Trucks

De belangrijkste componenten van automatisering

Automatisering opent snel deuren naar nieuwe, uiterst geavanceerde transportoplossingen die tot voor kort ondenkbaar waren. Maar de technologie maakt het mogelijk dat deze ideeën nu beschikbaar komen.
Geautomatiseerde vuilniswagens
Essentiële voorzieningen als Volvo Dynamic Steering, Forward Collision Warning met noodremfunctie, Adaptive Cruise Control en I-Shift maken de weg vrij voor geavanceerde transportoplossingen, zoals geautomatiseerde vuilniswagens.

Van mijnbouw en afvalverwerking in Zweden tot het oogsten van suikerriet in Brazilië: Volvo Trucks onderzoekt de verschillende mogelijkheden die automatisering biedt. Of het nu gaat om een zelfrijdende vuilniswagen of platooning, bij elk ontwikkeld concept wordt automatisering grotendeels mogelijk gemaakt door essentiële voorzieningen als Volvo Dynamic Steering, Forward Collision Warning met noodremfunctie, Adaptive Cruise Control, I-Shift en sensoren. Een aantal van deze voorzieningen is nu al standaard leverbaar in de nieuwe modellen van Volvo Trucks. Hoewel ze niet zijn ontwikkeld met het oog op automatisering, bieden ze stuk voor stuk functies die automatisering mogelijk maken. Behalve de voorzieningen zijn alleen sensoren (zoals radar, LIDAR, camera en antenne) en nieuwe software nodig om een complete automatiseringsoplossing te verwezenlijken.

1. Regeleenheid
Software is essentieel om te zorgen dat al deze componenten samenwerken. Alle informatie van de verschillende sensoren en de antenne van de truck wordt verzameld in de regeleenheid, waar de gegevens worden verwerkt en geanalyseerd. Instructies worden vervolgens gecommuniceerd met de verschillende geautomatiseerde componenten van de truck.

2. Adaptive Cruise Control
Adaptive Cruise Control (ACC) handhaaft een ingestelde snelheid, die automatisch wordt aangepast aan het voorliggende voertuig. Dit werkt door middel van een radar die het verkeer vóór het voertuig in de gaten houdt. Precies hetzelfde systeem wordt ook toegepast bij platooning, om te zorgen dat elk voertuig de juiste snelheid aanhoudt en een veilige afstand tot de truck ervoor.

3. Antenne
Een antenne is vereist voor het ontvangen en verzenden van informatie. Zowel voor communicatie tussen voertuigen, zoals wordt toegepast bij platooning, als voor communicatie tussen voertuigen en infrastructuur en GPS-mapping, wat wordt toegepast in de autonome truck voor het oogsten van suikerriet.

4. Forward Collision Warning met noodremfunctie
Forward Collision Warning met noodremfunctie waarschuwt een chauffeur voor mogelijke botsingen met voertuigen vóór de truck, en activeert automatisch de rem wanneer een botsing dreigt. Er wordt gebruikgemaakt van een camera en radar om de objecten te herkennen en de afstand en snelheid te meten. Hetzelfde systeem wordt toegepast in geautomatiseerde Volvo Trucks-voertuigen om te voorkomen dat er botsingen plaatsvinden.

5. Sensoren
Voor elk geautomatiseerd voertuig zijn sensoren nodig om de omgeving van de truck te controleren op zowel stilstaande als bewegende objecten. Het aantal sensoren is afhankelijk van de toepassing van de truck, maar in alle gevallen moeten ze input leveren voor de hoofdprocessor om meer inzicht te geven in de situatie van het voertuig.

6. Volvo Dynamic Steering
Het belangrijkste doel van VDS is het verlichten van de belasting voor de chauffeur, doordat er minder lichamelijke inspanning nodig is om een truck te besturen. Dit wordt bereikt door een elektromotor die boven op de stuurinrichting is gemonteerd. Dezelfde VDS-technologie wordt ook toegepast voor het automatiseren van de besturing in zelfrijdende trucks.

7. I-Shift
De toonaangevende, automatisch schakelende versnellingsbak van Volvo Trucks zorgt ervoor dat de truck altijd in de optimale versnelling rijdt. Het systeem evalueert belangrijke factoren zoals de voertuigsnelheid en het hellingspercentage van de weg en berekent dan vliegensvlug wat de beste versnelling is voor efficiënt rijden. In geautomatiseerde voertuigen voert I-Shift ook deze essentiële functie uit.