Vanaf juli 2026 voert de Nederlandse overheid een vrachtwagenheffing in die het huidige Eurovignette vervangt. De hoogte van de heffing is afhankelijk van het aantal gereden kilometers over bepaalde wegen en de CO2-uitstoot van het voertuig.Voertuigen worden ingedeeld in CO₂-klassen, van klasse 1 tot 5. Hoe minder CO2 het voertuig uitstoot (tank-to-wheel), hoe lager het tarief dat per kilometer moet worden betaald. In deze indeling is klasse 1 een dieseltruck zonder optimalisaties en klasse 5 een emissievrij voertuig, waaronder elektrische vrachtwagens.
De komst van de vrachtwagenheffing kan een belangrijke reden zijn om het bestaande wagenpark tegen het licht te houden en om andere keuzes te maken bij de aanschaf van een nieuwe truck.
Voor een Euro 6-truck met een jaarkilometrage van 100.000 kilometer kan het verschil tussen tariefklasse 1 en 5 oplopen tot ruim €15.000 per jaar. Het kan dus lonen om kritisch te kijken naar de voertuigkeuze en inzet. Over de gehele looptijd worden elektrische vrachtwagens steeds aantrekkelijker, zeker in combinatie met subsidies zoals AanZET die de overstap naar zero-emissie voertuigen financieel ondersteunen.
Voor transportondernemers betekent dit dat duurzaamheid niet langer een keuze is, maar mogelijk ook een strategische en financiële noodzaak. De vrachtwagenheffing is dus meer dan een kostenpost: het is een prikkel om te verduurzamen en toekomstbestendig te ondernemen.
Ondernemers die nu anticiperen, zijn straks in het voordeel. Dit is wat u nu kunt doen:
Kijk op de website van de overheid voor meer informatie. Hier leest u onder andere wat u moet doen en vindt u de tarieven die gaan gelden. Ga rechtstreeks naar de tarieven >>