Volvo Trucks

NEDERLAND

×

Specificaties aandrijflijn nieuwe VOLVO FM

Motoren

 

D11K

D13K

G13C

Emissiestandaard

Euro 6

Euro 6

Euro 6

Aantal cilinders

6

6

6

Cilinderinhoud

10,8 dm3

12,8 dm3

12,8 dm3

Slag

152 mm

158 mm

158 mm

Boring

123 mm

131 mm

131 mm

Compressieverhouding

17:01

18:01

17:01

Economisch toerental (verschillend per vermogensvariant)

1000-1500 t/min

950-1400 t/min

1000-1400 t/min

Uitlaatremvermogen

160 kW (2400 t/min)

200 kW (2300 t/min)

 

VEB-vermogen

290 kW (2400 t/min)

   

VEB

optie

   

VEB+ vermogen

 

375 kW (2300 t/min)

375 kW (2300 t/min)

VEB+

 

optie

optie

Oliefilters

2 hoofdstroomfilters

2 hoofdstroomfilters

2 hoofdstroomfilters

Olieverversingsvolume, inclusief filter

36 l

35 l

35 l

Inhoud koelsysteem

36 l

38 l

39,5 l


 

Brandstofvereisten

  • Zwavelvrije brandstof (EN590, max 10 ppm zwavel)
  • Biodiesel generatie 2 (EN15940, synthetische diesel)
  • LNG voor vervoerstoepassingen


Let op:
 gebruik van Biodiesel anders dan de genoemde norm kan van grote invloed zijn op de olieverversingsintervallen.

Olieverversingsinterval

Tot max. 150.000 km, of eens per 1,5 jaar met VDS 5*.

*Olie met specificatie VDS 4 is wel toegestaan, maar niet aangeraden. Om brandstofverbruik en CO2-emissies te minimaliseren en tevens motorbescherming te verbeteren, moet VDS 5 worden gebruikt.

Distributie-PTO

 

Koppel

Overbrengingsverhouding

EPTT350

350 Nm* 

1.26:1

EPTT650

650 Nm*

1.26:1

EPTT1000

1000 Nm*

1.26:1


*Koppel zowel tijdens het rijden als bij stilstand beschikbaar.

D11K – vermogen/koppel

Nettovermogen volgens: EC 582/2011

D11K330 (245 kW)

 

Maximaal vermogen bij 1600-1900 t/min

330 pk

Maximaal koppel bij 950-1400 t/min

1600 Nm

D11K380 (280 kW)

 

Maximaal vermogen bij 1700-1800 t/min

380 pk

Maximaal koppel bij 950-1400 t/min

1800 Nm

D11K430 (317 kW)

 

Maximaal vermogen bij 1700-1800 t/min

430 pk

Maximaal koppel bij 1058-1400 t/min

2050 Nm

D11K460 (339 kW)

 

Maximaal vermogen bij 1700-1800 t/min

460 pk

Maximaal koppel bij 1050-1400 t/min

2200 Nm



D13K – vermogen/koppel

Nettovermogen volgens: EC 582/2011

 

D13K420 (309 kW)  
Maximaal vermogen bij 1400-1800 t/min 420 pk
Maximaal koppel bij 860-1400 t/min 2100 Nm
D13K460 (345 kW)  
Maximaal vermogen bij 1400-1800 t/min 460 pk
Maximaal koppel bij 900-1400 t/min 2300 Nm
D13K500 (368 kW)   
Maximaal vermogen bij 1530–1800 t/min 500 pk 
Maximaal koppel bij 980-1270 t/min 2500 Nm 

G13C – vermogen/koppel

Nettovermogen volgens EC 582/2011

G13C420 (309 kW)

 

Maximaal vermogen bij 1400-1800 t/min

420 pk

Maximaal koppel bij 1000-1400 t/min

2100 Nm

G13C460 (338 kW)

 

Maximaal vermogen bij 1700-1800 t/min

460 pk

Maximaal koppel bij 1050-1400 t/min

2300 Nm

I-Shift

Automatisch schakelende splitter/range-versnellingsbak met 12 versnellingen. I-Shift kan worden uitgerust met een compact retarder, PTO, noodstuurbekrachtigingspomp en oliekoeler.

I-Shift

Type Hoogste versnelling Motorkoppel (Nm) Maximaal treingewicht (ton)
AT2412F Direct 2400 44
AT2612F Direct 2600 100
ATO2612F Overdrive 2600 100

 

Specificaties I-Shift Dual Clutch

Type Hoogste versnelling Motorkoppel (Nm) Maximaal treingewicht (ton)
SPO2812 Overdrive 2800 80

Achterassen

Type

As-

Tandwieloverbrenging

Maximaal koppel (Nm)

Max. as-/tandemstelbelasting (ton)

Maximaal treingewicht (ton)

Enkele reductie

         

RSS1244

Solo

Hypoïde

2800

12

44

RSS1344C/E

Solo

Hypoïde

2600

13

44

RSS1352A

Solo

Hypoïde

2800

13

52

RSS1356

Solo

Hypoïde

2400/2800

13

56/44

RSS1370A/B

Solo

Hypoïde

3550

13

70

RTS2370A

Tandem

Hypoïde

3550

23

80

RTS2310A

Tandem

Hypoïde

3550

23

100

Naafreductie

         

RSH1370F

Solo

Conische, spiraalvormige tandwielen

3550

13

70

RTH2610F

Tandem

Conische, spiraalvormige tandwielen

3550

26

100

RTH3210

Tandem

Conische, spiraalvormige tandwielen

3550

32

100

RTH3312

Tandem

Conische, spiraalvormige tandwielen

3550

33

120

RTH3815

Tandem

Conische, spiraalvormige tandwielen

3550

38

150

Achterasoverbrenging

RSS1244

RSS1344C/E

RSS1356

RSS1370A/B

RTS2370A

RTS2310

RSH1370F

RTH2610F

RTH3210

RTH3312

RTH3815

2.31:1

2.31:1*

2.50:1

2.06:1

2.43:1

2.06:1

3.46:1

3.33:1

3.33:1

3.61:1

4.14:1

2.47:1

2.47:1*

2.64:1

2.17:1

2.57:1

2.17:1

3.61:1

3.46:1

3.46:1

3.76:1

4.58:1

2.64:1

2.64:1

2.79:1

2.31:1

2.83:1

2.31:1

3.76:1

3.61:1

3.61:1

4.12:1

5.43:1

2.85:1

2.85:1

3.10:1

2.47:1

3.09:1

2.47:1

4.12:1

3.76:1

3.76:1

4.55:1

7.22:1

3.08:1

3.08:1

3.44:1

2.64:1

3.40:1

2.64:1

4.55:1

3.97:1

3.97:1

5.41:1

 
 

3.36:1

3.67:1

2.85:1

3.78:1

2.85:1

5.41:1

4.12:1

4.12:1

6.18:1

 
 

3.70:1

 

3.08:1

4.13:1

3.08:1

 

4.55:1

4.55:1

7.21:1

 
 

4.11:1

 

3.40:1**

4.50:1

3.36:1

 

5.41:1

5.41:1

   
 

4.63:1

 

3.67:1**

5.14:1

3.70:1

 

6.18:1

6.18:1

   
 

5.29:1

 

4.11:1**

5.67:1

4.11:1

   

7.21:1

   
       

6.17:1

4.63:1

         


* Voor RSS1344E
** Voor RSS1370B

Aandrijflijncombinaties

 

D11K330

D11K370

D11K410

D11K450

D13K420

D13K460

D13K500

G13C420

G13C460

                   

I-Shift

                 

AT2412F

AT2612F

ATO2612F

AT2812F

                 

ATO3112F

                 

ATO3512F

                 

I-Shift Dual Clutch

                 

SP02812

         

   

Assen met enkele reductie

                 

RSS1244

 

RSS1344C/E

RSS1352A

RSS1356

RSS1370A/B

RTS2370A

RTS2310A

Assen met naafreductie

                 

RSH1370F

RTH2610F

RTH3210

   

RTH3312

   

RTH3815

   

PTO´s

Er is een breed scala aan koppelingsonafhankelijke en koppelingsafhankelijke PTO's leverbaar voor de aandrijving van allerlei opbouwonderdelen.

PTO gemonteerd op de motor

PTER-DIN
Achterop gemonteerde PTO voor directe aandrijving van een hydraulische pomp.
 

PTER1400
Achterop gemonteerde PTO met flensaansluiting voor hydraulische pomp.
 

PTER100
Achterop gemonteerde PTO met flensaansluiting voor hydraulische pomp.

Gemonteerd op versnellingsbak

PTR-F
Met aansluitflens, voor lage of hoge toerentallen.

PTR-FL/FH
Met aansluitflens, voor lage of hoge toerentallen.

PTR-D/PTR-DM/PTR-DH
Voor lage/medium/hoge toerentallen met DIN-koppeling voor directe aansluiting van een hydraulische pomp.
 

PTRD-F
Voor hoge toerentallen, met aansluitflens voor directe aansluiting van een cardanas.

PTRD-D
Voor hoge toerentallen, met dubbele aandrijving. DIN-koppelingen aan de voor- en achterkant voor directe aansluiting van hydraulische pompen.
 

PTRD-D1
Voor hoge toerentallen, met dubbele aandrijving. Met aansluitflens aan de achterkant en DIN-koppeling aan de voorkant.
 

PTRD-D2
Voor hoge toerentallen, met dubbele aandrijving achter en enkele aandrijving vóór. Twee aansluitflenzen aan de achterkant en een DIN-koppeling aan de voorkant.

 

Stel uw ideale Volvo FM samen