“Met de Volvo FE CNG beschikken bedrijven die veel in stedelijke gebieden rijden, nu over een truck die veel minder belastend is voor het milieu. Veel steden over de hele wereld kijken naar alternatieven voor trucks op diesel. Vooral op het gebied van afvalverwerking zijn herwinbare brandstoffen vaak een vereiste om tot een koopcontract te komen”, zegt Christina Eriksson, Business Manager Alternative Drivelines bij Volvo Trucks.
Methaangas is reukloos bij verbranding en bevat zeer lage concentraties schadelijke deeltjes. Als het methaan een biogas is, dat wil zeggen op basis van biologische materialen, is de uitstoot van kooldioxide tot 70 procent lager dan van een dieseltruck.
De Volvo FE CNG wordt aangedreven door een geheel nieuwe 9-liter Euro 6-motor met bougietechnologie die 320 pk en 1356 Nm koppel levert.
“Bougietechnologie is vooral geschikt voor rijcycli waarbij de truck korte afstanden aflegt met veel starten en stoppen”, verklaart Christina Eriksson.
Dankzij de geheel automatische transmissie behoudt de truck dezelfde uitstekende rijeigenschappen en productiviteit als de conventionele Volvo FE. De automatische transmissie geeft ook een snellere respons van de aandrijflijn.
“Methaangas is zal op de lange termijn een duurzaam alternatief voor diesel worden. Momenteel ligt de nadruk op het opstellen van relevante regels en het creëren van de juiste voorwaarden voor een positieve ontwikkeling. Dit gebeurt in samenwerking met verschillende instanties en particuliere bedrijven”, zegt Lars Mårtensson, Environmental Director bij Volvo Trucks.
De verkoop van de nieuwe Volvo FE CNG start in Europa in augustus, terwijl de serieproductie begin 2015 van start gaat.
Feiten Volvo FE CNG
Feiten methaangas
Methaangas is een verzamelnaam voor biogas en aardgas, die beide voornamelijk bestaan uit methaan. Aardgas is een fossiel product dat tussen de 40 en 500 miljoen jaar oud is en wordt gewonnen diep binnen in de aardkost.
Biogas is vergelijkbaar met aardgas, maar kan worden teruggewonnen wanneer biologisch materiaal wordt afgebroken door bacteriën in een zuurstofvrije omgeving. Het kan bijvoorbeeld worden verkregen uit vuilnis en ander biologisch afval. Een vrachtwagen die op biogas rijdt, produceert tot maximaal 70% minder CO2, vergeleken bij het rijden op diesel.