Trucks

Hoe Volvo Trucks vorm geeft aan de toekomstige voertuigveiligheid

Actieve veiligheid is de volgende stap van Volvo Trucks naar veiligheid op de weg en de visie van nul ongelukken. Lees hoe intelligente voertuigsystemen worden ontwikkeld op het nieuwe testterrein van AstaZero in Zweden.
Botstestdummy op AstaZero.
AstaZero - ’s werelds eerste testfaciliteit voor actieve veiligheid in de praktijk. Hier worden Volvo-trucks getest met behulp van botstestdummy's en andere voertuigen onder omstandigheden die echte verkeerssituaties zo dicht mogelijk benaderen.

Hoewel het midden op de dag is, is het verkeer in New York vrij rustig. Een wijk in het stadsdeel Harlem is zo verlaten en stil dat het wel een spookstad lijkt. Bij een kruispunt kijkt Anna Wrige Berling, Safety Coordinator bij Volvo Advanced Technology and Research, door een raam naar een 30 ton zware Volvo FH-truck die naar rechts afslaat. Plots rent er een jongetje de straat over.

Piepende banden verscheuren de stilte, maar de klap blijft uit. De truck stopt op een paar centimeter voor de van schrik verlamde jongen.

“Een scenario dat in het stadsverkeer niet onwaarschijnlijk is”, zegt Anna Wrige Berling en ze gaat de straat op om de afstand tussen de jongen en de truck te bekijken.

Dit keer was er geen reden tot ongerustheid. De jongen is slechts een pop van schuimrubber en de wijk Harlem bestaat alleen uit gevels. De truck wordt bestuurd door een robotsysteem. 

We zijn op AstaZero, even buiten de plaats Borås in het zuiden van Zweden. Het is de eerste testomgeving ter wereld waar actieve veiligheidssystemen in de ´praktijk´ worden getest. Met deze vestiging die in augustus 2014 werd geopend, wil Volvo Trucks zijn positie als mondiale leider in technologie voor actieve veiligheid en intelligente voertuigen versterken. Het onderzoek is vaak essentieel. Volgens het nieuwste Global Status Report on Road Safety van de WHO zijn er wereldwijd jaarlijks ongeveer 1,2 miljoen doden te betreuren door verkeersongevallen.

De stedelijke omgeving op AstaZero beschikt over verschillende soorten verkeerswegen en vormt een moderne infrastructuur. Zo loopt er een snelweg van 5,7 km lang om het gehele gebied. In het midden bevindt zich een 700 meter lange acceleratiebaan met vier rijstroken die leiden naar een zone voor hoge snelheden. Een zee van asfalt.

Ongevallen ontstaan vaak omdat de chauffeur niet oplet. De menselijke factor is momenteel oorzaak van negen op de tien ongevallen, vandaar de noodzaak voor actieve veiligheid.

Deze realistische testomgeving is essentieel voor Volvo Trucks om veiligheidssystemen voor de toekomst te ontwerpen. Actieve veiligheidssystemen zijn uiterst complex en moeten uitgebreid worden getest voordat ze volkomen veilig kunnen worden toegepast.

“Hier kunnen we onder veilige omstandigheden zien waar de grenzen liggen. Tijdens het ontwikkelingsproces mag het systeem falen en een opblaasauto of een crashtestdummy raken. We rijden met de robot om de nauwkeurigheid en de herhaalbaarheid van de tests te verbeteren. In een echte verkeersomgeving is dat niet uitvoerbaar”, zegt Anna Wrige Berling. 

 

In tegenstelling tot passieve veiligheidssystemen, technologie zoals veiligheidsgordels en airbags die ons beschermen wanneer het ongeluk daadwerkelijk heeft plaatsgevonden, moeten actieve veiligheidssystemen het risico op het plaatsvinden van een ongeluk juist zoveel mogelijk voorkomen.

“Ongevallen ontstaan vaak omdat de chauffeur niet oplet. De menselijke factor is momenteel oorzaak van negen op de tien ongevallen, vandaar de noodzaak voor actieve veiligheid. En daarmee bedoelen we niet dat chauffeurs meestal fout zitten, maar dat verkeerssituaties erg complex kunnen zijn. We noemen het gewoonlijk een systeem voor rijondersteuning dat de menselijke factor compenseert”, zegt Anna Wrige Berling, die ook manager is geweest bij het Volvo Accident Research Team. 

Volvo Trucks heeft onlangs op AstaZero veel tijd besteed aan het onderzoeksproject ‘Non-hit car and truck’. In dit samenwerkingsproject met Volvo Cars maken voertuigen gebruik van camera's en radarsensoren om de stedelijke omgeving te scannen. Zo worden botsingen voorkomen met zachte objecten als fietsers en voetgangers die lastig waarneembaar zijn voor de vrachtwagenchauffeur.

De innovatieve systemen die op AstaZero worden getest, mogen dan op sciencefiction lijken, de technologie is zeer realistisch. De tests voor ‘Non-hit car and truck’ hebben tot dusver veelbelovende resultaten opgeleverd.

“Er valt nog veel te testen voordat het systeem op de markt kan worden gebracht, maar er zijn al veel intelligente veiligheidssystemen op de weg. Vanaf november 2015 wordt het in veel landen een wettelijke vereiste dat bepaalde actieve veiligheidstoepassingen aanwezig zijn in nieuwe trucks”, zegt Anna Wrige Berling.

Volvo Trucks heeft al enige tijd gestandaardiseerde actieve veiligheidssystemen die voldoen aan de wettelijke eisen.

Geen enkele Volvo-truck zou bij een ongeluk betrokken moeten raken. Dat is ons ultieme doel. Je kunt zeggen dat we dit nooit zullen bereiken, maar nul is het enige acceptabele cijfer en daarom is dat ons streven.

Het nieuwe en spraakmakende systeem van Volvo, Forward Collision Warning met noodremfunctie, bestaat uit een combinatie van radar en camera. Wanneer het systeem vóór de truck voertuigen detecteert die stilstaan of langzaam rijden, wordt de chauffeur gewaarschuwd via geluids- en lichtsignalen. Wanneer de chauffeur niet reageert, zal het systeem uit zichzelf remmen, eerst geleidelijk, daarna voluit tot de truck helemaal tot stilstand is gekomen en de botsing is voorkomen.

Lane Keeping Support waarschuwt met een zoemer als de chauffeur onbedoeld een wegmarkering overschrijdt.

Ondanks de vooruitgang op het gebied van technologische ontwikkelingen is dit geen complete garantie voor veiligheid op de weg. “We moeten in bescheidenheid erkennen dat verkeersveiligheid niet alleen om technologie draait, het is ook een sociale kwestie”, zegt Carl Johan Almqvist, Volvo Trucks’ Traffic and Product Safety Director.

 

Volgens het WHO-rapport hebben verschillende landen de laatste jaren het aantal verkeersongelukken weten terug te dringen. Een essentiële factor is technologie voor het verbeteren van de voertuigveiligheid. Verder gelden in bepaalde landen zogenaamde 'nulvisies'. Volvo Trucks hanteert zijn eigen nulvisie, oftewel: ZERO accidents.

“De truckcabine is een zeer veilige werkomgeving als de chauffeur een veiligheidsgordel draagt, maar we willen ook de weggebruikers buiten de cabine meenemen in onze visie op veiligheid. Geen enkele Volvo-truck zou bij een ongeluk betrokken moeten raken. Dat is ons ultieme doel. Je kunt zeggen dat we dit nooit zullen bereiken, maar nul is het enige acceptabele cijfer en daarom is dat ons streven”, zegt Carl Johan Almqvist.