De relatie tussen Kees Koopman Transport en HouthandelOnline is in een paar jaar tijd uitgegroeid tot een sterk partnerschap. "Ons bedrijf staat voor het grootste assortiment tegen de laagste prijs, maar ook voor persoonlijke service", zegt Peter Kok, directeur-eigenaar van HouthandelOnline. "De chauffeurs van Koopman Transport zijn ervan doordrongen dat zij een verlengstuk zijn van onze zaak. Bovendien zijn we allebei nuchtere Westfriese ondernemers. Loopt iets niet lekker, dan lossen we dat samen op. Gaat het goed, dan zeggen we dat ook."
Innovatiedrang is wat beide bedrijven samenbrengt. Waar HouthandelOnline pioniert via een state-of-the-art webshop, staat Kees Koopman Transport al een kwart eeuw open voor noviteiten in de transportsector. Dat verklaart de aanschaf van de elektrische vrachtwagen, een Volvo FM Electric.
"Die kochten we terwijl er nog geen klant om vroeg. Maar er gebeurde daardoor wel wat. We kleden de infrastructuur nu anders in en zijn bezig met laadpunten. Daarbij komen we in contact met andere vooruitstrevende partijen", verklaart Stef Koopman. "Soms moet je je kop boven het maaiveld uitsteken, investeren en zorgen dat het goed uitpakt. Rendement levert dit voertuig nog niet op, maar het zet wel dingen in beweging waarvan we later de vruchten plukken."
Peter Kok herkent zich hierin. Toen hij startte als eerste volledig online groothandel voor bouwmaterialen, was de zakelijke markt hier nog niet klaar voor. Nu levert HouthandelOnline jaarlijks meer dan 17,5 duizend bestellingen uit in Nederland en België, wat neerkomt op acht tot twaalf vrachtwagens per dag.
Peter vindt het schitterend hoe ook Koopman durft in te spelen op toekomstige ontwikkelingen. Hij ziet kansen voor de transporteur. "Vanaf 1 januari 2025 kunnen gemeenten zero-emissiezones invoeren. De elektrische vrachtwagen biedt dan uitkomst. Daarnaast selecteren steeds meer zakelijke opdrachtgevers hun leveranciers op duurzaamheid, ook in onze branche. Gecertificeerd hout én groen transport zijn een dikke pre."
Koopman is gespecialiseerd in bouwgerelateerde transport en logistiek. Het familiebedrijf heeft meer dan vijftig vrachtwagens en autolaadkranen op de weg. De zoektocht naar de juiste elektrische truck duurde niet lang. "Je komt dan al snel uit bij Volvo Trucks uit, dat we als merk ook al in onze vloot hebben", zegt Koopman. "De actieradius is zo’n 300 kilometer, terwijl onze gemiddelde distributierit 410 kilometer is. Maar dat wisten we van tevoren. Wij gaan hier een mouw aan passen en letterlijk en figuurlijk nieuwe wegen verkennen. Met driehonderd kilometer kan ook heel veel wél!"
Als het even kan, kruipt chauffeur Martin achter het stuur van de elektrische vrachtwagen. "Ik zeg je eerlijk: ik wil niet meer anders! Na één dag was ik al om: het rijdt fantastisch", zegt hij. "De routes stippelen we zodanig uit dat ik heel efficiënt omga met tijd en de accu. Laadtijd is geen probleem. Als ik nog honderd kilometer van de zaak verwijderd ben, is twintig minuutjes aan de stekker al genoeg. En er komen steeds meer laadpalen. Maar bovenal vind ik het gewoon superleuk om elektrisch transport te ontwikkelen tot een echte meerwaarde. Voor ons bedrijf én onze klanten."
Voor HouthandelOnline kan Koopman het elektrische pronkstuk goed inzetten, merkt Peter Kok: "Zowel voor volle standaardritten als voor combinatieritten. Zo maken we het transport extra efficiënt en duurzaam."
"Richting de toekomst moeten we sowieso veel meer de samenwerking opzoeken, ook transporteurs onderling", vult Stef Koopman aan. "Niet alleen om slim te verduurzamen, maar ook vanwege het personeelstekort in de sector. Stel dat we samen maar een kwart van alle lege ritten in Nederland kunnen voorkomen, dan kan dat enorm effect hebben. Krachten bundelen dus, in plaats van elkaar bevechten. Uiteindelijk levert dat iedereen meer op. Op onze elektrische vrachtwagen staat niet voor niks 'Tandem bona causa triumphat'; ten slotte overwint de goede zaak!"
Foto's door HouthandelOnline.nl, tekst door Corwin Stam van Stamland Communicatie.