Een standaard vrachtwagen bestaat voor zo'n 47% uit staal. Het gebruikte staal is verantwoordelijk voor ongeveer 44% van de CO2-uitstoot die ontstaat bij de productie van de truck. Wat als al dit staal vervangen kan worden door een alternatief met een lage CO2-uitstoot?
Volvo Trucks gaat voor de productie van vrachtwagens op veel grotere schaal staal met een lage CO2-uitstoot gebruiken. Dit is een belangrijke stap voor de ambitie om tegen 2040 een netto nul-toeleveringsketen te realiseren.
Het nieuwe lage-emissie staal, dat SSAB Zero wordt genoemd, wordt geproduceerd door de Zweedse staalfabrikant SSAB. Bij het productieproces wordt gebruikgemaakt van gerecycled materiaal en stroom uit hernieuwbare brandstoffen. Zo wordt de CO2-uitstoot met ongeveer 80% verminderd in vergelijking met conventioneel staal dat met fossiele brandstoffen wordt geproduceerd.
Vanaf 2025 wordt SSAB Zero gebruikt om de chassisbalken te maken in zo'n 12.000 Volvo FH- en FM-trucks, waardoor naar schatting 6.600 ton CO2 wordt bespaard - wat overeenkomt met de verwachte jaarlijkse CO2-uitstoot van meer dan 1.500 personenauto's.
Om de klimaatambities te kunnen waarmaken, inclusief een emissievrije-toeleveringsketen, dan is een CO2-arm alternatief voor conventioneel staal onmisbaar.
"Staal is het meest gebruikte constructiemateriaal in de vrachtwagen. De productie ervan is het meest CO2-intensief. Daarom is het gebruik van een alternatief met lage emissie in de serieproductie van trucks van groot belang om onze klimaatambities waar te maken", zegt Håkan Björklund, Product Architect bij Volvo Trucks.
In 2022 werd Volvo Trucks de eerste vrachtwagenfabrikant ter wereld die staal geproduceerd zonder fossiele brandstoffen - ook van SSAB - in gebruik nam. Dat staal werd geproduceerd met een nieuwe technologie, die gebruik maakt van waterstof in plaats van kolen in het reductieproces van ijzererts. Daardoor worden alle CO2-emissies geëlimineerd.
Maar de technologie is nog in ontwikkeling en nog niet in grote hoeveelheden commercieel verkrijgbaar. Tot die tijd onderzoekt Volvo Trucks hoe gerecycled staal gebruikt kan worden om de CO2-voetafdruk van vrachtwagens te verkleinen.
Voordat Volvo Trucks het nieuwe staal in de productie kon verwerken, moest het de kwaliteit ervan testen en verifiëren. "Vanuit technologisch oogpunt moesten we het staal beter begrijpen. Vanwege het gerecyclede materiaal zijn er namelijk enkele verschillen in de eigenschappen", legt Harsha Ar, Lead Engineer bij Volvo Trucks, uit. "Vervolgens moesten we ervoor zorgen dat het aan al onze eisen op het gebied van duurzaamheid en oppervlaktebehandeling voldeet en dat het even goede prestaties leverde als conventioneel staal. Pas toen hebben we besloten om het in onze productie te implementeren."
Omdat SSAB Zero een nieuw ontwikkeld product is, zijn de volumes nog relatief laag. Naarmate SSAB de productie van alle staalsoorten opschaalt, hoopt Volvo Trucks er meer van te kunnen gebruiken om het verbruik van conventioneel staal te vervangen.
"Onze strategie was om als pilot te beginnen met één staalsoort, in één dikte, maar wel met het plan om op te schalen als de uitkomst succesvol zou zijn", aldus Harsha. "Nu we meer weten over het staal en we het geverifieerd hebben, is de volgende stap om het toe te passen op verschillende staalsoorten en -diktes. Dan kunnen we meer staal in verschillende onderdelen van de vrachtwagen vervangen. En dat plan zit al in de pijplijn."
Het succes van CO2-arm staal neemt een van de grootste obstakels weg op de route naar de productie van een vrachtwagen met netto nul uitstoot. Met de implementatie zet Volvo Trucks een belangrijke stap vooruit in het realiseren van de eigen klimaatambities.