Trucks

Stijgende bedrijfskosten door de gewijzigde Eurovignet-richtlijn voor trucks

Ylva Dalerstedt
2023-12-21
Leestijd: 4 min.
Transportinformatie
Author
Ylva Dalerstedt
Segment Manager Long Haul

De toltarieven voor trucks in de EU zijn en worden gewijzigd, waardoor de heffingen sterk zullen stijgen - vooral voor trucks op diesel en LNG. De nieuwe Eurovignet-richtlijn is als eerste uitgerold voor de Duitse Maut. Hoe zit het nu met deze Maut en wat kunt u als vervoerder doen om de uitstoot en kosten te beperken? 
 

In maart 2022 is een herziening vastgesteld voor de Eurovignet-richtlijn, die de tolheffing voor trucks in de EU regelt. Volgens de nieuwe regels moeten de tolheffingen voor trucks op de belangrijkste Europese snelwegen in 2030 grotendeels zijn verschoven van op tijd gebaseerde heffingen, naar heffingen die zijn gebaseerd op het werkelijke aantal gereden kilometers.
 

De EU-lidstaten worden ook verplicht om verschillende toltarieven vast te stellen op basis van de CO2-emissieklasse van een truck. De emissieklasse wordt bepaald aan de hand van de VECTO-classificatie van een truck. Dit is het gestandaardiseerde rekeninstrument van de EU voor het meten van de CO2-uitstoot op basis van fabrikantgegevens. Sinds januari 2019 moeten alle nieuwe, in de EU verkochte trucks met een bruto voertuiggewicht van meer dan 3,5 ton zijn voorzien van een gecertificeerde CO2- en brandstofverbruiksverklaring, opgesteld door VECTO.
 

Nu komt deze hervorming een stap dichterbij voor transporteurs in Europa. Duitsland is het eerste land dat het tolsysteem (Maut) heeft aangepast, waarbij de wijzigingen per 1 december 2023 van kracht zijn geworden.
 

“De ambitie van de EU is niet alleen om de tol voor vrachtwagens in heel Europa te harmoniseren. Het is ook bedoeld om de transportsector te stimuleren om over te stappen op schonere trucks, om de klimaatdoelstellingen te halen. Om dit te bereiken zullen minder milieuvriendelijke vrachtwagens duurder worden in het gebruik, waardoor transporteurs worden aangemoedigd te kiezen voor betere alternatieven”, zegt Ylva Dalerstedt, Segment Manager, Long Haul bij Volvo Trucks. 


De manier waarop de Maut in rekening wordt gebracht, is een goede uitgangspositie voor de introductie van de vernieuwde EU-richtlijn. Er waren al heffingen op luchtverontreiniging van toepassing en de op afstanden gebaseerde tolheffing wordt gecontroleerd door de overheid. Lidstaten die hun toltarieven op dezelfde manier hanteren (Polen, België, Oostenrijk, Tsjechië, Hongarije, Slowakije, Slovenië en Bulgarije), moeten de nieuwe eisen invoeren voor de deadline van maart 2024.

Wat is de impact van de vernieuwde Maut voor transportbedrijven en hoe gaat dit in zijn werk?

Voor vervoerders die door Duitsland rijden, stijgt de tol aanzienlijk. Zo zullen de kosten per kilometer voor een 4x2-dieseltruck bijna verdubbelen: van 19 cent naar 34,8 cent. Voorheen waren trucks op LNG vrijgesteld van tolheffing op luchtvervuiling, maar binnenkort zal er - ongeacht of hernieuwbaar biogas of niet-hernieuwbaar aardgas wordt gebruikt - een heffing van 33,2 cent per kilometer* gelden, vergelijkbaar met een dieseltruck. Dit komt omdat bij de VECTO-berekening alleen rekening wordt gehouden met de CO2-uitstoot via de uitlaat.

 

Toch kunnen trucks worden geoptimaliseerd om in een betere emissieklasse te vallen met een lagere tolheffing. Zelfs kleine aanpassingen kunnen een groot verschil in de kosten maken, zegt Ylva Dalerstedt. "Een door VECTO berekende reductie van de uitstoot met 5% kan ervoor zorgen dat een 4x2-dieseltruck van klasse 1 naar klasse 2 gaat. En bij een verdere reductie van 3% naar klasse 3. Dit betekent dat de manier waarop u uw truck specificeert om het brandstofverbruik en dus de CO2-uitstoot te verminderen, een belangrijke rol speelt."
 

In het Maut-systeem worden trucks op basis van gewicht en het aantal assen ingedeeld in vijf emissieklassen (met bijbehorende kosten per kilometer), zoals weergegeven in de onderstaande animatie.

*De cijfers zijn gebaseerd op een truck van ruim 18 ton met meer dan vijf assen.

Duitsland wordt het eerste land dat de nieuwe emissieklassen op 1 december 2023 implementeert, waarbij de kosten voor trucks op diesel en LNG sterk zullen stijgen. De totale kosten voor tolheffing zijn afhankelijk van het gewicht van de truck en het aantal assen.

Noemenswaardig is ook dat de classificatie van een voertuig in de CO2-emissieklassen 2 en 3 zes jaar na de eerste registratie opnieuw zal worden berekend (op basis van de grenswaarden die van toepassing zijn op het moment van de herziening).
 

Dit wordt gedaan om te voldoen aan het emissiereductietraject van de EU voor trucks: een vermindering van de CO2-uitstoot met 15% in 2025 in vergelijking met 2019 voor 6x4- en 4x2-dieseltrucks, en een naar verwachting nog hoger doel in 2030 (beginnend in 2025). Ook variëren de grenswaarden voor CO2-emissieklassen en worden ze jaarlijks aangescherpt.

Hoe u uw truck specificeert om het brandstofverbruik en daarmee de CO2-uitstoot te verminderen, zal voor een groot deel het kostenplaatje bepalen.

Hoe kunt u een truck specificeren die de beste VECTO-beoordeling garandeert?

Houd bij het specificeren van een truck rekening met vier belangrijke factoren voor een betere energie-efficiëntie: aerodynamica, aandrijflijn, rolweerstand en gewicht.

 

De luchtweerstand van een truck kan een derde aan brandstofverlies veroorzaken bij standaard langeafstandstransport op diesel. De vorm en het ontwerp van de cabine moeten de aerodynamische weerstand minimaliseren. Er kunnen ook luchtgeleiders worden geïnstalleerd om de luchtstroom langs de zijkanten en over de bovenkant van de truck te verbeteren.
 

De keuze van aandrijflijn (voor trucks op diesel) en hulpapparatuur zijn van cruciaal belang. De motor, transmissie en cruise control hebben de grootste impact, en recente technologie heeft hun efficiëntie vergroot. Turbocompound-motoren bieden nu meer vermogen en brandstofefficiëntie, en geautomatiseerde transmissies kunnen realtime gegevens gebruiken om elke schakeling te optimaliseren. In heuvelachtig terrein kan het gebruik van I-See (de voorspellende cruise control) ook brandstof besparen.
 

Rolweerstand vertegenwoordigt ongeveer 9% van het brandstofverbruik van een truck, waarbij banden daarin de belangrijkste factor zijn. Voor een langeafstandstruck heeft de optimale band een lage rolweerstand (idealiter A-label in Europa) in combinatie met een rubbermengsel voor minimale wrijving.
 

Ten slotte zal een lichtgewicht truck ook helpen de CO2-uitstoot te verlagen. Voor het rijden op snelwegen waar ruw terrein geen rol speelt, kunt u kiezen voor een lichter chassisframe, een lichtere voorvering en achteras naast andere lichtere componenten.
 

"Ook is het nu een goed moment om emissievrije trucks te overwegen", zegt Ylva Dalerstedt. “Voertuigen met nulemissie, zoals batterij-elektrische trucks en elektrische voertuigen met brandstofcellen, zijn tot 1 januari 2026 vrijgesteld van CO2-heffingen en daarna geldt een sterk verlaagd toltarief. Ze zijn de voor de hand liggende keuze als u uw CO2-voetafdruk en mogelijk uw totale TCO op de lange termijn echt wilt verminderen."

Welke impact zal de tolheffing op basis van afstand en CO2 hebben op de truckindustrie? 

Hoewel Duitsland als eerste de herziene Eurovignet-richtlijn heeft invoerd, zullen de overige EU-leden in 2024-2025 moeten volgen. 

 

"Ook de rest van de wereld begint interesse te tonen in wat er in Europa gebeurt", zegt Ylva Dalerstedt. "Vooral VECTO wordt nauwlettend in de gaten gehouden door landen als Maleisië en China die een soortgelijk CO2-gebaseerd berekeningsinstrument voor tolheffing willen opzetten."
 

“Al met al is dit een geweldige hervorming voor Europa en de truckindustrie als geheel. Voor het eerst worden transportbedrijven aangemoedigd om betere oplossingen te vinden om de CO2-uitstoot te verlagen. Truckfabrikanten krijgen een duidelijk raamwerk waarbinnen ze deze oplossingen kunnen bieden. En dat is nodig om de overgang naar een emissievrije toekomst te bevorderen.”