Zo’n 90% van de verkeersongevallen wordt veroorzaakt door menselijk handelen: niet opletten, afgeleid zijn. Ook slecht zicht in combinatie met een verkeerde inschatting van de chauffeur is vaak een dodelijke combinatie.
“In de stad moet de chauffeur constant de omgeving van de truck in de gaten houden en oogcontact maken met kwetsbare weggebruikers zoals voetgangers en fietsers”, verklaart Jan Schouten, commercieel directeur bij Volvo Trucks Nederland.
“Door de rijpositie te verlagen en dode hoeken te verkleinen, kunnen we het zicht rondom aanzienlijk verbeteren en de chauffeur dichter bij andere weggebruikers brengen.”
Direct zicht is eigenlijk nog belangrijker dan alle hulpsystemen die er zijn. Steeds meer Nederlandse steden verdiepen zich in het zichtveld.
Zo biedt Volvo Trucks als optie voor trucks die veel in binnensteden rijden een extra ruit aan de passagierszijde aan. Ook de lagere rijpositie van vooral de Volvo FM, Volvo FMX, Volvo FL en Volvo FE brengt de chauffeurs dichter bij hun onmiddellijke omgeving, waardoor ze beter zicht hebben. Extra ramen achter de B-stijl verbeteren naast de extra ramen in het passagiersportier ook het directe zicht op anders verborgen hoeken.
“Direct zicht is eigenlijk nog belangrijker dan alle hulpsystemen die er zijn. We hebben zeker binnen de stadsdistributie een focus op goed zichtveld door de ramen en kleine dode hoeken. We merken dat deze focus ook door steeds meer steden wordt gedeeld. Kijk naar Londen waar direct zicht een prominente eis is geworden om de stad in te kunnen rijden met een zwaar voertuig. En ook steeds meer Nederlandse steden verdiepen zich in het zichtveld”, verklaart Jan Schouten.
Verkeersveiligheid is naast schone lucht een topprioriteit voor veel steden. Dit beaamt ook Walther Ploos van Amstel, lector City Logistics aan de Hogeschool van Amsterdam en expert op het gebied van stadslogistiek.
"Naast schone lucht willen Amsterdammers vooral een veiligere omgeving. We willen dat kinderen op straat kunnen spelen. Als we kijken naar de ongevallen waarbij vrachtverkeer betrokken is in de steden in Nederland is dat gewoon veel te veel", vertelt hij in een item van TTM.nl.
Om een vrachtwagen veiliger te maken, is een goed zichtveld uitermate belangrijk. "De vrachtwagen van de toekomst moet ongelofelijk veel vrij zicht hebben: camera’s, spiegels en moet zorgen dat die chauffeur niet afgeleid is. Hij moet ongelofelijk goed opletten in het verkeer. Dode hoeken moeten worden voorkomen en dat los je op met veel meer zicht, lage ruiten en ongelofelijk veel technologie rondom het voertuig", aldus Walther Ploos van Amstel.
Dode hoeken moeten worden voorkomen en de vrachtwagen van de toekomst moet ongelofelijk veel vrij zicht hebben.
Naast een verbeterd zicht en beperkte dode hoeken zijn Volvo-trucks ook uitgerust met tal van actieve en passieve veiligheidssystemen.
BIGtruck Online Magazine ging ermee op pad voor RTL Transportwereld.