Drukke, overvolle straten in de stad kunnen een nachtmerrie zijn voor vrachtwagenchauffeurs. Ze delen niet alleen smallere, krappere ruimtes met meer automobilisten, ze moeten ook uitkijken voor fietsers en voetgangers - van wie sommigen zich misschien niet bewust zijn van de bewegingen van een truck.
Daarom is zichtbaarheid een van de belangrijkste criteria bij het kiezen van een vrachtwagen voor stedelijke gebieden. Volvo Trucks ontwerpt zijn cabines met het oog op maximaal direct zicht vanaf de chauffeursstoel, maar het is net zo belangrijk om ervoor te zorgen dat de truck duidelijk zichtbaar is voor iedereen in de buurt. Het creëren van meer bewustwording rondom verkeersveiligheid en trucks kan door middel van campagnes als Stop Look Wave en See and be Seen.
De Volvo FM bevat verschillende functies die ervoor zorgen dat de chauffeur zijn omgeving kan zien en dat andere weggebruikers beter kunnen anticiperen op de beoogde bewegingen van de truck.
In 2020 werd de FM-cabine opnieuw ontworpen met grotere ramen, smallere A-stijlen en een lagere raamlijn van de portieren. Hij is ook uitgerust met dezelfde zijspiegels als de Volvo FH, die een kleiner gebied aan het zicht onttrekken en dus zorgen voor een minder grote dodehoek. Al met al is het directe zicht vanaf de chauffeursstoel met tien procent toegenomen in vergelijking met de vorige Volvo FM.
Deze nieuwe camera, die zich in de voet van de zijspiegel aan de passagierszijde bevindt, wordt automatisch geactiveerd door de richtingaanwijzer en projecteert een duidelijk beeld op het secundaire display. De camera geeft een weergave van de dode hoek aan de passagierszijde. Indien nodig kan deze ook handmatig worden geactiveerd.
Deze wordt automatisch geactiveerd wanneer de achteruitversnelling wordt ingeschakeld en geeft een volledig beeld van de achterzijde van de truck op het secundaire display weer.
Naast de dodehoekcamera en de achteruitrijcamera kunnen tot zes extra camera's in de Volvo FM worden geïnstalleerd. Deze kunnen overal op de truck worden geplaatst en kunnen zonder grote nabewerkingen worden aangesloten op het secundaire display. Dit maakt een volledige 360° rondom het hele voertuig mogelijk. Er kunnen maximaal vier weergaven tegelijk worden getoond en het wijzigen van weergaven kan eenvoudig door middel van een touchscreen.
Door alle interieurverlichting te dimmen, vermindert deze functie verblinding en afleiding van dashboardverlichting die 's nachts op de voorruit reflecteert.
De voorste richtingaanwijzers bevinden zich nu aan de zijkant van de cabine, terwijl de lichten naast het voertuig nu verbonden zijn met de richtingaanwijzers en knipperen wanneer de richtingaanwijzer wordt geactiveerd. Hierdoor is het voor fietsers en andere weggebruikers nog duidelijker wanneer een voertuig afslaat.
Bij het wisselen van rijstrook naar rechts bij snelheden van 35 km/u of hoger, detecteert een radar of de rijstrook leeg is of niet. Als een ander voertuig wordt gedetecteerd, worden zowel audio- als visuele waarschuwingen geactiveerd, waaronder een knipperlicht in de A-stijl. Dit systeem heet Lane Change Support.