Trucks

Wat is het brandstofverbruik van een LNG-truck?

| Leestijd: 2 min | Leestijd: 2 min
LNG bevat per kilo meer energie dan een liter diesel. Dit betekent dat er bij eenzelfde efficiëntie minder kilo’s LNG nodig zijn dan er liters diesel nodig zouden zijn om dezelfde afstand te overbruggen. Het brandstofverbruik van een LNG-truck kan daarmee gunstiger zijn dan dat van een dieseltruck, mits de brandstof dus net zo efficiënt gebruikt wordt. Hoe zit dit precies? Lees er hier meer over.
Wat is het brandstofverbruik van een LNG-truck?

LNG heeft een grote energie-inhoud; vooral vergeleken met diesel. In het kort gaat het om de volgende verhouding: 0,72 kilo* LNG levert evenveel energie als 1 liter diesel.

Voor 1 kilo LNG kan dus ongeveer net zoveel energie worden verkregen als voor 1,39 liter diesel. Dit betekent dat er met minder brandstof (in dit geval LNG) meer kilometers kunnen worden afgelegd. Op deze manier wordt een grote hoeveelheid brandstof én CO2 bespaard. Voorwaarde is daarbij wel dat de brandstof (LNG) net zo efficiënt gebruikt wordt als diesel.

* Het volume van LNG is afhankelijk van de temperatuur. Daarom wordt LNG standaard weergegeven in kilo’s en niet in liters. De massa (in kg) blijft echter gelijk en is daarom de meest zuivere vorm voor het meten.

Hoe kunt u LNG net zo efficiënt gebruiken als diesel?

Hoewel dieseltrucks meer en meer worden gezien als grote uitstoters en milieuvervuilers hebben ze wel de hoogste efficiëntie van alle verbrandingsmotoren die beschikbaar zijn voor de transportbranche. Om die hoge efficiëntie te benutten, werkt een LNG-motor volgens het dieselprincipe. Bij deze technologie wordt eerst een kleine hoeveelheid diesel ingespoten in de cilinder om het gas te laten ontbranden. Vervolgens verbruikt de truck alleen LNG voor de aandrijving.

Wilt u weten hoe een LNG-aandrijflijn exact werkt? Lees het in dit artikel.

Is LNG goedkoper dan diesel?

Naast de hogere energie-inhoud van LNG biedt het nog een belangrijk voordeel. De kiloprijs van LNG is over het algemeen lager dan die van diesel. De prijs van een kilo LNG daalde in 2020 naar een historisch punt, maar steeg eind 2021 echter flink. Desondanks ligt de langjarige kiloprijs van LNG gemiddeld €0,20 onder de dieselprijs. De actuele prijzen van LNG in Nederland en België zijn te vinden bij de verschillende LNG-leveranciers, waaronder pitpoint.nl.

Er zijn dus prijsvoordelen van LNG ten opzichte van diesel en die nemen toe door subsidieregelingen en andere voordelen zoals de Maut-vrijstelling.

Anderen bekeken ook