Vanaf juli 2026 voert de Nederlandse overheid de vrachtwagenheffing in. Het vervangt het huidige Eurovignet. Deze regeling geldt voor alle vrachtwagens boven de 3.500 kg die rijden op snelwegen en bepaalde N-wegen in Nederland. De hoogte van de heffing is afhankelijk van het aantal gereden kilometers over bepaalde wegen en de CO2-uitstoot van het voertuig.
Voertuigen worden ingedeeld in CO₂-klassen, ook wel VECTO-klassen genoemd. Dat loopt van klasse 1 tot 5. Hoe minder CO2 het voertuig uitstoot (tank-to-wheel), hoe lager het tarief dat per kilometer moet worden betaald. Per CO2-klasse geldt er een bepaalde limiet van hoeveel gram CO2 per t/km er wordt uitgestoten.
De indeling valt het best als volgt uit te leggen:
De klassen worden elk jaar op 1 juli aangescherpt, waarbij die grens verder opschuift. Hierdoor kan het gunstig zijn om een voertuig vóór 1 juli op kenteken te zetten. Na registratie zal de vrachtwagen vervolgens zes jaar lang in de vastgestelde klassen blijven vallen - ook in het buitenland. Alle landen hanteren dezelfde indeling, maar kennen eigen bedragen per klasse.
De komst van de vrachtwagenheffing kan een belangrijke reden zijn om het bestaande wagenpark tegen het licht te houden en om andere keuzes te maken bij de aanschaf van een nieuwe truck. Het verschil tussen de heffing voor een klasse 1-voertuig en een klasse 3 of 5-voertuig, kan flink oplopen. Het loont echt om kritisch te kijken naar de voertuigkeuze en inzet ervan.
Een niet-geoptimaliseerde Euro 6-dieseltruck uit klasse 1 betaalt straks 20,1 ct/km*. Een geoptimaliseerde dieseltruck of (bio-)LNG-truck in klasse 3 betaalt 16,5 ct/km*. En voor elektrische trucks geldt een tarief van 3,8 ct/km*. Reken maar eens uit hoeveel u dit op jaarbasis gaat kosten of kan schelen als u kiest voor een andere aandrijflijn en/of voertuigconfiguratie. Wilt u dan nog een dieseltruck uit klasse 1 rijden? NB: Jaarlijks worden de bedragen op 1 januari geïndexeerd.
Andere landen in Europa kennen al zo'n heffing of gaan dit op korte termijn ook invoeren, onder andere Duitsland (Lkw-Maut), Denemarken, Oostenrijk, Tsjechië en België (Vlaanderen per 01-07-2026, Brussel en Wallonië per 01-01-2027). Rijdt u door deze landen? Neem dan de daar geldende tarieven mee in uw berekeningen.
Voor transportondernemers betekent dit dat duurzaamheid niet langer een keuze is, maar mogelijk ook een strategische en financiële noodzaak. De vrachtwagenheffing is dus meer dan een kostenpost: het is een prikkel om te verduurzamen en toekomstbestendig te ondernemen.
Over de hele looptijd worden elektrische vrachtwagens steeds aantrekkelijker, zeker in combinatie met subsidies zoals AanZET die de overstap naar zero-emissie voertuigen financieel ondersteunen.
Ondernemers die nu anticiperen, zijn straks in het voordeel. Dit is wat u nu kunt doen:
Kijk op vrachtwagenheffing.nl voor meer informatie. Hier leest u onder andere wat u moet doen en vindt u de tarieven die gaan gelden. *Ga rechtstreeks naar de tarieven >>