“Renewi is een waste-to-product bedrijf. We zitten zowel aan de kant van de inzameling van afval zowel van bedrijven als van huishoudens als aan de verwerking. We zetten nieuwe grondstoffen, dus een nieuw product op de markt wat we halen uit afval. In Nederland verwerken we jaarlijks 14 miljoen ton aan afval waarvan een groot gedeelte van huishoudens afkomstig is. Met onze werkzaamheden zijn we in staat bijna 90% weer in de markt te zetten als recyclaat of als secundaire grondstof. We hebben op deze planeet een schaarste aan grondstoffen en willen als Renewi bijdragen aan circulariteit en afval een tweede leven geven. We zeggen dan ook waste-no-more. We zijn dus een waste-to-productbedrijf”, verklaart Meinderdjan Botman, Managing Director van Renewi.
“Renewi heeft nu de eerste in serie geproduceerde elektrische vrachtwagen van Volvo in gebruik genomen. We zijn daar heel blij mee. Waarom hebben wij elektrische voertuigen? Als we praten over circulariteit, over duurzaamheid dan moeten we behalve het converteren van het product natuurlijk ook zorgen dat de hele dienstverlening zelf emissieloos of zo emissievrij mogelijk gebeurt. Daartoe moeten we over naar elektrische voertuigen. Onze klanten verwachten dat we duurzaam zijn. Dit past ook in onze filosofie van duurzaamheid over de komende jaren.”
We hebben bewust gekozen voor een truck met een goed zichtveld en een lage instap
“Deze truck zal worden ingezet in binnenstedelijke inzameling van bedrijfsafval. Denk aan restaurants, horeca, kleine bedrijfjes, in de binnenstad. Waar juist zero emission, de normen die de gemeente en overheid ook gaan stellen, juist hier is het interessant om zero emissies in te gaan zetten bij de inzameling van afval.”
“Afvalinzameling in Amsterdam… Dat betekent allemaal kleine straatjes, korte routes, iedere keer start-stop. Daarvoor is een elektrische auto optimaal. Je hebt niet weer de uitstoot van extra CO2 bij iedere start. Het is iedere keer rustig doorrijden naar het volgende adres. En die binnenstad is gevaarlijk. Met heel veel mensen die daar rondlopen, ook veel toeristen. Het moet veilig zijn. Daarom hebben wij bewust gekozen voor een veilige auto met een goed zicht door de vele ramen en een lage cabine-opbouw. Waardoor je heel makkelijk in en uit kunt stappen. Ik heb het zelf gedaan. Als je iedere dag in een hoge cabine moet instappen, dat is behoorlijk vermoeiend. We hebben daarom ook gekeken naar het ergonomische aspect.”
Volvo heeft ons geholpen in het simuleren van het optimale plaatje
“Volvo is al jarenlang een betrouwbare partner van Renewi. De reden dat we met deze truck bij Volvo zijn uitgekomen? We hebben nog een hoop dingen te ontdekken. Deze truck inzetten in het werk dat wij iedere dag doen, dat verdient de nodige aandacht en voorbereiding. In onze dienstverlening is het van belang dat wij iedere dag onze afspraken nakomen op onze collectieroutes. Simulaties van onze routes, het servicenetwerk, het opladen. Volvo is daarin heel consulterend, heel begeleidend en heeft ons geholpen in het simuleren van het optimale plaatje.”
“Een van de redenen dat we met Volvo samenwerken, is dat zij meedenken over de optimale inzet, de ergonomie, de operationele condities. Uitermate belangrijk wanneer je een elektrische truck zo goed mogelijk operationeel wilt inzetten. Samen met Volvo Trucks maken we simulaties om te kijken op welke manier we dit het meest praktisch, het meest handig kunnen doen. Er is een netwerk van laadpalen die we meenemen in de simulaties die Volvo voor ons uitvoert om te kijken hoe we de routes optimaal krijgen. Daar zullen we aan blijven werken, want zo’n netwerk wordt ook iedere dag groter.”
In een af fabriek-oplossing zit alle ontwikkelkracht en expertise
“Wij hebben gekozen om een af fabriek-voertuig van een grote OEM, van Volvo in dit geval, te gebruiken. Daar zit toch de meeste expertise als het gaat over de ontwikkeling van een bedrijfsvoertuig. Daar zit ook de meeste ontwikkelkracht: er gaan miljarden om in het verder ontwikkelen van deze auto’s. Vandaar af fabriek, met alle expertise die erbij komt kijken.”
“Als wij met onze klanten in gesprek zijn dan ging dat vroeger natuurlijk over het inzamelen van afval en over het verwerken van afval. Omdat we allemaal een gezamenlijke functie hebben in het bereiken van circulariteit zijn we nu ook veel meer met klanten in gesprek over hoe we dat samen kunnen bereiken. Denk daarbij aan afspraken die je maakt voor het gescheiden inzamelen van afval zodat het zuiverder wordt. Maar niet alleen de dienstverlening zelf, maar ook hoe kunnen we gezamenlijk bijdragen aan bijvoorbeeld het reduceren van CO2-emissies. Een klant verwacht van ons dat wij het voorbeeld geven en daar hoort natuurlijk ook weer een elektrische truck bij. Wij komen bij jullie langs, we doen dit emissievrij en op die manier dragen we allemaal ons steentje bij.”
Gezamenlijk bijdragen aan het reduceren van CO2-emissies
“Met deze nieuwe wagens gaan we echt elektrisch rijden in de binnenstad, in eerste instantie in Amsterdam. Dat is van belang want zeker in een grote stad moet je zorgen dat je een bijdrage levert aan emissievrij rijden. Is het heel anders werken? Nou niet echt, het blijft een vrachtwagen. De chauffeur is erg in zijn nopjes, want het is heel rustig in zijn cabine. In zijn route worden heel veel verschillende adressen aangedaan. Het gaat niet zozeer over lange afstanden, maar het is iedere keer starten, stoppen. Ook het opladen en het kunnen verzorgen van onze kraakpersinstallatie komt vanuit dezelfde batterij-capaciteit. Het hele samenspel van deze nieuwe elektrische auto in een binnenstad met weinig geluid en comfort voor de chauffeur is heel belangrijk. Nieuwe ervaring in die zin. Niet in het werk zelf, maar wel in de beleving van de auto.”
Bijladen gaat in onze praktische uitvoering geen enkel probleem leveren
“Van groot belang blijft bij alles wat we doen, blijft de praktische inzetbaarheid van de auto. Dit is een elektrische auto, die moet worden opgeladen. Overnight kunnen we dat doen op onze locatie waarbij we hem gewoon aan de lader hangen. We zullen overdag een keer bij moeten laden. Maar onze chauffeurs hebben ook hun verplichte stoptijden, hun verplichte pauzes. En tijdens de pauzes van de chauffeur zullen we een keer op de dag moeten bijladen. Dat gaat in onze praktische uitvoering geen enkel probleem leveren. Actieradius is niet ons grootste probleem.
“De locaties van Renewi in Nederland zijn allemaal voorzien van groene stroom. Dus we zullen ook voor het opladen van dit type voertuigen gebruik maken van groene stroom. Duurzaamheid is een van onze kernwaarden. We zullen duurzaam laden, duurzaam rijden en op die manier de oplossing aan onze klanten verder uitwerken.”
Duurzaam laden én duurzaam rijden
“Wij zullen dit voertuig op een vaste route inzetten. Het gaat over het inzamelen van bedrijfsafval in binnenstedelijk Amsterdam. Een vaste route, dat heeft van een kant te maken met het aantal orders dat we verwerken, maar je kunt ook optimaal werken op vaste routes. Om te bepalen wat het optimum is van deze auto hebben we een periode te gaan om te kijken hoe functioneert hij nu voor ons het best? We beginnen met een vaste route, zullen daar een aantal simulaties mee doen. En daarvan gaan we leren hoe we de routes eventueel nog optimaler kunnen maken.”
“Onze vloot wordt door alle uren van de dag altijd ingezet. Maar je zult zien dat ook regulering daar steeds zwaarder gaat worden. Geluidsnormen, geluidsoverlast. Onze chauffeur zei al ‘het is heel comfortabel rijden in deze auto, weinig geluid’. Als jij in de vroege ochtenduren als mensen net wakker worden of in de stad, als jij dan die ronkende motoren hebt, maar in tegenstelling nu ineens een geruisloze auto krijgt, in ieder geval voor het geluid van de motor. Dat gaat met scherpere regulering natuurlijk op enig moment ook zijn voordeel geven. Dan kunnen we daar ook in mee.”
“Op het moment dat de auto’s terugkomen uit de stad en ze gaan naar onze op- en overslag, wordt de afval uitgeladen en verwerkt in een hal. Op het moment dat je met emissievrije voertuigen aan de gang gaat, zal dat voor de werkomgeving van onze mensen op zo’n op- en overslagplaats ook zijn voordelen hebben. Ook daar hebben we een verantwoordelijkheid naar onze mensen, naar veiligheid, naar leefbaarheid.”
We hebben een verantwoordelijkheid naar onze mensen, naar veiligheid, naar leefbaarheid
Als je het over elektrische voertuigen hebt, heeft iedereen het altijd over actieradius. De actieradius op dit moment is niet het grootste issue. We zetten hem juist in op een plek waar de actieradius niet het meest belemmerend hoeft te zijn. Het zijn korte ritten. Weliswaar met heel veel stops, maar die zijn ook weer ter vervulling van elektriciteit. We maken niet heel veel kilometers. Juist dat maakt de inzet van een elektrisch voertuig hier als eerste nu zo interessant. Hier gaat het over de praktische inzetbaarheid. Waarbij deze batterijen ook gebruikt worden voor het aandrijven van onze kraakpersinstallatie. Het gaat over het totaalplaatje waar de zero emissie hier moet werken. Het gaat niet puur over de kilometers, dat is eigenlijk niet het hoofdprobleem, maar over de hele route dus het optimaliseren van de route, de planning die daarbij hoort, de simulaties die daarbij horen, om te zorgen dat we wel een optimale inzet krijgen van de auto voor die dingen die wij met onze klanten moeten bewerkstelligen.
De actieradius is voor ons geen issue
“De opbouw van deze truck is een kraakpersinstallatie. We hebben gekozen voor een wagen met vier accu’s van 50 kW elk. De aandrijving, de bediening van onze kraakpers wordt via een E-PTO ook vanuit diezelfde accu’s verzorgd dus ook onze kraakpersopbouw is volledig elektrisch hydraulisch.”
“De chauffeur van deze eerste elektrische truck, ervaart hem als heel comfortabel, hij is heel ergonomisch, hij heeft een lage instap wat ook praktisch goed is, minder fysiek, systemen zitten er goed in. Hij is trots op zijn auto. Hij is met name gecharmeerd van dat het feit dat het geluid gewoon heel laag is. Het is een beroep waar de hele dag van alles om je heen gebeurt, met veel lawaai. Dus een iets rustigere werkomgeving op deze manier, dat is natuurlijk een bijkomend voordeel.”
“Bij de aankoop van de Volvo FE Electric zit ook de hele trainingsmodule. Daar is bewust voor gekozen. Al onze chauffeurs zullen een training krijgen. Dit totaalpakket zorg ervoor dat we op de juiste manier gebruik kunnen maken van deze technologie, van deze nieuwe elektrische auto. En dit zal gaande weg ook standaard worden in de opleidingen die Renewi heeft, aangezien we deze vloot verder gaan uitbreiden.”
De chauffeur is met name gecharmeerd van het lage geluidsniveau
“Naast het comfort voor de chauffeur met het lage in- en uitstappen en de geruisloze werkomgeving waarin hij zit in de elektrische truck, hebben we ook heel veel aandacht besteed aan veiligheid. Het zichtveld zelf van deze cabine is goed. Maar veiligheid is voor onze chauffeurs ongelofelijk belangrijk. Stel dat jij met deze auto gaat rijden in de binnenstad van Amsterdam. Het krioelt daar van de toeristen, fietsers, overal verkeer en je rijdt met een grote machine door die binnenstad. Er gebeurt van alles om je heen. Aan alle trucks in onze vloot zijn daarom elektronische hulpmiddelen toegevoegd. Ook deze auto zal worden toegerust met alle elektronische proactieve alertsystemen die denkbaar zijn: een dodehoekmelding, goed zicht, veel ramen, spiegels, sensoren, geluidsindicaties voor als je de bocht om gaat. Het is daarnaast een stille auto. Dus we zullen wel moeten zorgen dat het niet alleen voor de chauffeur veilig blijft, maar dat ook de omstanders duidelijk door hebben dat hier een wagen aankomt met het nodige gewicht en het nodige risico in de dagelijkse uitvoering. Alles om te zorgen dat iedereen, ook de omstanders aan het eind van de dag weer veilig naar huis kunnen.”
“Onze Volvo FE Electric wordt nu ingezet in het stedelijk gebied in Amsterdam. Volvo heeft een servicenetwerk waaronder een servicepunt in Amsterdam. Die mensen zijn getraind om de truck op de juiste manier te servicen. Zowel de juiste onderdelen die op voorraad liggen als de monteurs die weten hoe ze met deze wagen moeten omgaan. Het is een totaaloplossing. Bij de aankoop van de truck zit een fullservicecontract. Dat is een contract dat voor acht jaar loopt. We starten met nieuwe technologie en willen daar als bedrijf zelf geen zorgen over hebben. We hebben een contract waarbij we volledig ontzorgd worden op onderhoud en reparatie.”
We worden volledig ontzorgd op onderhoud en reparaties
“Het elektrische chassis van deze Volvo FE Electric is nu nog vier keer zo duur als een conventioneel chassis. Dus qua investering is het een ander verhaal. Maar wij kijken hier echt naar de lange termijn. Waarbij de nadruk natuurlijk ligt op duurzaamheid. Op het reduceren van CO2. Op alles wat daarmee te maken heeft. En naarmate wij meer ervaring krijgen bij de inzet, naarmate technologie zich blijft ontwikkelen, zal op termijn duidelijk worden hoe we dit ook bedrijfsmatig, als business case kunnen wegzetten.”
“Over de terugverdientijd van deze investering kunnen we nu nog niet zoveel zeggen. We kunnen wel zeggen hoeveel we in deze periode gaan besparen op het gebied van emissie-uitstoot. Daar is het ons in eerste instantie om te doen. We hebben op dit moment bij onze inzameling iets meer dan 10 kg CO2 per ton aan inzameling. Dat willen we reduceren. Dat moet in 2023/2025 minimaal 10% minder zijn. We zetten nu onze eerste echte zero emissie inzamelaar in. Dat zullen er in 2023 meer dan 20 zijn. Dat zullen er in 2025 65 zijn. We zijn echt bezig met het reduceren van CO2 en het hele duurzame aspect van deze auto als onderdeel van deze case. De bedrijfseconomische overweging is afhankelijk van de inzet, de ervaring die we opdoen. En daar zullen we later meer over weten.”
Het hoort bij onze duurzaamheidsboodschap en dat gaat net zo zwaar wegen als de hele profitability
“Aan de ene kant neem je een beetje een risico doordat je met een elektrisch voertuig gaat starten en er niet meteen een business case is. Maar het hoort bij onze duurzaamheidsboodschap en dat gaat net zo zwaar wegen als de hele profitability. Wij willen koploper zijn met de ervaring van dit soort voertuigen voor dit soort werk. De ervaring die we nu opdoen gaat ons helpen in de jaren die nog komen wanneer we nog veel meer van dit soort voertuigen inzetten. Dus wij zorgen ervoor dat we er vroeg bij zijn, dan zijn we ook de eerste die er maximaal rendement uit gaan halen. De insteek is nu duurzaamheid, betrouwbaarheid en zorgen dat we ook voldoen aan die klantverwachting die wil dat wij een duurzame inzameling doen.”