Trucks

Wat betekent de invoering van de vrachtwagenheffing voor uw bedrijf?

Volvo Trucks Nederland
2025-12-05
Leestijd: 4 min.
Transportinformatie

Author

Author

Volvo Trucks Nederland
Marketing & Communicatie

De vrachtwagenheffing, die 1 juli 2026 in Nederland wordt ingevoerd, heeft directe financiële gevolgen voor transporteurs. Als vervoerder gaat u voor elke gereden kilometer op bepaalde wegen betalen. De hoogte van het bedrag is afhankelijk van het aantal gereden kilometers én de CO₂-uitstoot van het voertuig. Hoe lager de uitstoot van de vrachtwagen, hoe lager het tarief. 

Vanaf juli 2026 voert de Nederlandse overheid de vrachtwagenheffing in. Het vervangt het huidige Eurovignet. Deze regeling geldt voor alle vrachtwagens boven de 3.500 kg die rijden op snelwegen en bepaalde N-wegen in Nederland. De hoogte van de heffing is afhankelijk van het aantal gereden kilometers over bepaalde wegen en de CO2-uitstoot van het voertuig.

Voertuigen worden ingedeeld in CO₂-klassen, ook wel VECTO-klassen genoemd. Dat loopt van klasse 1 tot 5. Hoe minder CO2 het voertuig uitstoot (tank-to-wheel), hoe lager het tarief dat per kilometer moet worden betaald. Per CO2-klasse geldt er een bepaalde limiet van hoeveel gram CO2 per t/km er wordt uitgestoten.

De indeling valt het best als volgt uit te leggen:

  • Onder klasse 1 vallen dieseltrucks zonder verdere optimalisaties, met de meeste CO2-uitstoot. Daarvoor moet dus de hoogtse prijs per kilometer worden betaald. 
  • Een klasse 3-voertuig is bijvoorbeeld een (bio-)LNG-truck of een dieseltruck met een zuinige motor en brandstofbesparende systemen en opties. Daarvoor geldt een lager tarief dan voor klasse 1-voertuigen.
  • Een klasse 5 voertuig is emissievrij, zoals elektrische vrachtwagens. Voor deze klasse geldt de laagste prijs per kilometer.

De klassen worden elk jaar op 1 juli aangescherpt, waarbij die grens verder opschuift. Hierdoor kan het gunstig zijn om een voertuig vóór 1 juli op kenteken te zetten. Na registratie zal de vrachtwagen vervolgens zes jaar lang in de vastgestelde klassen blijven vallen - ook in het buitenland. Alle landen hanteren dezelfde indeling, maar kennen eigen bedragen per klasse.

 

Welke impact heeft de vrachtwagenheffing?

De komst van de vrachtwagenheffing kan een belangrijke reden zijn om het bestaande wagenpark tegen het licht te houden en om andere keuzes te maken bij de aanschaf van een nieuwe truck. Het verschil tussen de heffing voor een klasse 1-voertuig en een klasse 3 of 5-voertuig, kan flink oplopen. Het loont echt om kritisch te kijken naar de voertuigkeuze en inzet ervan. 

Een niet-geoptimaliseerde Euro 6-dieseltruck uit klasse 1 betaalt straks 20,1 ct/km*. Een geoptimaliseerde dieseltruck of (bio-)LNG-truck in klasse 3 betaalt 16,5 ct/km*. En voor elektrische trucks geldt een tarief van 3,8 ct/km*. Reken maar eens uit hoeveel u dit op jaarbasis gaat kosten of kan schelen als u kiest voor een andere aandrijflijn en/of voertuigconfiguratie. Wilt u dan nog een dieseltruck uit klasse 1 rijden? NB: Jaarlijks worden de bedragen op 1 januari geïndexeerd.

Andere landen in Europa kennen al zo'n heffing of gaan dit op korte termijn ook invoeren, onder andere Duitsland (Lkw-Maut), Denemarken, Oostenrijk, Tsjechië en België (Vlaanderen per 01-07-2026, Brussel en Wallonië per 01-01-2027). Rijdt u door deze landen? Neem dan de daar geldende tarieven mee in uw berekeningen.

Verduurzamen kan geld opleveren

Voor transportondernemers betekent dit dat duurzaamheid niet langer een keuze is, maar mogelijk ook een strategische en financiële noodzaak. De vrachtwagenheffing is dus meer dan een kostenpost: het is een prikkel om te verduurzamen en toekomstbestendig te ondernemen.

Over de hele looptijd worden elektrische vrachtwagens steeds aantrekkelijker, zeker in combinatie met subsidies zoals AanZET die de overstap naar zero-emissie voertuigen financieel ondersteunen.

 

Wat kunt u nu al doen?

Ondernemers die nu anticiperen, zijn straks in het voordeel. Dit is wat u nu kunt doen:

  1. Analyseer uw ritten: welke voertuigen rijden waar, hoeveel kilometers rijden ze en met welke uitstoot?
  2. Bereken de impact: gebruik de CO₂-klassen en tarieven van Nederland en de andere landen waar u rijdt om de financiële gevolgen in kaart te brengen.
  3. Verken alternatieven: denk aan andere aandrijflijnen, zoals elektrische trucks of rijden op bio-LNG en kies voor brandstofbesparende opties en systemen bij de configuatie van uw nieuwe truck. Houd er rekening mee dat op 1 juli van elk jaar de VECTO-klassen verder worden aangescherpt. Het kan dus lonen een truck vóór 1 juli van het jaar geregistreerd te hebben.
  4. Maak gebruik van subsidies: denk bij de aanschaf van een elektrische vrachtwagen aan de AanZET-regeling en verken ook andere subsidieregelingen.
  5. Volg de ontwikkelingen: houd de ontwikkeling van de definitieve tarieven en vrijstellingen in de gaten.
  6. Regel een tolkastje voor de ritregistratie. Lees er hier meer over.

Kijk op vrachtwagenheffing.nl voor meer informatie. Hier leest u onder andere wat u moet doen en vindt u de tarieven die gaan gelden. *Ga rechtstreeks naar de tarieven >>

Lees wat u moet doen
Bespreek uw opties met de Volvo Trucks-dealer

Anderen bekeken ook

Laatste nieuws

Latest Press Release