Al een aantal jaar is vanuit de Nederlandse overheid geld beschikbaar om de energietransitie in de transportsector te versnellen. De volgende subsidieregelingen kunnen u helpen om ook stappen te zetten:
Hieronder gaan wij verder in op deze regelingen.
De Aanschafsubsidie Zero-Emissie Trucks (AanZET) is een subsidieregeling voor ondernemers die nieuwe, emissievrije trucks willen kopen of leasen. De aanvraag voor subsidie vanuit de AanZET-regeling moet vóór aankoop plaatsvinden. Hiervoor is een koopovereenkomst met ontbindende voorwaarden nodig, dus dat de koop kan komen te vervallen als er geen subsidie wordt verkregen. Als de aanvraag goedgekeurd wordt, kan het proces doorgaan. Het te ontvangen subsidiebedrag is afhankelijk van de voertuigcategorie en uw type onderneming en is maximaal € 115.200.
Op dinsdag 27 januari 2026 opent om 09:00 uur er weer een nieuwe aanvraagperiode tot vrijdag 13 februari 2026 12:00 uur. Het totaalbudget is dan 78 miljoen euro. Aanvragen worden door de RVO behandeld op volgorde van binnenkomst per datum. Het tijdstip waarop er is aangevraagd maakt daarbij niet uit.
In 2026 wordt de AanZET-subsidie volledig gefinancierd vanuit de vrachtwagenheffing. De subsidiepercentages en maximale bedragen veranderen niet t.o.v. 2025. Wat wel verandert, zijn de aantallen die per dag aangevraagd mogen worden. Op 27 en 28 januari mogen er maximaal twee emissievrije trucks per bedrijf worden aangevraagd. Vanaf 29 januari mogen dat er maximaal tien zijn.
Bereidt u samen met uw truckdealer goed en op tijd voor, zodat alles klaarligt voor het indienen van de subsidieaanvraag. Een conceptaanvraag voor de AanZET-subsidie van 2026 kan vanaf 21 januari 2026 alvast worden klaargezet.
| Maximale subsidiebedrag en - percentage in 2026 per voertuigcategorie en type onderneming |
|---|
| Grote onderneming | Middelgrote onderneming | Kleine onderneming + non-profitinstelling |
|---|
| Voertuigcategorie | Subsidie- percentage | Maximaal subsidie- bedrag | Subsidie- percentage | Maximaal subsidie- bedrag | Subsidie- percentage | Maximaal subsidie- bedrag |
|---|---|---|---|---|---|---|
| N2-bakwagenchassis vanaf 10.000 kg | 6,1% | € 15.200 | 12,0% | € 29.900 | 14,8% | € 36.900 |
| N3-bakwagenchassis | 11,1% | € 43.900 | 21,0% | € 83.200 | 29,0% | € 115.200 |
| N3-trekker | 11,1% | € 43.900 | 21,0% | € 83.200 | 29,0% | € 115.200 |
In 2024 opende op dinsdag 26 maart de mogelijkheid om AanZET-subsidieaanvragen in te dienen. Na één dag bleek dat meer dan de helft van het totaalbudget van 45 miljoen euro voor 2024 al is aangevraagd. Een dag later is de subsidiepot overtekend. Hetzelfde gebeurde in oktober 2024: zo'n 22 miljoen euro was binnen twee dagen vergeven en met ruim acht miljoen euro overtekend.
Ook in 2025 blijkt AanZET een succes, want de eerste ronde in januari - waarbij 35,5 miljoen euro beschikbaar was - is binnen drie dagen overtekend. De tweede ronde in september is binnen een dag met meer dan zes miljoen euro overschreven. Deze ronde was er 30 miljoen euro beschikbaar.
Het laat zien dat de financiële ondersteuning net het duwtje in de rug kan zijn voor ondernemers die willen overschakelen naar zero-emissie goederenvervoer en het biedt hen de ruimte ervaring op te doen met elektrisch rijden.
De Subsidieregeling voor Schoon en Emissieloos Bouwmateriaal (SSEB) is een aanschafsubsidie voor emissieloos bouwmaterieel. Denk aan de aanschaf of lease van nieuwe elektrische bouwmachines of bouwmachines op waterstof. Het doel van deze regeling is het terugdringen van de NOX-uitstoot en het beperken van fijnstof- en CO2-uitstoot in de bouwsector.
Alhoewel het binnen deze regeling grotendeels gaat over bouwmachines en -werktuigen, vallen trucks onder voorwaarden ook onder deze regeling. Afhankelijk van de juiste SBI-code en de opbouw van de truck - die dus in de bouw ingezet moet worden, is het mogelijk om aanspraak te maken op de SSEB-subsidie.
Sinds 4 maart 2025 staat de SSEB open voor aanvragen. Er is een totaalbudget beschikbaar van € 48.000.000 (waarvan € 28 miljoen voor algemene aanvragen en € 20 miljoen voor laadinfrastructuur, zoals accupakketten). De regeling loopt af op 31 oktober 2025.
Naast de AanZET- en SSEB-regelingen, zijn er nog andere subsidieregelingen waar u bij aanschaf van een elektrische vrachtwagen gebruik van kunt maken:
Deze regeling geldt voor ondernemers die investeren in milieuvriendelijke bedrijfsmiddelen (zoals de aanschaf van een elektrische truck) en willen profiteren van een fiscaal voordeel. Op de RVO website kunt u de milieulijst vinden. Op deze lijst staan alle bedrijfsmiddelen en technieken die hieronder vallen.
Met de MIA profiteert u van een investeringsaftrek van 36% van het investeringsbedrag. Dit is een belastingvoordeel die netto kan oplopen tot ruim 14% van het investeringsbedrag, afhankelijk van hoeveel vennootschapsbelasting of inkomstenbelasting u betaalt.
MIA is over het algemeen het hele jaar door beschikbaar en dient u binnen drie maanden na aangaan van de investeringsverplichting aan te vragen. De MIA is sinds 2025 niet meer te combineren met AanZET of SSEB.
Als de stap naar zero-emissie nog te groot is, maar u wel wilt investeren in duurzaamheid, dan kunt u gebruik maken van de EIA-regeling. Deze regeling is er voor bedrijven die investeren in een bedrijfsmiddel dat zorgt voor minder CO2-uitstoot, energiezuinig is of investeert in duurzame energie.
U kunt voor 40% van de investeringskosten aftrekken van uw winst. Dit verlaagt uw fiscale winst waarover u belasting moet betalen.
Verder zijn er momenteel een aantal provinciale subsidies beschikbaar die al open zijn voor inschrijvingen. Vooral Provincie Gelderland is hier voorloper in, als het gaat om subsidies voor LNG, DC-snellader en stationaire batterij en voorfinanciering ontwikkelkosten windpark, zonnepark of waterenergie-installatie.
Combinaties van subsidies zijn soms mogelijk, afhankelijk van de regeling. Voor advies en begeleiding bij subsidieaanvragen wordt contact met een adviseur aanbevolen.
Als laatste is er geld beschikbaar gesteld voor een subsidiepot specifiek voor laadpalen en laadinfrastructuur. Eén voor publieke laadopties en één voor private laadopties, inclusief bekabeling. Er wordt onderscheid gemaakt tussen private laadoplossingen (zoals de aanleg van een laadpaal op het eigen terrein) en publieke laadoplossingen (zoals bijvoorbeeld een openbaar laadplein bij een tankstation).
Voor de aanleg van private laadinfrastructuur is het tevens mogelijk om subsidie aan te vragen voor het adviestraject. Lees er meer over op de website van de Rijksdienst voor Ondernemend Nederland (RVO) en neem contact op met een adviseur om u in het subsidietraject te begeleiden.
Luister ook de podcast van Volvo Trucks Nederland over de opmars van elektrische trucks en de verschillende subsidiemogelijkheden die er zijn voor de aanschaf van elektrische vrachtwagens en laadinfrastructuur.