Trucks

BIG Truck over Volvo FH I-Save: “Het meest indrukwekkend is de 1 op 4,32”

| Leestijd: 6 min
Om de beloofde brandstofbesparing tot 7% te toetsen, testte BIG Truck onze Volvo FH I-Save demo op hun testroute door de Ardennen. Of de truck de belofte waarmaakt? “…het meest indrukwekkend is wel de 1 op 4,32 die de truck noteert op het vlakke traject. Ruim in de club van één op vier dus..”, aldus hoofdredacteur Iep van der Meer. Lees hieronder de reportage.
BIG Truck over Volvo FH I-Save: “Het meest indrukwekkend is de 1 op 4,32”

De Volvo FH waarmee we rijden is net voorzien van een nieuwe wrap maar verder zie je aan de buitenkant niks van alle innovaties die Volvo heeft doorgevoerd. Zelfs een badge is nog niet aanwezig. De trekker waar wij over mogen beschikken is geen speciaal geprepareerde testauto uit Zweden maar komt gewoon uit de standaard productie. In neutraal wit heeft hij een paar ritten gedaan om kilometers op de klok te krijgen voordat wij onze Pacton testoplegger aan mochten koppelen. Hoewel je er niks van ziet merk je onmiddellijk dat de Volvo Trucks ontwikkelingsafdeling niet stil heeft gezeten in Göteborg. We hebben hier te maken met de 500 pk versie met de standaard I-Shift versnellingsbak. Dat heeft een reden, want de Dual Clutch variant is altijd een overdrive bak. Dat betekent dat je in de hoogste versnelling een setje extra tandwielen in beweging brengt en hoe mooi die dubbele koppeling ook werkt, dat betekent extra weerstand. De standaard I-Shift bak heeft een prise- direct als hoogste gang en dat geeft gewoon de laagste weerstand. Koppel dat aan een achteras met een overbrenging van 1:2,31 en het toerental daalt tot zo’n 1050 bij 85 km per uur. Dat is heel erg weinig maar dat kan dankzij de Turbo Compound. Die zorgt namelijk voor 300 Nm extra in de onderste regionen van het toerengebied. De 2800 Nm is namelijk beschikbaar tussen de 900 en 1300 toeren. Ook het maximale vermogen van 500 pk (375 kW) is bij erg lage toeren aanwezig, namelijk tussen de 1250 en 1600 toeren.

“De trekker waar wij over mogen beschikken, is geen speciaal geprepareerde testauto uit Zweden maar komt gewoon uit de standaard productie.”

Turbo Compound

Het karakter van de motor heeft alles te maken met het Turbo Compound-systeem. Dat zorgt voor de extra power onderin het toerengebied. Voor wie het niet kent de korte uitleg: Na de turbo volgt nog een turbo die door de uitlaatgassen wordt aangedreven. De daardoor opgewekte energie wordt door een vloeistofkoppeling en een set tandwielen teruggeleid naar het vliegwiel. De motor krijgt daarmee dus gewoon een extra duw mee vanuit de uitlaatgassen. Dat is energie die normaal zo de uitlaat uit gaat, en dat is dus klare winst. Nadelen zijn er ook, want het systeem voegt 100 kilo toe aan het eigen gewicht van de trekker. Volvo haast zich echter te zeggen dat die kilo’s terug gewonnen zijn door toepassing van een nieuwe, lichtere achteras. Die as heeft bovendien een andere offset van de inwendige tandwielen wat leidt tot een lagere inwendige weerstand. Tel daarbij de intelligente stuurpomp die niets verbruikt in de rechtuit stand en het systeem wat er voor zorgt dat de rijhoogte tot 4 cm daalt boven de 60 km per uur. Dat kan uiteraard alleen als je ook een luchtgeveerde vooras hebt, maar dan heb je ook meteen een stoere low rider!
 

Slimme Dynamic Steering

Tijdens de eerste kilometers voor de foto- en videoshoot betrappen we de Volvo op een verbeterd Dynamic Steering systeem. We kennen dit systeem wat van manoeuvreren kinderspel maakt al langer maar nu duwt ook dit systeem licht terug als je over de lijnen gaat. Het nieuwe systeem gaat echter nog veel verder. In een speciaal menu kun je allerlei persoonlijke settings instellen. Daarbij kun je je eigen instellingen maken waarbij je het stuurkarakter helemaal kunt aanpassen op jouw voorkeur. Doordat de truck die instellingen koppelt aan jouw bestuurderskaartje zal de Volvo als je later weer instapt meteen jouw favoriete instellingen activeren.
 

“Dat is energie die normaal zo de uitlaat uit gaat, en dat is dus klare winst”

Fuel Hero

De Volvo die we onder handen hebben is dus geen geprepareerde Zweedse testauto en dat getuigt van vertrouwen in de nieuwe techniek. Speciaal voor de test hebben we één van de beide brandstoftanks laten afsluiten in verband met een meer exacte meting van het verbruik. We vullen de tank en de AdBlue tank op in Asten voor onze rit naar de Ardennen. Overigens belooft Volvo ook een belangrijk lager AdBlue verbruik doordat er nu gekoelde EGR wordt toegepast. Dat betekent dat de katalysator minder hard hoeft te werken en dat zou moeten resulteren in een lager AdBlue verbruik. Ook het verbruik van dat goedje meten we uiteraard, want ook dat telt mee bij de brandstofkosten.

Eco level 3

Op het dashboard is van alles in te stellen en één van die dingen is de gewenste Eco Level stand. Dat is de marge waar binnen het I-See systeem opereert rondom de ingestelde cruise snelheid. Normaal kun je dat in drie stappen instellen maar wij worden gedwongen op op Eco Level 3 te rijden. Dat is zeg maar de fleet software waarbij een laag verbruik leidend is. Het betekent dat de Volvo in de klim of zelfs bij een viaduct de snelheid tot 75 km per uur kan laten zakken. Dat zal hij alleen doen als de afdaling daarna zodanig is dat versnelling door de zwaartekracht plaats kan vinden. Naar onze smaak is dat standje 3 wat te veel van het goede, maar met het gaspedaal kun je altijd ingrijpen. Toch blijkt er in de Volvo prima te leven met dat Eco Level 3. Het is eigenlijk alleen op de Kruisberg dat ik de neiging heb om even in te grijpen en gelukkig kan dat ook door gewoon wat gas bij te geven. Verder loopt de Volvo heerlijk met het verkeer mee en geniet ik van de rust in de cabine.


Lage toeren

In de klim meteen na Luik moet het Turbo Compound-systeem behoorlijk aan de bak. Het is wat tegenstrijdig om zo laag in toeren de berg te beklimmen maar de 13-liter Turbo Compound-motor sleurt de 40 ton omhoog. De Volvo houdt de snelheid er goed in en we lopen andere trucks voorbij in de klim. Dat is ook wat je verwacht van een 500 pk sterke truck maar het karakter van deze koppelbaas is even wennen. Na de koffie op de Baraque de Fraiture draaien we de neus weer naar het Noorden om in Nobis de balans op te maken. Die valt verassend goed uit voor de Volvo FH500 I-Save. In de tabel vind je de exacte cijfers maar het meest indrukwekkend is wel de 1 op 4,32 die de truck noteert op het vlakke traject. Ruim in de club van één op vier dus, en het wordt tijd dat we een club van één op 4,5 of zelfs 1 op 5 oprichten!

Nog meer lezen over de praktijkervaringen met de Volvo FH I-Save? Het hele artikel leest u in BIG Truck Online Magazine.