Volvo FE Electric voor KWS

KWS Infra Amsterdam-Utrecht heeft onlangs in samenwerking met Vrijbloed Transport een Volvo FE 6x2 Electric in gebruik genomen.
Volvo FE Electric voor KWS

Met de aanschaf van deze vrachtwagen wordt een flinke stap vooruitgezet in de ontwikkeling ten opzichte van een al in 2019 aangeschafte eerste elektrische vrachtwagen.

“De eerste elektrische vrachtwagen was een omgebouwd dieselmodel, maar de Volvo FE 6x2 Electric is volledig geproduceerd in de fabriek. Hierdoor passen alle componenten beter in elkaar dan een samengesteld voertuig. Daarnaast heeft de vrachtwagen meer testuren gemaakt, waardoor deze betrouwbaarder is en heeft het een efficiëntere aandrijflijn”, verklaart KWS in een persbericht.

De vrachtwagen is door partner Vrijbloed Transport voorzien van een tweezijdige kipper én autolaadkraan. Daarbij is er alles aan gedaan om zo efficiënt mogelijk om te gaan met energie. Zo is de vrachtwagen 700 tot 1.000 kg lichter dan de meeste elektrische trucks, waardoor het laadvermogen enorm toeneemt. De actieradius is naar verwachting 150 tot 180 kilometer. Met een maximale laadsnelheid van 160 Kw. Hiermee is de truck binnen een uur voor meer dan 80% opgeladen.

De Volvo FE Electric wordt door KWS ingezet in de Houthavens en SOK Amsterdam. Doordat de truck een stuk stiller is, is er minder sprake van geluidshinder in de omgeving én hoor je medeweggebruikers beter aankomen tijdens de werkzaamheden.

Naast dat een elektrisch voertuig stiller is, is deze ook uitgerust met de standaard veiligheidsmaatregelen van KWS waaronder de dode hoek sticker. Daarnaast beschikt de truck over camera’s rondom én een overzichtelijke cabine. De aanschaf en inzet van elektrisch materieel sluit goed aan bij de duurzaamheidsmissie van KWS: 100% circulaire infrastructuur in 2040 en maximaal bijdragen aan een betere levenskwaliteit.

Over KWS

KWS maakt deel uit van Koninklijke VolkerWessels, een internationaal breed opererend concern dat actief is in alle vormen van bouwnijverheid. Naast het aanleggen van wegen is KWS onder andere actief in het grondverzet, de waterbouw en rioolrenovatie. Daarnaast bouwt het bedrijf geluidwerende constructies. Elke dag werken zo’n 2.000 KWS-medewerkers aan de bereikbaarheid en leefbaarheid van Nederland.