Trucks

Het verhaal achter de 5 sterren-score van Volvo Trucks in de Euro NCAP-veiligheidstest

Volvo Trucks Nederland
2025-03-06
Leestijd: 3 min.
Veiligheid
Author
Volvo Trucks Nederland
Marketing & Communicatie

Bij de allereerste veiligheidstests voor zware vrachtwagens van Euro NCAP kregen slechts twee modellen de maximale score van vijf sterren: de Volvo FH Aero en de Volvo FM. Wat is er nodig om de hoogste score te halen? En wat wordt er feitelijk getest? Anna Wrige Berling, Director Traffic and Product Safety bij Volvo Trucks, legt uit hoe dit werd bereikt en benadrukt enkele van de kenmerken die hebben bijgedragen aan deze resultaten. 

Het European New Car Assessment Program (Euro NCAP), gevestigd in België, werd voor het eerst opgezet in 1996 en werd al snel de Europese industrienorm voor het beoordelen van de veiligheid van personenauto's. Het wordt gesteund door meerdere Europese regeringen, waaronder de Europese Unie.


Nu is Euro NCAP ook gestart met het testen van zware vrachtwagens, waarbij de eerste resultaten in november 2024 worden vrijgegeven. Negen verschillende vrachtwagens van zeven fabrikanten werden getest en de Volvo FH Aero en de Volvo FM scoorden beide vijf sterren.


"Veiligheid zit in het DNA van Volvo. Elke dag streven onze onderzoeks- en ontwikkelingsteams ernaar om onze vrachtwagens zo veilig mogelijk te maken voor alle weggebruikers. Daarom zijn we blij om te zien dat onze inspanningen worden gewaardeerd door de nieuwe Euro NCAP-beoordelingen. Dit is de eerste keer dat een externe onafhankelijke organisatie onze veiligheidsprestaties bevestigt", zegt Anna.

Wat houdt de veiligheidsscore van 5 sterren van Euro NCAP in?

Belangrijk om te weten is dat Euro NCAP in deze eerste testrondes een groot aantal veiligheidssystemen zoals waarschuwing voor dreigende aanrijdingen en cruise control, beoordeelt. Deze systemen zijn ontwikkeld om de chauffeur te ondersteunen en te voorkomen dat er überhaupt ongelukken gebeuren.


Tijdens deze eerste testronde liet Euro NCAP alle vrachtwagens een groot aantal verschillende scenario's doorlopen, waarbij ze een prestatiescore kregen van 0 tot 100%, gebaseerd op hoe goed de systemen met de situatie omgingen.


De veiligheidssystemen worden onderverdeeld in drie gebieden: veilig rijden, vermijden van botsingen en na een ongeval. Om de maximale score van vijf sterren te halen, is op alle drie de gebieden een prestatiescore van minstens 80% vereist.

Zo werkt de veiligheidstest van Euro NCAP

Elk veiligheidssysteem krijgt een score, die voor elk gebied wordt opgeteld. Deze scores worden vervolgens gebruikt om een één tot vijf sterrenscore voor het hele voertuig te berekenen. De test richt zich op de volgende punten: 
 

Veilig werken als chauffeur

Bewaking van de inzittenden, zicht (zowel direct als indirect) en voertuigassistentie (bijv. snelheidsassistentie).
 

Vermijden van botsingen

Frontale botsingen met auto, voetganger en fietser, manoeuvreerbotsingen bij lage snelheid en botsingen bij het verlaten van de rijstrook.
 

Na een crash

Reddingsinformatie.
 

Het is de doelstelling van Euro NCAP om het testgebied geleidelijk uit te breiden. In een later stadium zal ook de beveiliging bij aanrijdingen worden getest en zullen vrachtwagens in verschillende transportsegmenten worden getest.

Met onze nieuwe Active Side Collision Avoidance Support zijn we een van de slechts twee vrachtwagenfabrikanten die automatische remmen aanbieden om fietsers te beschermen wanneer de vrachtwagen naar de passagierszijde draait.

De verkeersveiligheid verbeteren door de chauffeur te ondersteunen

Op het gebied van veilig rijden behaalden de Volvo FH Aero en Volvo FM een score van respectievelijk 80% en 90%. Dit was grotendeels te danken aan het directe zicht. Dat wil zeggen, hoe goed de chauffeur kan zien wat er voor en naast de vrachtwagen gebeurt. Dit werd mogelijk gemaakt door het ontwerp van de cabines en het nieuwe Camera Monitor System, die op de nieuwere vrachtwagenmodellen de achteruitkijkspiegels vervangt.


De Volvo FM scoorde zelfs nog hoger dan de FH Aero. Dit is te danken aan de lagere positie van de chauffeursstoel, waardoor er een beter zicht is op het gebied direct naast de voorkant van de vrachtwagen.


"Onze Adaptive Cruise Control, I-See en Driver Alert Support zijn enkele van de andere systemen die ook hebben bijgedragen aan het gebied van veilig rijden", zegt Anna.

Hoe geavanceerde veiligheidssystemen proactief ongelukken voorkomen  

Bij de tests van de systemen die bedoeld zijn om botsingen te voorkomen, scoorden beide vrachtwagens 89%. Dit was te danken aan de noodremsystemen en de systemen voor het aanhouden van de rijstrook van Volvo Trucks. De systemen zijn ontworpen om objecten te detecteren en automatisch te remmen of terug te sturen naar de juiste rijstrook. Het systeem schakelt bijvoorbeeld automatisch de remmen in wanneer een auto voor de vrachtwagens plotseling remt als zich voetgangers in de buurt van de vrachtwagen bevinden.


Euro NCAP beoordeelt elk systeem door het in meer dan honderd verschillende verkeersscenario's te testen. Het systeem Collision Warning met noodremfunctie van Volvo Trucks presteerde bijzonder goed en voorkwam een botsing, zowel met personenauto's als met voetgangers en fietsers, in bijna elk onderzocht scenario.


Er waren slechts twee vrachtwagenfabrikanten die automatisch remmen aanboden om fietsers te beschermen wanneer de vrachtwagen naar de passagierskant draait. Volvo Trucks noemt dit systeem 'Active Side Collision Avoidance Support'. Dit is een innovatie die Euro NCAP omschreef als 'een potentiële game changer', aangezien het een veelvoorkomend veiligheidsrisico in stedelijke gebieden aanpakt: fietsers die in de dode hoek van de vrachtwagen verstopt zitten.


Verder gaf Euro NCAP zowel de Volvo FH Aero als de award Volvo FM de City Safe vanwege hun goede directe zicht en goede prestaties van hun actieve veiligheidssystemen bij het beschermen van mensen in verkeerssituaties in de stad.

Het is ook belangrijk om te zeggen dat deze resultaten niet betekenen dat we aan het einde van onze reis zijn. De visie van Volvo Trucks is nul ongevallen. Wij blijven dus werken aan oplossingen die onze vrachtwagens nog veiliger maken.

Veiligheid die verder gaat dan beoordelingen en wetgeving

Over het algemeen vindt Volvo Trucks dat de belangrijkste reden voor het behalen van vijf sterren in de veiligheidsmentaliteit ligt.
 

"Wij streven er altijd naar om veiligheidssystemen te ontwikkelen die geschikt zijn voor de meest uiteenlopende verkeerssituaties. Van snelwegen tot straten in de stad. Deze denkwijze wordt gedeeld met Euro NCAP, die ook veiligheidssystemen in veel verschillende scenario's test, zodat we echt kunnen beoordelen hoe veilig onze vrachtwagens zijn”, vertelt Anna.
 

"Dit is het bewijs voor onze voortdurende inspanningen om verder te gaan dan wat de wetgeving vereist, om onze visie van nul ongevallen met onze vrachtwagens te bereiken. De Euro NCAP-classificaties zijn een leidraad voor klanten bij hun aankoopbeslissingen en dagen autofabrikanten uit om voortdurend te werken aan het verbeteren van de veiligheid.”
 

"Het is ook belangrijk om te zeggen dat deze resultaten niet betekenen dat we aan het einde van onze reis zijn. De visie van Volvo Trucks is nul ongevallen. Wij blijven dus werken aan oplossingen die onze vrachtwagens nog veiliger maken”, aldus Anna Wrige Berling.

Welke veiligheidssystemen zijn getest?

Euro NCAP heeft verschillende systemen getest op zowel de Volvo FH Aero als de Volvo FM. Hier volgt de volledige lijst: