijs C/CE) en Code 95-cursussen, zowel theorie als praktijk.


“Bij het samenstellen van deze lestruck hebben de specialisten van Volvo Trucks goed meegedacht met het vinden van de beste oplossingen voor onze specifieke behoeften, zodat alles optimaal werkt voor onze lessen. We hebben bewust gekozen voor een 4x2-bakwagen met een gesloten opbouw met schuifzeilen en af-fabriek vier stoelen. Dit stelt ons in staat om het volledige opleidings- en nascholingstraject voor vrachtwagenchauffeurs emissieloos aan te bieden”, vertelt Henrik.


“Volvo Trucks staat bekend om een hoge mate van veiligheid, comfort, duurzaamheid en innovatieve technologieën en dit geldt ook voor de elektrische lestruck die we hebben aangeschaft. Het sluit aan op onze missie dat we de beste willen zijn door voorop te lopen, vooruit te denken en verwachtingen te overtreffen. Een goed voorbeeld hiervan zijn de drie zero-emissie trainingen die we in samenwerking met Volvo Trucks hebben ontwikkeld. Zonder die samenwerking hadden we deze trainingen niet kunnen realiseren.”

Hoe gaan jullie op met het rijden met een cameramonitorsysteem?

De nieuwe elektrische lestruck is voorzien van Volvo’s Camera Monitor System (CMS), dat de traditionele spiegels vervangt. "Het systeem van Volvo werkt uitstekend en dit heeft een positieve invloed op onze lessen. Onze instructeurs besteden veel aandacht aan het juiste gebruik van het CMS. Ze zijn specifiek opgeleid door Volvo om optimaal gebruik te maken van onder andere dit systeem, zodat ze de chauffeurs kunnen begeleiden in het correct interpreteren van de beelden en het veilig gebruik van de camera’s. Dit draagt bij aan een veiliger en efficiënter rijproces”, zegt Henrik.


“Het rijden met CMS biedt verschillende voordelen. Ten eerste zorgt het systeem voor beter zicht, vooral in situaties waar traditionele spiegels beperkingen hebben. Dit verhoogt de veiligheid voor zowel de chauffeur als andere weggebruikers. Daarnaast vermindert het systeem de weerstand doordat de camera’s kleiner zijn dan spiegels. Dit draagt bij aan een grotere actieradius van elektrische voertuigen.”


Ook op het gebied veiligheid besteed JobTrans veel aandacht aan het juiste gebruik van het cameramonitorsysteem. “Wij maken onze leerlingen bewust van de gevaren van de dode hoek rondom vrachtauto’s en leren hoe ze veilig met deze situaties om kunnen gaan. Dit doen we door ze zowel met traditionele spiegels als met moderne systemen zoals CMS te trainen. We leggen uit hoe de dode hoek ontstaat en hoe belangrijk het is om constant alert te zijn op andere weggebruikers, zoals fietsers en voetgangers. Bovendien besteden we veel aandacht aan de veiligheidssystemen in de vrachtauto. We leren de leerlingen hoe ze de technologie optimaal kunnen gebruiken om de dode hoek te minimaliseren. Het doel is dat ze zowel het gebruik van de traditionele spiegels als de voordelen van moderne systemen begrijpen en efficiënt kunnen toepassen om de veiligheid te waarborgen.”

CMS zorgt voor beter zicht. Dit vergroot de veiligheid voor de chauffeur en andere weggebruikers. Omdat de camera's kleiner zijn dan spiegels, is sprake van een lagere luchtweerstand. Dit draagt bij aan een grotere actieradius.

Hoe wordt er gereageerd op elektrisch rijden?

Bij het rijden met een elektrische vrachtwagen blijven de basisvaardigheden hetzelfde. Het grootste verschil ligt in de rijervaring zelf, met als belangrijkste uitdaging het maximaal benutten van de actieradius van een elektrisch voertuig. Henrik legt uit: “Chauffeurs moeten leren hoe ze hun rijstijl kunnen aanpassen om zo efficiënt mogelijk te rijden en de actieradius kunnen optimaliseren. Tijdens de lessen besteden we hier extra aandacht aan, zodat chauffeurs goed voorbereid zijn op de realiteit van elektrisch rijden en de verschillen met een dieseltruck begrijpen.”


“Van tevoren waren er sceptische reacties, vooral omdat het voor veel mensen nog onbekend terrein is. Echter, na de eerste keer elektrisch rijden is de meerderheid van de chauffeurs positief. Ze zijn onder de indruk van de prestaties, het comfort en de technologie die de vrachtwagen biedt.”


Wat betekent connectiviteit voor jullie?

Met de gekozen Volvo Connect-services kan JobTrans de elektrische vrachtwagen op afstand uitlezen en realtime de data zien die de truck genereert. “We gebruiken deze data om de trainingen te optimaliseren en onze klanten inzicht te geven in hoe ze de truck optimaal kunnen gebruiken. Verder zorgt Volvo Connect ervoor dat we snel kunnen reageren op technische kwesties en de efficiëntie van het voertuig kunnen verbeteren. Het helpt ons dus niet alleen de prestaties van de vrachtauto te monitoren en direct in te spelen op eventuele verbeterpunten, maar ook de kwaliteit van onze trainingen te verbeteren”, zegt Henrik.

Op welke manier dragen jullie nog meer bij aan de energietransitie en CO2-reductie binnen transport?

"Op dit moment leveren we vanuit JobTrans een bijdrage aan de energietransitie door onder andere te investeren in elektrische vrachtwagens en elektrische personenauto’s voor ons wagenpark. Daarnaast hebben we een eigen laadplein aangelegd, evenals een semipubliek laadplein. Ook organiseren we inspiratie- en informatiesessies voor klanten, om hen te helpen begrijpen hoe ze zelf de overstap naar elektrisch rijden kunnen maken."


Maar de investering in elektrische voertuigen is meer dan alleen een uitbreiding van het wagenpark. "Het is een belangrijke stap richting een duurzamere toekomst, waarbij we streven naar zowel het minimaliseren van onze ecologische voetafdruk als het bieden van trainingen en rijopleidingen die inspelen op de eisen van de moderne tijd. Zo draagt het niet alleen bij aan een schonere omgeving, maar helpt ook om onze klanten beter te laten presteren. Volvo Trucks past daar uitstekend bij”, zegt Henrik tot slot.

Anderen bekeken ook

Laatste nieuws

Latest Press Release