Trucks

Truckstar Magazine
2023-07-24
Leestijd: 5 min.
Uitstoot verminderen
Author
Truckstar Magazine
Artikel

Joanne rijdt een FH Electric: "Je hoort goed wat er om je heen gebeurt”

Waar veel goederen nog met dieseltrucks worden vervoerd, kijkt een nieuwe generatie transporteurs en chauffeurs ook naar alternatieven. De vogels horen zingen tijdens het rijden? Het kan als je elektrisch gaat.

Joanne van Drie tikt net 24 lentes aan en komt uit Voorthuizen. Als zij instapt in de elektrische Volvo FH van Nick Willigenburg uit Nijkerk komt er vanzelf een grote glimlach op haar gezicht. Ze geniet van de nieuwe vorm van rijden met een truck.


Nick Willigenburg kennen we van de verkiezing van de Mooiste Truck van Nederland. Op het Truckstar Festival van 2019 ging zijn FH – zwart met wit en rode accenten – er met de hoogste eer vandoor. Zijn nieuwste FH is geen diesel, maar een elektrische truck. De rode accenten hebben plaatsgemaakt voor felgroen. Die kleur komt weer terug op de nagels van Joanne. „Ik moest toch nieuwe nagels hebben, dus ik heb een stuk folie van de FH meegenomen naar de nagelstudio en gezegd dat het deze kleur moest worden.”

Kippenbotjes

Joanne neemt ons mee op een rit met twee adressen. Dat gaat prima, want we zullen hooguit 250 kilometer maken en dat past precies binnen de actieradius van deze vrachtauto. We gaan op weg naar Cuijk, bij Nijmegen. Aan boord hebben we zeven ton aan kippenbotjes. "Wij handelen in reststromen in de voedingsmiddelen- industrie, met name vlees van rund, varken en kip, maar soms hebben we ook zalm, lam of hert”, legt Joanne uit. "Wij produceren niets, we kopen het in grote hoeveelheden bij slagers en slachterijen in heel Nederland. Dan brengen we het naar Nijkerk en vervolgens naar andere voedselproducenten of naar bedrijven die petfood maken.”

'Een echte Volvo-gek'

Willigenburg heeft twintig auto’s. Drie bakwagens halen de reststromen op bij slagers in steden en dorpen. Dan zijn er twee containerauto’s en de rest zijn trekkers met oplegger. "Nick is een echte Volvo-gek, dus het merendeel is van dat merk”, vertelt Joanne. “Verder hebben we twee Scania’s, op verzoek van een chauffeur, en nog één oude DAF Euro 2, maar dat was niet zo’n gelukkige koop.”

We zullen hooguit 250 kilometer maken en dat past precies binnen de actieradius. En doordat de truck zo stil is, hoor je goed wat er om je heen gebeurt.

Af en toe een ritje

Als we wegrijden, worden we overvallen door de stilte. De Volvo FH Electric rolt in alle rust weg. Ons losadres is een zaak in petfood. Joanne zet de truck aan het dock en heeft even ruzie met de onwillige deuren van de trailer. Dankzij enige overredingskracht doen ze toch wat zij wil. Ze hijst zich in een witte overall en gaat aan de slag.


"Als je me vijf jaar geleden had gezegd dat ik op de vrachtwagen zou gaan rijden, had ik je recht in je gezicht uitgelachen, en mijn moeder nog harder”, vertelt Joanne als we weer verder gaan. Na de havo ging ze naar het hbo, waar ze Sociaal Juridische Dienstverlening studeerde. Op haar 21e had ze haar papiertje. Al enkele jaren daarvoor was ze als bijbaantje terechtgekomen op het kantoor van Nick Willigenburg, de man van haar zus. Nu is ze er in vaste dienst. "Ik doe van alles, gesprekken met collega’s, de boekhouding, het bezoeken van klanten, plannen en af en toe een ritje”, zegt ze. Zoals vandaag.

Internationale rit

De volgende klant zit in ’s-Heerenberg en omdat de snelste route door Duitsland leidt, maken we er een internationale rit van. Onderweg heeft Joanne tijd om te vertellen hoe ze achter het stuur terecht is gekomen. "Op een dag vroeg ik aan Nick een dagje vrij, omdat ik van mijn vader mijn E achter B-rijbewijs mocht halen. Dat was een dag lessen en gelijk afrijden. En toen zei Nick: ‘Jootje, hoezo BE, waarom ga je niet gelijk voor CE?’ De volgende dag lag er een stapel offertes van rijscholen. Een paar maanden later had ik alle papieren”, vertelt ze trots. Sindsdien kruipt deze jongedame regelmatig achter het stuur, soms drie keer per week. "Ik vind het leuk om af en toe op zaterdag een ritje te doen en ook val ik in als er ergens een gat valt.”

Aanpassen van rijstijl 

De Volvo FH Electric is splinternieuw en er staat nog maar duizend kilometer op de teller. "In het begin is het heel onwennig, omdat het zo stil is, maar als je er aan gewend bent, is het een groot voordeel, want je kunt heel goed horen wat er om je heen gebeurt”, zegt Joanne. Ze reed laatst met 20 km/u een fietser voorbij die schrok, want hij had niets gehoord. "En als je goed oplet, kun je de vogels horen fluiten.”


De FH wordt aangedreven door drie elektromotoren met een continu vermogen van 490 kW. Dat komt overeen met 666 pk. De Volvo heeft een totaal batterijvermogen van 540 kWh, maar dat kun je niet volledig gebruiken, omdat je het accupakket niet leeg kunt trekken. Je kunt tot zo’n 300 echte kilometers maken, al is die actieradius van nogal wat factoren afhankelijk.


Het heeft heel erg met je rijstijl te maken. Als je vaak snel optrekt en op het laatste moment remt, gebruik je veel stroom en win je weinig terug. Dan schiet je actieradius omlaag. Laat je op tijd je gas los en geef je een licht tikje op je rempedaal, dan helpt de FH je om efficiënt te stoppen, waarbij je de accu weer wat oplaadt. Toen we uit Nijkerk vertrokken, stond er 400 kilometer op het dashboard, maar het was Joanne al duidelijk dat dat te optimistisch was.

Dit is een test voor ons, een beetje pionieren met de techniek. Ik wil niet wachten tot het laatste moment en dat je dan nog je hele wagenpark moet vernieuwen.

Bijdragen aan de energietransitie

Ondanks de onzekere actieradius gelooft Joanne in elektrisch vervoer. "Grote klanten willen bijdragen aan de energietransitie en dus is het logisch dat zij in de toekomst laadpalen bij het dock hebben, zodat je kunt bijladen tijdens het laden en lossen.” Bij de firma Hulkenberg in ’s-Heerenberg laden we nieuwe bakken, waarin de reststromen kunnen worden verzameld en vervoerd. Het bedrijf vindt het wel stoer dat Joanne met een elektrisch voertuig voor komt rijden.

Actieradius ruim voldoende

Als we vol zijn, gaat het terug naar Nijkerk. Dan hebben we er 226 kilometer op zitten. Het dashboard toont dat de accu’s nog voor 23 procent vol zijn. Met wat geluk hadden we vandaag 300 kilometer kunnen doen. Dat is niet zoveel als de 400 kilometer die ons bij het begin van de rit door het dashboard was beloofd, maar voor het werk dat Willigenburg met de Volvo Electric op het oog heeft, is dat ruim voldoende. "We moeten nog leren hoe we de auto het beste kunnen gebruiken; als we nog meer inzetten op het regenereren bij het afremmen kunnen we misschien nog aan actieradius winnen.


De Volvo FH Electric van Nick Willigenburg is te zien op de Volvo-stand tijdens het Truckstar Festival op 29 en 30 juli 2023 op het TT-Circuit in Assen.


Dit artikel is geschreven door Marc van Rossum du Chattel en is een doorplaatsing uit Truckstar #6 2023.

Anderen bekeken ook

Laatste nieuws

Latest Press Release