Veel industrieën en bedrijven streven naar een uitstootvrije toekomst. De levensmiddelensector gaat daarin sneller dan de meeste andere sectoren. Dit komt omdat klanten in deze branche hier echt op aandringen, en veel bedrijven en consumenten zijn zelfs bereid om meer te betalen voor duurzamere producten.
Het kan een uitdaging zijn om de CO2 -uitstoot van uw eigen onderneming te verlagen (de zogenoemde Scope 1, 2 en 3-uitstoot). Volgens schattingen valt bijvoorbeeld 93% van de emissies van grote supermarktketens buiten hun directe invloedssfeer (Scope 3).
Uit diverse rapporten blijkt dat ongeveer 19% van de emissies van de voedingsmiddelensector afkomstig is van transport. Daarom is samenwerken met transporteurs die al elektrische trucks in het wagenpark hebben rijden, een voor de hand liggende manier om emissiereducties door te voeren.
Door over te stappen van conventionele dieseltrucks op vrachtwagens met een elektrische aandrijflijn (of alternatieve brandstoffen, zoals Bio-LNG of HVO), kunt u de CO2-uitstoot direct verlagen. Maar dat is niet het enige voordeel van het gebruik van elektrische vrachtwagens.
In tegenstelling tot dieseltrucks, kunnen ze worden gebruikt voor leveringen in zero emissie-zones. Dankzij hun lage geluidsniveaus kunnen ze ook worden gebruikt voor nachtelijke leveringen. Dit geeft uw vervoerders ook meer flexibiliteit, vooral in een sector waar stipt leveren essentieel is om producten vers te houden. Daarnaast stoten elektrische trucks geen uitlaatgassen uit, wat het leefklimaat helpt te verbeteren.
Elektrische vrachtwagens kunnen ook goed zijn voor uw merkimago, omdat ze een duidelijk bewijs zijn van de stappen die u zet naar een duurzamere toekomst.
Om uw vervoerders te ondersteunen bij de overstap, kunt u overwegen om contracten met een langere looptijd af te sluiten. Zo hebben uw vervoerders meer zekerheid over hun langetermijninvesteringen in elektrische vrachtwagens en laadinfrastructuur.
Ook de laadinfrastructuur vormt voor veel vervoerders een uitdaging. U kunt hieraan bijdragen door te investeren in laadpunten bij uw faciliteiten. Als elektrische vrachtwagens tijdens het laden en lossen kunnen opladen, kan dit de potentiële actieradius aanzienlijk vergroten en het voor transporteurs gemakkelijker maken om het transport voor u uit te voeren.
De tijd om te beginnen is nú - hoewel, eigenlijk gisteren. Een groot aantal bedrijven heeft 2030 als deadline gesteld voor hun CO2-doelstellingen. Dat is dus niet meer zo ver weg. Er zijn veel factoren waarmee u rekening moet houden en waarvoor u plannen moet maken bij de overgang naar elektrische vrachtwagens. Begin dus nu met wat het meest voor de hand ligt. Als u bijvoorbeeld vaste routes tussen twee punten heeft, kan dit een goed startpunt zijn voor een elektrische vrachtwagen.
Ja, elektrische vrachtwagens zijn al beschikbaar en daarmee kunt u veel CO2-uitstoot besparen. Er bestaan veel mythes en misvattingen over elektrische vrachtwagens, met name over hoe ver ze kunnen rijden, hoeveel ze kunnen vervoeren en wat de impact van de productie ervan is. Terwijl elektrische vrachtwagens nu al enkele jaren in gebruik zijn en dat Volvo Trucks alleen al ongeveer 6.000 elektrische vrachtwagens in 42 landen heeft verkocht. Tot op heden zijn ze net zo betrouwbaar en productief gebleken als hun dieselequivalenten. Daarnaast klopt het dat de productie van een batterij-elektrische truck een iets grotere milieu-impact heeft, maar in de meeste gevallen is dit al binnen het eerste jaar gecompenseerd door de veel lagere uitstoot tijdens gebruik.
Het kan helpen om te overleggen met uw leveranciers en vervoerders, om te zien hoe u elkaar kunt ondersteunen bij het verminderen van de CO2-uitstoot van uw transport. U kunt ook rechtstreeks contact opnemen met een fabrikant van elektrische vrachtwagens om te zien of zij u kunnen helpen. Hoe sneller u overstapt, hoe sneller u de CO2 kunt verminderen en vooruitgang kunt boeken op weg naar uw netto-nuldoelstellingen.
Daarnaast geldt: 'partnership is leadership'. Samenwerking is noodzakelijk om de energietransitie te laten slagen.