“Wanneer een zwaar commercieel voertuig wordt ingezet in een woonwijk met nauwe straten en kwetsbare weggebruikers, worden natuurlijk hoge eisen gesteld aan de veiligheid, ook al rijdt het voertuig meestal stapvoets. De vuilniswagen in de test controleert voortdurend de omgeving en stopt meteen als er plotseling een obstakel op de weg verschijnt. Tegelijkertijd biedt het geautomatiseerde systeem meer mogelijkheden voor de chauffeur om alles rond de truck in de gaten te houden”, aldus Carl Johan Almqvist, Traffic & Product Safety Director, Volvo Trucks.
De eerste keer dat de geautomatiseerde vuilniswagen in een nieuw gebied wordt gebruikt, wordt de truck met de hand bestuurd. Het boordsysteem controleert ondertussen voortdurend de route en brengt deze in kaart met behulp van sensoren en GPS-technologie. De volgende keer dat in hetzelfde gebied wordt gereden, weet de truck precies welke route moet worden gevolgd en waar moet worden gestopt.
Als het automatische systeem is geactiveerd, worden de taken bij de eerste stop op de gebruikelijke manier uitgevoerd. De chauffeur stapt uit de cabine, loopt naar de achterkant van de truck, haalt de container op en leegt deze. Als dit klaar is, rijdt de truck automatisch achteruit naar de volgende container nadat de chauffeur daartoe opdracht heeft gegeven. De chauffeur loopt dezelfde route als de truck en heeft dus altijd volledig zicht op wat er in de rijrichting gebeurt. Maar waarom achteruit in plaats van vooruit?
“Als de truck achteruit rijdt, kan de chauffeur steeds in de buurt van de belading blijven in plaats van dat hij heen en weer moet lopen tussen de achterkant en de cabine als de truck gaat rijden. En omdat de chauffeur niet bij elke start en stop in en uit de cabine hoeft te klimmen, is er minder kans op werkgerelateerd letsel zoals overbelasting van de knieën en andere gewrichten”, aldus Hans Zachrisson, Strategic Development Manager bij Renova.
Achteruitrijden is in andere situaties een tamelijk riskante manoeuvre omdat de chauffeur moeilijk kan zien wie of wat zich achter het voertuig bevindt, zelfs als deze is uitgerust met een camera. In sommige situaties is het vanwege veiligheidsredenen niet toegestaan om achteruit te rijden met een zwaar commercieel voertuig, in andere gevallen is het verplicht dat een bijrijder achter de truck staat om te controleren of de weg vrij is voordat de truck achteruit gaat rijden. De oplossing die in de test wordt gebruikt, is ontworpen om deze problemen weg te nemen. Omdat sensoren het hele gebied rondom de vuilniswagen controleren, is het rijden steeds veilig ongeacht de richting waarin het voertuig rijdt. En als de weg wordt geblokkeerd door bijvoorbeeld een geparkeerde auto, kan de vuilniswagen automatisch langs het obstakel rijden indien er voldoende ruimte is.
Omdat de geautomatiseerde systemen optimaal schakelen en sturen en de juiste snelheid kiezen, kunnen het brandstofverbruik en de emissies ook worden gereduceerd.
De technische mogelijkheden bestaan al wel, maar het vereist nog veel onderzoek, tests en ontwikkeling voordat zelfrijdende vuilniswagens werkelijkheid worden. Het huidige gezamenlijke project loopt tot eind 2017 en wordt gevolgd door een uiterst grondige evaluatie van de functionaliteit, veiligheid en, niet in de laatste plaats, de acceptie van dit type voertuig door chauffeurs, andere weggebruikers en lokale bewoners. Voertuigen met een verschillende mate van automatisering worden waarschijnlijk eerder geïntroduceerd in toepassingen waarbij zij rijden op afgesloten terreinen, zoals in mijnen en vrachtterminals.
Info over het project en het voertuig