Afvalverwerkingsbedrijf HVC is verantwoordelijk voor de inzameling van afval in 52 gemeenten in Nederland. In 2018 besloot het bedrijf te investeren in elektrische vrachtwagens. Sindsdien zijn ze niet meer gestopt.
“Duurzaamheid is belangrijk voor ons,” zegt Evert-Jan Plas, wagenparkbeheerder bij HVC. “Maar we doen het ook omdat steeds meer gemeenten emissievrije-zones invoeren.”
Op dit moment heeft 20% van de 400 voertuigen van het bedrijf een elektrische aandrijflijn. De overstap ging vrij soepel. Eerst investeerde HVC een 150 kW-lader, maar al snel bleek een 50 kW-lader genoeg. “Actieradius is voor ons geen probleem; we rijden maximaal 100 kilometer per dag. Na het werk staan de voertuigen gemiddeld 14 uur stil. Dat is ruim voldoende om ze op te laden.”
Dankzij het groeiende aantal elektrische vrachtwagens kan HVC afval blijven ophalen in gebieden met strengere regels, zoals milieu- en nul-emissiezones. En bewoners merken minder van de ophaaldienst doordat de vrachtwagens geen uitlaatgassen uitstoten en stiller zijn. HVC denkt er zelfs over om eerder dan 7.30 uur te starten met ophalen, omdat de wagens zo stil zijn.
HVC is niet de enige. Steeds meer afvalbedrijven investeren in elektrische voertuigen. Gemeenten wereldwijd zien de voordelen van elektrische vuilniswagens voor hun inwoners.
Voor veel transportbedrijven zijn actieradius en laadvermogen een uitdaging bij elektrisch rijden. Maar vuilniswagens hebben daar minder last van. Ze rijden meestal korte afstanden op lage snelheid, waarbij ze vaak stoppen en optrekken en de motor veel stationair laten draaien.
De exacte cijfers kunnen per stad en regio verschillen, maar op één dag kan een vuilniswagen meer dan 1.000 stops maken en toch maar zo'n 200 km afleggen.[1] In termen van kilometers per liter brandstof behoren vuilniswagens door deze rijstijl tot de minst brandstofefficiënte op de openbare weg.
Daar komt bij dat ze vaak rijden in woonwijken, bij scholen en zorginstellingen. Dat zijn plekken waar geluid en luchtvervuiling extra gevoelig liggen. Daarom gelden er voor vuilniswagens vaak strengere regels vanuit gemeenten en overheidsinstanties voor waar en tot wanneer ze ergens mogen rijden. En door de invoering van milieu- en zero-emissiezones, worden dieselvoertuigen steeds vaker geweerd uit steden.
Elektrische vuilniswagens kunnen flink besparen op brandstofkosten. Door hun rijstijl – veel stoppen, starten en remmen – kunnen ze energie terugwinnen via regeneratief remmen. Dat maakt ze extra geschikt voor elektrisch rijden.
Ook het bereik is geen probleem. De meeste vuilniswagens rijden dagelijks afstanden die makkelijk haalbaar zijn voor elektrische modellen. Vaak is een eenvoudige AC-lader al genoeg. En omdat de routes voorspelbaar zijn, is tussentijds opladen goed te plannen.
De grootste voordelen van elektrische vuilniswagens zijn te merken in de omgeving waar ze worden ingezet. Elektrische vuilniswagens zorgen voor minder uitstoot en minder lawaai. Dat is prettig voor de bewoners; het verbetert de algehele kwaliteit van het leven in de buurt. Tegelijkertijd zorgen stillere, emissievrije vrachtwagens ook voor een betere werkomgeving van de chauffeurs.
Voor gemeenten is duurzaamheid steeds belangrijker. Bij aanbestedingen voor afvalinzameling telt de milieu-impact zwaar mee. Een elektrisch wagenpark geeft bedrijven dus een voorsprong. Daarbij kunnen elektrische vrachtwagens mogelijk ook op andere momenten gaan rijden, bijvoorbeeld in de vroege ochtend of late avond.
Afvalinzameling is dan ook een snelgroeiend segment voor elektrische vrachtwagens. Geen enkele andere brandstof biedt op dit moment dezelfde combinatie van een lage CO2-uitstoot en weinig geluid.
[1] Michael J. Coren, 'De economie van elektrische vuilniswagens is geweldig', Quartz, 21 juli 2022, https://qz.com/749622/the-economics-of-electric-garbage-trucks-are-awesome