Trucks

Welke veiligheidssystemen biedt Volvo Trucks aan?

| Leestijd: 4 min | Leestijd: 4 min
Het is een onontkoombaar feit dat zo´n 90% van de huidige verkeersongevallen wordt veroorzaakt door menselijk handelen. Hoe kunnen we dit verontrustende cijfer positief beïnvloeden? En welke veiligheidssystemen helpen de chauffeur om zoveel mogelijk zijn of haar werk te kunnen doen?
Welke veiligheidssystemen biedt Volvo Trucks aan?

Als truckfabrikant nemen we onze verantwoordelijkheid. Zo is een goed zichtveld bij de ontwikkeling van onze trucks cruciaal. Veiligheidssystemen maken deel uit van Volvo’s visie om ongevallen waarbij Volvo-trucks betrokken zijn uit te bannen. Al meer dan 50 jaar verzamelt, analyseert en verwerkt Volvo’s Accident Research Team (ART) systematisch gedetailleerde informatie over verkeersongevallen.

Volvo Trucks deelt haar veiligheidssystemen op in actieve veiligheidssystemen die een ongeval proberen te voorkomen en passieve veiligheidssystemen waarbij het letsel en/of de schade wordt beperkt als er toch een ongeval heeft plaatsgevonden.

Voorbeelden van Volvo Trucks’ actieve veiligheidssystemen

  • Adaptive Cruise Control: een actieve cruise control waarmee de chauffeur een constante afstand kan aanhouden ten opzichte van zijn voorganger. Voor de Volvo FH en FM is de Adaptive Cruise Control standaard beschikbaar met Stop & Go voor snelheden tot 0 km/u.
  • Driver Alert Support: attendeert de chauffeur erop dat het tijd is voor een pauze als er tekenen worden waargenomen dat de chauffeur niet oplet of vermoeid is.
  • Distance Alert: waarschuwt bij een te korte afstand tot de voorligger. Een visuele waarschuwing op de voorruit wordt weergegeven bij snelheden boven de 60 km/u als de Adaptive Cruise Control niet wordt gebruikt. Het systeem geeft de chauffeur vervolgens de kans te vertragen en afstand te houden tot de voorligger.
  • Strekrem: voorkomt scharen bij het afdalen op een gladde, bochtige weg. De trailer wordt pulserend afgeremd, waardoor de voertuigcombinatie als het ware wordt uitgerekt. De strekrem is te activeren bij snelheden tot 40 km/u.
  • Downhill Cruise Control: activeert automatisch de wielremmen wanneer extra remkracht nodig is om een constante snelheid omlaag te behouden.
  • Lane Keeping Support: monitort de positie van de truck op de weg. Bij een onregelmatig rijpatroon geeft het systeem een signaal om de chauffeur te waarschuwen. Het is systeem is standaard en verplicht.
  • Volvo Dynamic Steering met Lane Keeping Assist: maakt gebruik van een camera om rijstrookmarkeringen en de positie van de truck in de rijstrook in de gaten te houden. Als de truck onbedoeld over een rijstrookmarkering rijdt, stuurt het systeem de truck terug. De chauffeur wordt ook gewaarschuwd met een trilling in het stuur.
  • Electronic Stability Control (ESC/ESP): verkleint het risico op slippen en kantelen. Wanneer het systeem een kritieke situatie detecteert, grijpt hij onmiddellijk in door het motorvermogen te verlagen en elk wiel van de truck en de trailer afzonderlijk af te remmen.
  • Volvo Dynamic Steering met Stability Assist: werkt samen met de Electronic Stability Control (ESP/ESC) van de truck. Sensoren in het chassis controleren voortdurend de gierhoek. Wanneer een lichte neiging tot slippen wordt gedetecteerd, activeert het systeem meteen. Het biedt een lichte ondersteuning bij het sturen in de tegenovergestelde richting, zodat het voertuig wordt gestabiliseerd.
  • Lane Change Support: maakt gebruik van radartechnologie om de passagierszijde te scannen op andere weggebruikers. Bij gebruik van de richtingaanwijzer detecteert het systeem dat de rijstrook niet vrij is en wordt de chauffeur gewaarschuwd met een zoemer en een knipperend pictogram naast de passagiersspiegel.
  • Zichtveld: voorkomt veel ongevallen. Slecht zicht in combinatie met een verkeerde inschatting van de chauffeur blijkt vaak een dodelijke combinatie. Door een lage zitpositie, slanke spiegels en stijlen, camerasystemen en extra ramen wordt de dode hoek beperkt en verbetert het zichtveld.

Naast bovengenoemde actieve veiligheidssystemen die een ongeval voorkomen, zijn er ook passieve veiligheidssystemen. Dit zijn systemen die het letsel en/of de schade na een ongeval beperken.


Voorbeelden van Volvo Trucks’ passieve veiligheidssystemen

  • FUPS (front underrun protection system): deze onderrijbeveiliging is een kreukelzone aan de voorzijde van de cabine die de impact van een botsing absorbeert en zo het letsel voor de medeweggebruiker zoveel mogelijk minimaliseert.
  • Gordel: wordt nog steeds gezien als ’s werelds belangrijkste innovatie op het gebied van verkeersveiligheid en heeft al sinds de uitvinding door Volvo in 1959 wereldwijd miljoenen levens gered.
  • Airbag: werd door Volvo Trucks als eerste truckfabrikant ter wereld in trucks geïntroduceerd in 1995.
  • Veiligheidscabine: gemaakt van extra sterk Zweeds’ staal en biedt de chauffeur optimale bescherming bij een ongeval. De Volvo-cabine is onderworpen aan verschillende gesimuleerde en werkelijke crashtesten; meer dan wettelijk vereist.

Het is belangrijk om te bedenken dat technologie alleen niet voldoende is. Een veilige verkeersomgeving vereist actieve interactie tussen alle weggebruikers. Een ervaren, oplettende chauffeur die verantwoordelijk met de truck omgaat, is nog steeds de beste vorm van ongevalspreventie.