"Veiligheid zit in het DNA van Volvo. Het is verweven in onze erfenis. Elke dag streven onze onderzoeks- en ontwikkelingsteams ernaar om onze vrachtwagens zo veilig mogelijk te maken voor alle weggebruikers. Daarom zijn we verheugd om te zien dat onze inspanningen worden gevalideerd door de nieuwe Euro NCAP-beoordelingen. Dit is de eerste keer dat een externe onafhankelijke organisatie onze veiligheidsprestaties bevestigt", zegt Anna.
Euro NCAP is al jarenlang de industriestandaard voor de veiligheid van personenauto's. Nu hebben ze hun beoordelingen uitgebreid naar zware vrachtwagens. De eerste resultaten werden in november 2024 vrijgegeven. Negen verschillende vrachtwagens van zeven verschillende fabrikanten werden getest en de twee Volvo-trucks die werden beoordeeld, de Volvo FH Aero en de Volvo FM, waren de enige truckmodellen die vijf sterren kregen.
Euro NCAP evalueert een breed scala aan veiligheidssystemen, test hoe de systemen presteren in verschillende scenario's en aggregeert vervolgens de resultaten in een sterrenbeoordeling van de algehele veiligheidsperformance van dat voertuig. De veiligheidssystemen zijn gegroepeerd in drie gebieden: veilig rijden, botsingsvermijding en na een ongeval. En de vereisten om vijf sterren te krijgen, is om in alle drie de gebieden 80% of meer te scoren.
Op het gebied van veilig rijden behaalden de Volvo FH Aero en de Volvo FM respectievelijk scores van 80% en 90%. Anna licht toe: "Dit is grotendeels te danken aan hun uitstekende directe zicht. Met andere woorden: hoe goed de chauffeur kan zien wat er voor en naast de vrachtwagen gebeurt. Dit wordt mogelijk gemaakt door het ontwerp van de cabines en het nieuwe Camera Monitor System."
"De Volvo FM scoorde zelfs hoger dan de Volvo FH Aero, vanwege de lagere positie van de bestuurdersstoel, die een beter zicht op het gebied dicht bij de vrachtwagen mogelijk maakt. Onze Adaptive Cruise Control, I-See en Driver Alert Support zijn enkele van de andere systemen die ook hebben bijgedragen aan het gebied van veilig rijden", zegt Anna.
Bij botsingsvermijding scoorden beide vrachtwagens 89% dankzij de uitstekende prestaties van het noodrem- en rijstrookassistentiesystemen. "Beide vrachtwagens hebben dezelfde systemen en hier is er geen invloed van het verschil in cabinehoogte", legt Anna uit. "We kregen dezelfde uitstekende resultaten voor zowel de Volvo FH Aero als de Volvo FM. Onze Collision Warning met noodrem voorkwam een botsing in bijna elk scenario dat door Euro NCAP werd beoordeeld, inclusief botsingsscenario's met personenauto's en met voetgangers en fietsers."
Anna vervolg: "Met onze nieuwe Active Side Collision Avoidance Support zijn we een van de slechts twee vrachtwagenfabrikanten die automatische remmen aanbieden om fietsers te beschermen wanneer de vrachtwagen naar de passagierszijde draait. Een innovatie die door Euro NCAP werd beschreven als een potentiële gamechanger."
"Over het algemeen geloof ik dat de belangrijkste reden waarom we vijf sterren hebben behaald, is omdat we altijd hebben geprobeerd veiligheidssystemen te ontwikkelen die zijn ontworpen om te werken in een breed scala aan verkeersscenario's. Dit is dezelfde mindset als Euro NCAP heeft, die ook veiligheidssystemen test in veel verschillende scenario's, om echt te evalueren hoe veilig de vrachtwagens zijn", zegt Anna.
"Voor ons bevestigen de Euro NCAP-resultaten dat we het juiste doen. Dat we veiligheidssystemen ontwikkelen die onze wegen echt veiliger maken. Maar het is niet het volledige plaatje. We hebben veel andere veiligheidsoplossingen en -initiatieven die ook bijdragen aan de verkeersveiligheid, die niet zijn opgenomen in de beoordelingen van Euro NCAP. En het is belangrijk om te zeggen dat deze resultaten niet betekenen dat we aan het einde van onze reis zijn. Onze visie is nul ongevallen, dus we zullen ons werk voortzetten om oplossingen te ontwikkelen die onze vrachtwagens nog veiliger maken."