Trucks

Specificaties aandrijflijn nieuwe VOLVO FM

Motoren

 

D11K

D13K

G13C

Emissiestandaard

Euro 6

Euro 6

Euro 6

Aantal cilinders

6

6

6

Cilinderinhoud

10,8 dm3

12,8 dm3

12,8 dm3

Slag

152 mm

158 mm

158 mm

Boring

123 mm

131 mm

131 mm

Compressieverhouding

17:01

18:01

17:01

Economisch toerental (verschillend per vermogensvariant)

1000-1500 t/min

950-1400 t/min

1000-1400 t/min

Uitlaatremvermogen

160 kW (2400 t/min)

200 kW (2300 t/min)

 

VEB-vermogen

290 kW (2400 t/min)

  

VEB

optie

  

VEB+ vermogen

 

375 kW (2300 t/min)

375 kW (2300 t/min)

VEB+

 

optie

optie

Oliefilters

2 hoofdstroomfilters

2 hoofdstroomfilters

2 hoofdstroomfilters

Olieverversingsvolume, inclusief filter

36 l

35 l

35 l

Inhoud koelsysteem

36 l

38 l

39,5 l


 

Olieverversingsinterval

Tot max. 150.000 km, of eens per jaar met VDS4.

Brandstofvereisten

Zwavelvrije brandstof (EN590, max 10 ppm zwavel)
Biodiesel generatie 2 (EN15940, synthetische diesel)
Volvo FM op LNG automotive kwaliteit.

Distributie-PTO

 

Koppel

Overbrengingsverhouding

EPTT350

350 Nm* 

1.26:1

EPTT650

650 Nm*

1.26:1

EPTT1000

1000 Nm*

1.26:1


*Koppel zowel tijdens het rijden als bij stilstand beschikbaar.

D11K - vermogen/koppel

Nettovermogen volgens: EC 582/2011

D11K330 (245 kW)

 

Maximaal vermogen bij 1700 t/min

330 pk

Maximaal koppel bij 877-1400 t/min

1600 Nm

D11K380 (280 kW)

 

Maximaal vermogen bij 1700 t/min

380 pk

Maximaal koppel bij 938-1400 t/min

1800 Nm

D11K430 (317 kW)

 

Maximaal vermogen bij 1700 t/min

430 pk

Maximaal koppel bij 1008-1400 t/min

2050 Nm

D11K460 (339 kW)

 

Maximaal koppel bij 1700 t/min

460 pk

Maximaal koppel bij 1050-1400 t/min

2200 Nm



D13K - vermogen/koppel

Nettovermogen volgens: EC 582/2011

D13K380 (279 kW)

 

Maximaal motorvermogen bij 1700 t/min

380 pk

Maximaal koppel bij 830-1400 t/min

1814 Nm

D13K420 (309 kW)

 

Maximaal vermogen bij 1404-1700 t/min

420 pk

Maximaal koppel bij 905-1400 t/min

2100 Nm

D13K460 (345 kW)

 

Maximaal vermogen bij 1404-1700 t/min

460 pk

Maximaal koppel bij 945-1400 t/min

2300 Nm

D13K500 (368 kW)

 

Maximaal vermogen bij 1404-1700 t/min

500 pk 

Maximaal koppel bij 980-1400 t/min

2500 Nm 

G13C - vermogen/koppel

Nettovermogen volgens EC 582/2011

G13C420 (309 kW)

 

Maximaal vermogen bij 1400-1800 t/min

420 pk

Maximaal koppel bij 1000-1400 t/min

2100 Nm

G13C460 (338 kW)

 

Maximaal vermogen bij 1700-1800 t/min

460 pk

Maximaal koppel bij 1050-1400 t/min

2300 Nm

G13C500 (368 kW) 
Maximaal vermogen bij 1400-1700 t/min500 pk
Maximaal koppel bij 980-1404 t/min2500 Nm

I-Shift

Automatisch schakelende splitter/range-versnellingsbak met 12 versnellingen. I-Shift kan worden uitgerust met een compact retarder, PTO, noodstuurbekrachtigingspomp en oliekoeler.

I-Shift

TypeHoogste versnellingMotorkoppel (Nm)Maximaal treingewicht (ton)
AT2412FDirect240044
AT2612FDirect2600100
ATO2612FOverdrive2600100

 

Specificaties I-Shift Dual Clutch

TypeHoogste versnellingMotorkoppel (Nm)Maximaal treingewicht (ton)
SPO2812Overdrive280080

Achterassen

Type

As

Tandwieloverbrenging

Maximaal koppel (Nm)

Max. as-/tandemstelbelasting (ton)

Maximaal treingewicht (ton)

Enkele reductie

     

RSS1244

Solo

Hypoïde

2800

12

44

RSS1344C/E

Solo

Hypoïde

2600

13

44

RSS1352A

Solo

Hypoïde

2800

13

52

RSS1356

Solo

Hypoïde

2400/2800

13

56/44

RSS1370A/B

Solo

Hypoïde

3550

13

70

RTS2370A

Tandem

Hypoïde

3550

23

80

RTS2310A

Tandem

Hypoïde

3550

23

100

Naafreductie

     

RSH1370F

Solo

Conische, spiraalvormige tandwielen

3550

13

70

RTH2610F

Tandem

Conische, spiraalvormige tandwielen

3550

26

100

RTH3210

Tandem

Conische, spiraalvormige tandwielen

3550

32

100

RTH3312

Tandem

Conische, spiraalvormige tandwielen

3550

33

120

RTH3815

Tandem

Conische, spiraalvormige tandwielen

3550

38

150

Achterasoverbrenging

RSS1244

RSS1344C/E

RSS1356

RSS1370A/B

RTS2370A

RTS2310

RSH1370F

RTH2610F

RTH3210

RTH3312

RTH3815

2.31:1

2.31:1*

2.50:1

2.06:1

2.43:1

2.06:1

3.46:1

3.33:1

3.33:1

3.61:1

4.14:1

2.47:1

2.47:1*

2.64:1

2.17:1

2.57:1

2.17:1

3.61:1

3.46:1

3.46:1

3.76:1

4.58:1

2.64:1

2.64:1

2.79:1

2.31:1

2.83:1

2.31:1

3.76:1

3.61:1

3.61:1

4.12:1

5.43:1

2.85:1

2.85:1

3.10:1

2.47:1

3.09:1

2.47:1

4.12:1

3.76:1

3.76:1

4.55:1

7.22:1

3.08:1

3.08:1

3.44:1

2.64:1

3.40:1

2.64:1

4.55:1

3.97:1

3.97:1

5.41:1

 
 

3.36:1

3.67:1

2.85:1

3.78:1

2.85:1

5.41:1

4.12:1

4.12:1

6.18:1

 
 

3.70:1

 

3.08:1

4.13:1

3.08:1

 

4.55:1

4.55:1

7.21:1

 
 

4.11:1

 

3.40:1**

4.50:1

3.36:1

 

5.41:1

5.41:1

  
 

4.63:1

 

3.67:1**

5.14:1

3.70:1

 

6.18:1

6.18:1

  
 

5.29:1

 

4.11:1**

5.67:1

4.11:1

  

7.21:1

  
    

6.17:1

4.63:1

     


* Voor RSS1344E
** Voor RSS1370B

Aandrijflijncombinaties

 

D11K330

D11K370

D11K410

D11K450

D13K380

D13K420

D13K460

D13K500

G13C420

G13C460

G13C500
            

I-Shift

           

AT2412G

 

AT2612G

ATO2612G

I-Shift Dual Clutch

        

SP02812

      

   

Assen met enkele reductie

        

RSS1244

 

RSS1344C/E

RSS1352A

RSS1356

RSS1370A/B

RTS2370A

RTS2310A

Assen met naafreductie

        

RSH1370F

RTH2610F

RTH3210

   

RTH3312

   

RTH3815

   

PTO´s

Er is een breed scala aan koppelingsonafhankelijke en koppelingsafhankelijke PTO's leverbaar voor de aandrijving van allerlei opbouwonderdelen.

PTO gemonteerd op de motor

PTER-DIN
Achterop gemonteerde PTO voor directe aandrijving van een hydraulische pomp.
 

PTER1400
Achterop gemonteerde PTO met flensaansluiting voor hydraulische pomp.
 

PTER100
Achterop gemonteerde PTO met flensaansluiting voor hydraulische pomp.

Gemonteerd op versnellingsbak

PTR-F
Met aansluitflens, voor lage of hoge toerentallen.

PTR-FL/FH
Met aansluitflens, voor lage of hoge toerentallen.

PTR-D/PTR-DM/PTR-DH
Voor lage/medium/hoge toerentallen met DIN-koppeling voor directe aansluiting van een hydraulische pomp.
 

PTRD-F
Voor hoge toerentallen, met aansluitflens voor directe aansluiting van een cardanas.

PTRD-D
Voor hoge toerentallen, met dubbele aandrijving. DIN-koppelingen aan de voor- en achterkant voor directe aansluiting van hydraulische pompen.
 

PTRD-D1
Voor hoge toerentallen, met dubbele aandrijving. Met aansluitflens aan de achterkant en DIN-koppeling aan de voorkant.
 

PTRD-D2
Voor hoge toerentallen, met dubbele aandrijving achter en enkele aandrijving vóór. Twee aansluitflenzen aan de achterkant en een DIN-koppeling aan de voorkant.

 

Stel uw ideale Volvo FM samen

Nieuwsgierig naar de Volvo FM?

Uw dealer beantwoordt graag al uw vragen. Uiteraard geheel vrijblijvend.