De wetgeving rondom rij-, rust- en arbeidstijden voor beroepschauffeurs moet de veiligheid van het wegtransport en de arbeidsomstandigheden van chauffeurs verbeteren en zorgen voor eerlijke concurrentie. Het is dan ook niet voor niets dat er streng gecontroleerd wordt op de naleving ervan.
De Inspectie Leefomgeving en Transport (ILT) voert hier onderweg controles op uit en kan u preventief vragen uw administratie van tachograafgegevens bij hen aan te leveren. Het is dan belangrijk dat deze gegevens compleet zijn.
Kunt u geen complete dataset aanleveren, dan kan dat leiden tot extra controles van uw administratie door de ILT. Er kunnen hoge boetes worden gegeven als de regels niet worden nageleefd en bij misbruik van de tachograaf en/of de chauffeurspas.
Lees de ritgegevens van de chauffeurspassen en het tachograafgeheugen regelmatig en op tijd uit. Om te voldoen aan de wetgeving, is het belangrijk dat de gedownloade dataset volledig is. Hoe completer de gegevensdekking van uw tachograafdata, hoe beter u de gegevens kunt analyseren en opvolgen.
Er zijn situaties die ervoor kunnen zorgen dat er belangrijke data ontbreekt in uw administratie. Onderstaande situaties zijn voorbeelden van momenten die vragen om extra aandacht en handelingen van u:
De rijtijden van uw chauffeurs worden bij het rijden met een vrachtwagen automatisch door de digitale tachograaf geregistreerd. Andere ritgegevens moeten juist weer handmatig worden ingevoerd - en daarbij worden nog weleens fouten gemaakt.
In bijna 80% van de gevallen komt dat door onduidelijkheid of onwetendheid over hoe de tachograaf bediend moet worden. Dit kan worden voorkomen door chauffeurs een tachograaftraining aan te bieden en hen er direct op aan te spreken als er dergelijke overtredingen worden gemaakt.
Als vervoerder is het dus verplicht om de tachograaf en de bestuurderskaarten op tijd uit te lezen. Maar er is meer nodig om te voldoen aan de wetgeving: gemaakte overtredingen moeten namelijk geanalyseerd en opgevolgd worden.
Bespreek eventuele overtredingen met uw chauffeurs en leg dit vast in uw administratie. Zo kunt u aantonen dat u serieus bezig bent het naleven van de wet- en regelgeving en dat u er alles aan doet om overtredingen te voorkomen.
Het European Register of Road Transport Undertakings (ERRU-register) deelt bij ernstige overtredingen strafpunten uit. Wordt een bepaald aantal strafpunten bereikt, dan kan u een verhoogde risicobeoordeling krijgen. Ook riskeert u het intrekken van uw Eurovergunning. Met dit puntensysteem is de ILT in staat om grote overtreders van de weg te halen en het eerlijke speelveld in de markt te bewaren.
Om deze reden is het belangrijk dat uw administratie op orde is, door tijdig en regelmatig tachograafdata te downloaden, overtredingen te analyseren en te bespreken met uw chauffeurs.