Trucks

Wanneer moet u investeren in services voor wagenparkbeheer?

Markus Fabiansson
2023-10-26
Leestijd: 5 min.
Beschikbaarheid
Author
Markus Fabiansson
Manager Services Offer

Hoe groter een wagenpark, hoe waardevoller een efficiënt systeem voor wagenparkbeheer wordt. Maar hoe groot moet een wagenpark zijn voordat het een essentiële investering wordt? Moeten kleinere wagenparken ook naar diensten voor wagenparkbeheer kijken?

Over het algemeen bestaat er een verband tussen de omvang van een wagenpark en de bereidheid om te investeren in services voor wagenparkbeheer. Hoe groter het wagenpark, hoe complexer de activiteiten, wat betekent dat er de grootste winst te behalen valt. Kleinere bedrijven vinden het daarentegen vaak moeilijker om de investering te rechtvaardigen en blijven hun wagenpark handmatig beheren. Maar als ze dat doen, kunnen ze veel van de voordelen van de huidige diensten voor wagenparkbeheer mislopen.

"Elk bedrijf met meer dan één truck moet werken met wagenpark- en transportmanagement. In feite komt dat erop neer dat trucks, trailers en goederen daar zijn waar ze moeten zijn, wanneer ze daar moeten zijn," aldus Markus Fabiansson, Manager Services Offer bij Volvo Trucks.

"Maar in de huidige industrie omvat het ook het analyseren van rijtechnieken en brandstofefficiëntie, het coördineren van alle service, onderhoud en reparaties aan voertuigen om de beschikbaarheid te maximaliseren, het zorgen voor naleving van de wettelijke voorschriften en ervoor zorgen dat de juiste chauffeur en de juiste truck voor de juiste opdracht worden ingezet. Het kan heel moeilijk en tijdrovend zijn om dit allemaal te beheren met alleen handmatige processen."

Hoe digitalisering en datagestuurde inzichten de diensten voor wagenparkbeheer hebben veranderd

De afgelopen jaren hebben digitale hulpmiddelen de mogelijkheden voor wagenparkbeheer en de beschikbare diensten vergroot. Ze maken het verzamelen en verwerken van gegevens in realtime mogelijk, wat kan helpen de dagelijkse transportactiviteiten te stroomlijnen en het papierwerk en de administratie te verminderen. Gegevens kunnen bijvoorbeeld automatisch worden gedownload van de tachograaf van een vrachtwagen en worden geïntegreerd met andere systemen, zoals de werktijden van een chauffeur naar het loonsysteem. Dit kan transportbedrijven uren werk en administratie besparen.


Digitale services voor wagenparkbeheer maken ook toegang tot grote hoeveelheden gedetailleerde informatie mogelijk, waardoor betere inzichten ontstaan ​​in de manier waarop een wagenpark functioneert. Er zijn bijvoorbeeld digitale oplossingen die het brandstofverbruik en het rijgedrag kunnen monitoren. Dit kan worden gebruikt om patronen en verbeterpunten te identificeren. Op dezelfde manier kunnen digitale oplossingen CO2-emissies laten zien; iets waar steeds meer vraag naar is onder verladers, vervoerders, transportbedrijven en overheden.

Als gevolg hiervan gaat de waarde van wagenparkbeheerdiensten over meer dan alleen het volgen van vrachtwagens voor grote wagenparken. Ze kunnen een bijdrage leveren aan elk bedrijf, groot of klein.

Tools voor wagenparkbeheer kunnen helpen om de administratie te vereenvoudigen, de planning van de service te verbeteren en het brandstofverbruik te verlagen. Het kan heel moeilijk zijn om dit allemaal te beheren met alleen handmatige processen.

Kan een transportbedrijf te klein zijn voor diensten voor wagenparkbeheer?

Het implementeren van een systeem voor wagenparkbeheer kost tijd en geld. Niet alleen voor de diensten zelf, maar ook om ervoor te zorgen dat de juiste competenties beschikbaar zijn voor het analyseren van de gegevens die ze genereren. Echter, de investering kan worden terugverdiend door een verbeterde beschikbaarheid en productiviteit en door lagere kosten en een lager brandstofverbruik.

Hoewel de potentiële voordelen voor grotere wagenparken groter zijn, heeft Markus gezien dat deze voordelen voor alle transportbedrijven haalbaar zijn - ongeacht de grootte van het wagenpark. "Zelfs een eigen rijder met één truck kan hulpmiddelen voor wagenparkbeheer gebruiken om meer controle over het voertuig te hebben. Het kan nog steeds voorzien van nuttige gegevens die kunnen helpen bij het stroomlijnen van de administratie, het verbeteren van de serviceplanning en het verlagen van het brandstofverbruik."