Trucks

Elektrisch rijden in de opleiding tot beroepschauffeur – praktijkervaringen

Volvo Trucks Nederland
2025-11-10
Leestijd: 2 min.
Uitstoot verminderen

Author

Author

Volvo Trucks Nederland
Marketing & Communicatie

Waar de energietransitie binnen transport in volle gang is en het aantal elektrische vrachtwagens op de weg toeneemt, kiezen ook rijscholen ervoor om hun leerlingen op te leiden in een elektrische lestruck. Hoe ziet zo’n rijles eruit, wat zijn de voordelen en waar liggen de uitdagingen?

Diverse rijopleiders hebben intussen de overstap gemaakt naar elektrische vrachtwagens om rijles in te geven. Bremmer Transportcollege BV was de eerste die een elektrische lestruck aan het wagenpark heeft toegevoegd. Inmiddels rijden er zelfs twee rond bij de rijschool in Hazerswoude: een Volvo FH Electric-trekker voor de CE-rijopleiding en nascholing Code 95 en een Volvo FH Aero Electric-bakwagen, die voor de C-rijopleiding, LZV-certicering en eveneens nascholing wordt ingezet.

“Wij werken veel voor overheidsinstanties, zoals gemeenten en provincies. Waar voorheen kwaliteit en prijs leidend waren in de rijopleiding-tenders, staat nu vergroening bovenaan. Met de aanschaf van elektrische lestrucks zijn wij de weg ingeslagen naar toekomstbestendig opleiden”, vertelt directeur Wout Bremmer. Het resultaat: een nieuwe manier van opleiden, met aandacht voor duurzaamheid en innovatie.

 

Hoe bevalt het lesgeven op een elektrische vrachtwagen?

“De leerlingen reageren enthousiast als ze op de elektrische lestruck mogen rijden. Sommigen zijn in het begin nog wat sceptisch, maar meestal zijn ze binnen tien minuten om. Ze rijden ermee weg en zeggen: ‘Ik wil eigenlijk niet anders meer. Ik wil dat mijn werkgever ook zo’n auto voor mij aanschaft.’ De souplesse van het voertuig speelt hierbij een grote rol, want het rijdt als een strijkijzer - heel soepel en je kunt het voertuig goed doseren. Dat is echt het verschil met diesel", vertelt rijinstructeur Theo Verhagen.


Welke aandachtspunten zijn er met elektrisch rijden?

Elektrische vrachtwagens zijn stiller dan dieseltrucks. Voor de woonwijken waar we doorheen rijden is dat heel erg fijn, maar het vraagt wel om extra alertheid in het verkeer – zowel van de chauffeur als van andere weggebruikers", legt Theo uit. “Je wordt minder snel opgemerkt, dus je moet goed vooruitkijken en rekening houden met onverwachte situaties. En mocht het onverhoopt nodig zijn, dan zijn de trucks uitgerust met de modernste veiligheidssystemen die de chauffeur hierbij ondersteunen en ingrijpen.”

Om de elektrische lestrucks op de laden, is er op een eigen terrein een laadpaal geplaatst. Tijdens de lessen wordt er aandacht geschonken aan het laadproces.

 

Hoe zie jij de toekomst van elektrisch rijden voor rijscholen?

“Je ziet langzamerhand dat er meer elektrische voertuigen op de weg komen. Het is voor vervoerders en rijschoolhouders een investering, maar je zult met de tijd mee moeten. De toekomst is nu", aldus Theo.

Voor rijscholen die overwegen om de overstap te maken, heeft hij een duidelijke boodschap: “Als je nog niet overtuigd bent, kom dan eens kijken hoe wij het doen. Misschien haalt het je over om toch een elektrische vrachtwagen aan te schaffen.”


Bekijk en luister de podcast bij dit artikel

Elektrisch rijden vraagt om een andere manier van denken en opleiden, maar biedt volop kansen voor de toekomst van het transport. Bekijk en luister de podcastaflevering waarin rijinstructeur Theo Verhagen van Bremmer Transportcollege vertelt over zijn ervaringen met elektrische lestrucks:

Ik wil meer weten over de elektrische vrachtwagens van Volvo Trucks
Graag bespreek ik met een expert hoe ik de overstap naar elektrisch rijden kan maken

Anderen bekeken ook

Laatste nieuws

Latest Press Release