Trucks

Hoe staal met een lage CO2-uitstoot bijdraagt aan een duurzamere toeleveringsketen

Volvo Trucks Nederland
2025-01-08
Leestijd: 3 min.
Uitstoot verminderen
Author
Volvo Trucks Nederland
Marketing & Communicatie

Een standaard vrachtwagen bestaat voor zo'n 47% uit staal. Het gebruikte staal is verantwoordelijk voor ongeveer 44% van de CO2-uitstoot die ontstaat bij de productie van de truck. Wat als al dit staal vervangen kan worden door een alternatief met een lage CO2-uitstoot? 

Volvo Trucks gaat voor de productie van vrachtwagens op veel grotere schaal staal met een lage CO2-uitstoot gebruiken. Dit is een belangrijke stap voor de ambitie om tegen 2040 een netto nul-toeleveringsketen te realiseren.


Het nieuwe lage-emissie staal, dat SSAB Zero wordt genoemd, wordt geproduceerd door de Zweedse staalfabrikant SSAB. Bij het productieproces wordt gebruikgemaakt van gerecycled materiaal en stroom uit hernieuwbare brandstoffen. Zo wordt de CO2-uitstoot met ongeveer 80% verminderd in vergelijking met conventioneel staal dat met fossiele brandstoffen wordt geproduceerd.


Vanaf 2025 wordt SSAB Zero gebruikt om de chassisbalken te maken in zo'n 12.000 Volvo FH- en FM-trucks, waardoor naar schatting 6.600 ton CO2 wordt bespaard - wat overeenkomt met de verwachte jaarlijkse CO2-uitstoot van meer dan 1.500 personenauto's.

Hoe kan staal met lage emissie een sleutel zijn tot CO2-neutrale vrachtwagenproductie?

Om de klimaatambities te kunnen waarmaken, inclusief een emissievrije-toeleveringsketen, dan is een CO2-arm alternatief voor conventioneel staal onmisbaar.


"Staal is het meest gebruikte constructiemateriaal in de vrachtwagen. De productie ervan is het meest CO2-intensief. Daarom is het gebruik van een alternatief met lage emissie in de serieproductie van trucks van groot belang om onze klimaatambities waar te maken", zegt Håkan Björklund, Product Architect bij Volvo Trucks.


In 2022 werd Volvo Trucks de eerste vrachtwagenfabrikant ter wereld die staal geproduceerd zonder fossiele brandstoffen - ook van SSAB - in gebruik nam. Dat staal werd geproduceerd met een nieuwe technologie, die gebruik maakt van waterstof in plaats van kolen in het reductieproces van ijzererts. Daardoor worden alle CO2-emissies geëlimineerd.

 

Maar de technologie is nog in ontwikkeling en nog niet in grote hoeveelheden commercieel verkrijgbaar. Tot die tijd onderzoekt Volvo Trucks hoe gerecycled staal gebruikt kan worden om de CO2-voetafdruk van vrachtwagens te verkleinen.

Nu we het staal met lage emissie beter kennen, is de volgende stap om het staal in verschillende delen van de vrachtwagen te vervangen. En dat stappenplan zit al in de pijplijn.

Welk verschil kan staal met een lage CO2-uitstoot maken voor de toekomst van de truckindustrie?

Voordat Volvo Trucks het nieuwe staal in de productie kon verwerken, moest het de kwaliteit ervan testen en verifiëren. "Vanuit technologisch oogpunt moesten we het staal beter begrijpen. Vanwege het gerecyclede materiaal zijn er namelijk enkele verschillen in de eigenschappen", legt Harsha Ar, Lead Engineer bij Volvo Trucks, uit. "Vervolgens moesten we ervoor zorgen dat het aan al onze eisen op het gebied van duurzaamheid en oppervlaktebehandeling voldeet en dat het even goede prestaties leverde als conventioneel staal. Pas toen hebben we besloten om het in onze productie te implementeren."


Omdat SSAB Zero een nieuw ontwikkeld product is, zijn de volumes nog relatief laag. Naarmate SSAB de productie van alle staalsoorten opschaalt, hoopt Volvo Trucks er meer van te kunnen gebruiken om het verbruik van conventioneel staal te vervangen.


"Onze strategie was om als pilot te beginnen met één staalsoort, in één dikte, maar wel met het plan om op te schalen als de uitkomst succesvol zou zijn", aldus Harsha. "Nu we meer weten over het staal en we het geverifieerd hebben, is de volgende stap om het toe te passen op verschillende staalsoorten en -diktes. Dan kunnen we meer staal in verschillende onderdelen van de vrachtwagen vervangen. En dat plan zit al in de pijplijn."

Het succes van CO2-arm staal neemt een van de grootste obstakels weg op de route naar de productie van een vrachtwagen met netto nul uitstoot. Met de implementatie zet Volvo Trucks een belangrijke stap vooruit in het realiseren van de eigen klimaatambities. 

Vanaf 2025 wordt het nieuwe staal met lage emissies gebruikt voor de chassisbalken van ongeveer 12.000 Volvo FH- en FM-trucks

Staalsoorten met een lage tot nul CO2-uitstoot

De Zweedse staalfabrikant SSAB, een van de strategische partners van Volvo Trucks, werkt met twee unieke staalsoorten met vrijwel geen CO2-uitstoot:

 

  • SSAB Zero is gemaakt van gerecycled staal en geproduceerd met elektriciteit en biogas, zonder gebruik van fossiele brandstoffen. Het resultaat is een soort staal dat vrijwel geen CO2-voetafdruk heeft. Het werd in 2023 geïntroduceerd en wordt nu al in verschillende sectoren gebruikt.

 

  • SSAB Fossil-free wordt geproduceerd met behulp van HYBRIT-technologie, waarbij waterstof in plaats van steenkool wordt gebruikt in het ertsreductieproces. Hierdoor wordt de primaire bron van CO2 bij de productie van staal geëlimineerd, waarbij water het belangrijkste bijproduct is. De technologie is nog in ontwikkeling, maar er zijn al proefleveringen gedaan aan klanten in diverse sectoren - waaronder Volvo Trucks. 

Anderen bekeken ook

Laatste nieuws

Latest Press Release