Trucks

Zichtveld – wat doet Volvo Trucks om het zichtveld te verbeteren en dode hoeken te verminderen? Een overzicht.

| Leestijd: 5 min | Leestijd: 5 min
Druk verkeer, voetgangers, fietsers, nauwe straten en weinig ruimte: dat zijn slechts een paar van de uitdagingen voor vrachtwagenchauffeurs in binnensteden. Naast waarschuwingssystemen en camera’s blijft een goed zichtveld met beperkte dode hoeken uitermate belangrijk voor de veiligheid. Wat doet Volvo Trucks om het zichtveld te verbeteren en dode hoeken te verminderen?
Zichtveld – wat doet Volvo Trucks om het zichtveld te verbeteren en dode hoeken te verminderen? Een overzicht.

Zo’n 90% van de verkeersongevallen wordt veroorzaakt door menselijk handelen: niet opletten, afgeleid zijn. Ook slecht zicht in combinatie met een verkeerde inschatting van de chauffeur is vaak een dodelijke combinatie.

“In de stad moet de chauffeur constant de omgeving van de truck in de gaten houden en oogcontact maken met kwetsbare weggebruikers zoals voetgangers en fietsers”, verklaart Jan Schouten, commercieel directeur bij Volvo Trucks Nederland.

“Door de rijpositie te verlagen en dode hoeken te verkleinen, kunnen we het zicht rondom aanzienlijk verbeteren en de chauffeur dichter bij andere weggebruikers brengen.”

Direct zicht is eigenlijk nog belangrijker dan alle hulpsystemen die er zijn. Steeds meer Nederlandse steden verdiepen zich in het zichtveld.

Zo biedt Volvo Trucks als optie voor trucks die veel in binnensteden rijden een extra ruit aan de passagierszijde aan. Ook de lagere rijpositie van vooral de Volvo FM, Volvo FMX, Volvo FL en Volvo FE brengt de chauffeurs dichter bij hun onmiddellijke omgeving, waardoor ze beter zicht hebben. Extra ramen achter de B-stijl verbeteren naast de extra ramen in het passagiersportier ook het directe zicht op anders verborgen hoeken.

“Direct zicht is eigenlijk nog belangrijker dan alle hulpsystemen die er zijn. We hebben zeker binnen de stadsdistributie een focus op goed zichtveld door de ramen en kleine dode hoeken. We merken dat deze focus ook door steeds meer steden wordt gedeeld. Kijk naar Londen waar direct zicht een prominente eis is geworden om de stad in te kunnen rijden met een zwaar voertuig. En ook steeds meer Nederlandse steden verdiepen zich in het zichtveld”, verklaart Jan Schouten.

Om te ervaren waar vervoerders en chauffeurs binnen de stadsdistributie dagelijks tegenaan lopen, stuurden wij verkeersdeskundige Walter Ploos van Amstel samen met TTM.nl hoofdredacteur Arjan Velthoven een dag de stad in met een Volvo FL Electric. Naast veiligheid kwam vooral schone stadsdistributie ter sprake.

Verkeersveiligheid een topprioriteit in Amsterdam en voor veel andere steden

Verkeersveiligheid is naast schone lucht een topprioriteit voor veel steden. Dit beaamt ook Walther Ploos van Amstel, lector City Logistics aan de Hogeschool van Amsterdam en expert op het gebied van stadslogistiek.

"Naast schone lucht willen Amsterdammers vooral een veiligere omgeving. We willen dat kinderen op straat kunnen spelen. Als we kijken naar de ongevallen waarbij vrachtverkeer betrokken is in de steden in Nederland is dat gewoon veel te veel", vertelt hij in een item van TTM.nl

Om een vrachtwagen veiliger te maken, is een goed zichtveld uitermate belangrijk. "De vrachtwagen van de toekomst moet ongelofelijk veel vrij zicht hebben: camera’s, spiegels en moet zorgen dat die chauffeur niet afgeleid is. Hij moet ongelofelijk goed opletten in het verkeer. Dode hoeken moeten worden voorkomen en dat los je op met veel meer zicht, lage ruiten en ongelofelijk veel technologie rondom het voertuig", aldus Walther Ploos van Amstel. 

Dode hoeken moeten worden voorkomen en de vrachtwagen van de toekomst moet ongelofelijk veel vrij zicht hebben.

Wat helpt het zichtveld te verbeteren? Een overzicht 

  • Camerasystemen: de camerasystemen zijn geïntegreerd in het dashboard dat ontworpen is met een optimaal zichtveld in gedachten. In totaal zijn op de Volvo FH, FM en FMX acht camera’s aan te sluiten waaronder een camera die de dode hoek aan de passagierszijde weergeeft en geplaatst is in de voet van de zijspiegel.
  • Ramen in passagiersportier: extra ramen in het passagiersportier die tot aan de vloer van de cabine lopen, vergroten het zichtveld. Eventuele voetgangers en fietsers die zich in de dode hoek bevinden, worden niet over het hoofd gezien.
  • Ramen achter B-stijl: extra ramen achter de B-stijl verbeteren het directe zicht op anders verborgen hoeken.
  • Lage zitpositie: de lagere rijpositie brengt de chauffeurs dichter bij hun onmiddellijke omgeving, waardoor ze beter zicht rondom en dichtbij hebben.
  • Lage portierlijn: doordat de zijruiten schuin naar beneden lopen, is de portierlijn laag. Hierdoor zijn vooral kwetsbare verkeersdeelnemers zoals fietsers en voetgangers beter te zien.
  • Ontwerp van dashboard: het dashboard is ontworpen met een optimaal zichtveld in gedachten. Het neemt het zicht op medeweggebruikers en kwetsbare verkeersdeelnemers niet weg. Alles heeft een logische plek en het ontwerp vormt geen afleiding voor de chauffeur.
  • Slanke A-stijl. Door de slanke A-stijl wordt het zicht door de voor- en zijruit niet beperkt.
  • Slanke spiegelbehuizing: de achteruitkijkspiegel van de Volvo FH, FH16 en FMX heeft meer ruimte tussen de stijlen en de spiegels. Hierdoor heeft de chauffeur door het zijraam direct een beter zicht op de grond. Ook is het ontwerp slank wat een beter zichtveld biedt.
  • Nachtmodus: in de nachtmodus kunnen met één klik alle overbodige achtergrondverlichtingen op het dashboard worden uitgeschakeld. De modus is bedoeld om het rijden in het donker prettiger en veiliger te maken met beter zicht.

Naast een verbeterd zicht en beperkte dode hoeken zijn Volvo-trucks ook uitgerust met tal van actieve en passieve veiligheidssystemen.

Hoe wordt de nieuwe Volvo FM ervaren?


BIGtruck Online Magazine ging ermee op pad voor RTL Transportwereld.