Trekbalken
Trekhaken voor aanhangwagens zijn beschikbaar.
Alles wat u moet weten over de Volvo FE, tot in de details.
Hier vindt u specificaties over chassishoogten, maximale belasting vooras, achter
vering, hoogten koppelschotels, trekkers, chassiskenmerken en remmen.
LOW | ca. 880 mm |
MED | ca. 950 mm |
HIGH | ca. 1050 mm |
Lucht | Paraboolvering | |
---|---|---|
LOW | 7.1/7.5/8 | 9 |
MED | 7.1/7.5/8 | 9 |
HIGH | 7.1/7.5/8 | 9 |
Type | Assen | Vering | As-/tandemstelbelasting | Reductie | Na-/meeloopassen |
---|---|---|---|---|---|
Soloas |
|
|
|
|
|
RAD-L90 | 4x2 | Parabool/S-vormige paraboolvering | 13 t | Enkel/naaf |
|
RAD-KR | 4x2 | Lucht | 13 t | Enkel/naaf |
|
Tandemstel |
|
|
|
|
|
RADT-KR | 6x2 | Lucht | 19/20 t | Enkel/naaf | Meeloopas (vast/gestuurd) |
RADD-BR | 6x4 | Paraboolvering | 23 t | Enkel/naaf |
|
Trekhaken voor aanhangwagens zijn beschikbaar.
Brandstoftanks | AdBlue-tanks |
De brandstoftanks zijn verkrijgbaar in kunststof, staal of aluminium. Brandstofinhoud varieert van 160 tot 630 liter. Er zijn twee hoogten voor de D-vormige brandstoftanks: 560 mm en 710 mm. | Kunststof, inhoud is 32 liter. De AdBlue-pomp is geïntegreerd in de AdBlue-tankmodule. |
Voorassen | Naloopassen |
De voorasbelasting varieert van 7,1 tot 9 ton. | Leverbaar in verschillende configuraties: vast met enkele of dubbele wielen of actief gestuurd. Asbelasting: 6,7, 7,1, 7,5 of 10,5 ton. |
Aandrijving | Chassis | Vering | Framehoogte | Koppelschotels hoogte* | Band | Min. koppelingshoogte** | Nominale rijhoogte** |
---|---|---|---|---|---|---|---|
4×2 | |||||||
Med | RAD-KR | 266 | 150 | 315/60R22,5" | 992 | 1097 | |
Med | RAD-KR | 266 | 185 | 295/80R22,5" | 1103 | 1208 | |
Med | RAD-KR | 266 | 185 | 315/70R22,5" | 1086 | 1191 | |
Med | RAD-KR | 266 | 185 | 315/80R22,5" | 1114 | 1219 | |
Med | RAD-KR | 266 | 150 | 295/80R22,5" | 1063 | 1168 | |
Med | RAD-KR | 266 | 150 | 315/70R22,5" | 1049 | 1154 |
** Hoogten bij benadering.
Gatenrij in frame voor carrosseriebouwer De bovenste rij met gaten is gereserveerd voor de carrosseriebouwer. Alle steunen in de bovenste gatenrij zijn uit het midden geplaatst en zijn voorzien van een afstandsbus van 8 millimeter. In de bovenste gatenrij worden geen klinknagels gebruikt. | Koppelschotels De reeks omvat ook een ISO-koppelschotel met L-vormige profielen voor verschillende hoogten, wat een aanzienlijke keuzevrijheid geeft. De speciale flensmontage van de koppelschotel biedt een laag gewicht aangezien geen extra bevestigingsplaat meer nodig is. De hoogte van de koppelschotel boven het chassis bedraagt zo'n 150 millimeter. Geïntegreerde smering en een indicator voor aanhangeraansluiting zijn als optie leverbaar op bepaalde uitvoeringen. |
Kraanvoorbereiding Op het chassis kunnen af fabriek bevestigingsplaten voor de kraan worden gemonteerd. | |
Kraanvoorbereidingsset Op het chassis kunnen af fabriek bevestigingsplaten voor de kraan worden gemonteerd. De accubak is naar achteren verplaatst en de bevestigingsplaten zijn gemonteerd aan de achterzijde van de cabine aan beide kanten van het chassis. Een elektrische voorbereidingsset voor de kraan (ELCRANE) is inbegrepen. |
EBS (elektronisch geregeld remsysteem) levert een superieure respons,
met uitstekende prestaties en prettig remgevoel, terwijl u ook de beschikking krijgt over een aantal handige functies.
Upgrade uw remsysteem door het EBS Medium-pakket toe te voegen, of een van de aanvullende
opties. EBS is standaard op alle specificaties.
EBS Medium Naast het EBS-standaardpakket biedt EBS Medium de volgende functies: | Hydraulische retarder Hydraulische retarder voor AL306-versnellingsbak. De compacte, geïntegreerde hydraulische retarder is op de versnellingsbak gemonteerd en biedt een remvertraging van 1490 Nm. |
Hill Start Aid De remmen worden pas losgelaten wanneer er voldoende motorkoppel is opgebouwd om de truck soepel in beweging te zetten. | |
ESC (Electronic Stability Control) Het remstabilisatiesysteem remt elk wiel afzonderlijk af en zorgt hierdoor voor stabiliteit voor de complete voertuigcombinatie. Scharen, kantelen en slingeren van de aanhanger wordt tegengegaan. ESC voldoet aan de wetgeving met betrekking tot de elektronische voertuigstabiliteitsregeling, en is beschikbaar voor 2- en 3-assige voertuigen. |
Hier vindt u specificaties over motoren, transmissies, achterassen (inclusief overbrengingsverhoudingen), aandrijflijncombinaties en krachtaansluitingen.
| D8K | G9K320 |
---|---|---|
Emissiestandaard | Euro 6 | Euro 6 |
Aantal cilinders | 6 | 6 |
Cilinderinhoud | 7,7 dm3 | 8,9 dm3 |
Slag | 135 mm | 144,5 mm |
Boring | 110 mm | 114 mm |
Compressieverhouding | 17.5:1 | 12:01 |
Economisch toerental | 1000-1700 t/min | 1200-1700 t/min |
Uitlaatremvermogen (2800 t/min) | 120 kW (2800 t/min) | - |
Compressieremeffect (2800 t/min) | 170 kW (2800 t/min) | - |
Oliefilters | 1 | 2 |
Olieverversingsvolume, inclusief filter | 25,5 l | 27,6 l |
Inhoud koelsysteem | 17 l | 12,4 l |
Olieverversingsinterval Brandstofvereisten | Op motor gemonteerde PTO Overbrengingsverhouding Biodiesel-versie |
Koppel | Overbrengingsverhouding | |
---|---|---|
PTER-DIN | 600 Nm* | 1:1 |
PTER-1400 | 600 Nm* | 1:1 |
PTER-100 | 600 Nm* | 1:1 |
* koppel zowel tijdens het rijden als bij stilstand beschikbaar. Met AT2412 max. koppel tijdens het rijden = 150 Nm.
D8K - VERMOGEN/KOPPELNettovermogen volgens: EC 582/2011 |
D8K250 (184 kW) |
|
---|---|
Maximaal vermogen bij 2100 t/min | 250 pk |
Maximaal koppel bij 900-1700 t/min | 950 Nm |
D8K280 (206 kW) |
|
Maximaal vermogen bij 2100 t/min | 280 pk |
Maximaal koppel bij 950-1700 t/min | 1050 Nm |
D8K320 (235 kW) |
|
Maximaal vermogen bij 2100 t/min | 320 pk |
Maximaal koppel bij 1050-1600 t/min | 1200 Nm |
D8K350 (258 kW) |
|
Maximaal vermogen bij 2200 t/min | 350 pk |
Maximaal koppel bij 1200-1600 t/min | 1400 Nm |
G9K320 - VERMOGEN/KOPPELNettovermogen volgens: EC 582/2011 |
G9K320 |
|
---|---|
Maximaal vermogen bij 2000-2100 t/min | 320 pk (239 kW) |
Maximaal koppel bij 1300-1400 t/min | 1356 Nm |
Automatisch schakelende splitter/range-versnellingsbak met 12 versnellingen. I-Shift kan worden uitgerust met een compacte retarder, krachtaansluiting en oliekoeler.
Type | Hoogste versnelling | Motorkoppel (Nm) | Maximaal treingewicht (ton) |
---|---|---|---|
AT2412G | Direct | 2400 | 44 |
De handgeschakelde versnellingsbakken worden bediend via de bekrachtigde synchronisatie. De
korte keuzehendel, die is geïntegreerd in het instrumentenpaneel,
is trillingsvrij en heeft een nauwkeurige werking.
De versnellingsbakken kunnen naar keuze worden uitgerust met een krachtaansluiting.
Type | Hoogste versnelling | Motorkoppel (Nm) | Maximaal treingewicht (ton) |
---|---|---|---|
ZTO1006 | 6 | 1050 | 32 |
ZTO1109 | 9 | 1200 | 44 |
De automatisch schakelende versnellingsbak zorgt
voor uitstekende starteigenschappen en soepel schakelen binnen het
volledige toerentalbereik. De versnellingsbak wordt bediend via knoppen in het
instrumentenpaneel. Er kan een krachtaansluiting worden gespecificeerd.
Type | Hoogste versnelling | Motorkoppel (Nm) | Maximaal treingewicht (ton) |
---|---|---|---|
AL306 | 6 | 1300 | 32 |
Type | As | Tandwieloverbrenging | Maximaal koppel (Nm) | Max. as-/tandemstelbelasting (ton) | Maximaal treingewicht (ton) |
---|---|---|---|---|---|
Enkele reductie |
|
|
|
|
|
RSS1344E | Solo | Hypoïde | 2800 | 13 | 44 |
RSS1344C | Solo | Hypoïde | 2600 | 13 | 44 |
RTS2370A | Tandem | Hypoïde | 3550 | 23 | 70 |
Naafreductie |
|
|
|
|
|
RSH1370F | Solo | Spiraalvormig kegelwiel | 3550 | 13 | 70 |
RTH2180C | Tandem | Hypoïde | 1200 | 21 | 80 |
RSS1344C | RTS2370A | RSH1370F | RTH2180D | RS1344E |
---|---|---|---|---|
2.64:1 | 3.09:1 | 3.76:1 | 2.63:1 | 2.47:1 |
2.85:1 | 3.40:1 | 4.12:1 | 2.94:1 | 2.64:1 |
3.08:1 | 3.78:1 | 4.55:1 | 3.13:1 | 2.85:1 |
3.36:1 | 4.13:1 | 4.67:1 | 3.33:1 | 3.08:1 |
3.70:1 | 4.50:1 | 5.41:1 | 3.57:1 | 3.36:1 |
4.11:1 | 5.14:1 | 6.18:1 | 3.85:1 | |
4.63:1 | 5.67:1 | 7.21:1 | 4.17:1 | |
5.29:1 | 6.17:1 | |||
6.17:1 |
D8K250 | D8K280 | D8K320 | D8K350 | G9K320 | |
---|---|---|---|---|---|
Versnellingsbakken | |||||
AT2412G | ● | ● | ● | ● | |
ZTO1006 | ● | ● | |||
ZTO1109 | ● | ● | ● | ||
AL306 | ● | ● | ● | ● | ● |
Assen met enkele reductie | |||||
RSS1344C | ● | ● | ● | ● | ● |
RSS1344E | ● | ● | ● | ● | |
RTS2370A | ● | ● | ● | ||
Assen met naafreductie | |||||
RSH1370F | ● | ● | ● | ● | ● |
RTH2180D | ● | ● |
Er is een breed scala aan koppelingsonafhankelijke en koppeling
safhankelijke PTO's leverbaar voor de aandrijving van allerlei opbouw
onderdelen.
Krachtaansluiting gemonteerd op de motor | Gemonteerd op versnellingsbak |
PTER-DIN Achterop gemonteerde krachtaansluiting voor directe aandrijving van een hydraulische pomp. | PTR-HF/FH/ZF Met aansluitflens, voor lage of hoge toerentallen. |
PTER1400 Achterop gemonteerde Krachtaansluiting met flensaansluiting voor hydraulische pomp. | PTR-HP/PH/ZF Met aansluitpomp, voor lage of hoge toerentallen. |
PTER100 Achterop gemonteerde Krachtaansluiting met flensaansluiting voor hydraulische pomp. | PTRD-D1D Dubbele aandrijving met pompaansluiting en flensaansluiting. |
Bekijk specificaties voor cabine-afmetingen, cabinehoogten vanaf de
grond en cabinevoorzieningen
DagcabineDagcabine met comfortabele en ergonomische chauffeursomgeving. Binnenhoogte 1605 millimeter, lengte 1600 millimeter, breedte 2300 millimeter. | Korte slaapcabineKorte slaapcabine biedt extra ruimte die kan worden ingericht met een eenpersoonsbed of als kantoorruimte met extra opbergvakken. Binnenhoogte 1605 millimeter, lengte 2000 millimeter, breedte 2300 millimeter. | Sleeper-cabineSlaapcabine met bed voor één persoon. Binnenhoogte 1605 millimeter, lengte 2200 millimeter, breedte 2300 millimeter. |
Low Entry-cabineLow Entry Cab met lage instap en stoelen met veiligheidsgordel voor één tot maximaal drie passagiers. Binnenhoogte 1605 millimeter, lengte 2200 millimeter, breedte 2300 millimeter. Aangeboden met inklapbaar passagiersportier. |
Cabinevering Mechanische vering voor en achter: spiraalveren en schokdemper. Pneumatische vering voor en achter: luchtbalgen. | Cabineverwarming Het cabineverwarmingssysteem is leverbaar in twee uitvoeringen: handmatig bediend, alleen verwarmen, of handmatig bediende verwarming en airconditioning. Er is ook een standkachel van 2 kW beschikbaar die optioneel kan worden gespecificeerd. |
Chauffeursstoel Drie verschillende comfortniveaus: Comfort, Standard en Economy. Alle drie niveaus zijn voorzien van een rugleuning met verstelbare lengte, hoogte en voorkant en van een geïntegreerde hoofdsteun. | Opbergruimte aan de binnenkant De cabine heeft veel praktische, gemakkelijk toegankelijke vakken voor het bewaren van documenten en persoonlijke bezittingen. Er zijn twee opbergruimten boven de voorruit zijn, evenals vier DIN-compartimenten. Een aantal opbergvakken en vakjes op de motortunnel, notitieblok en kledinghaken kunnen als opties worden gespecificeerd. |
Passagiersstoel Er zijn drie verschillende comfortniveaus leverbaar: Standard, Economy of Basic. | Claxons Er is een keuze uit twee extra claxons, elektrisch of pneumatisch, of twee op het dak gemonteerde claxons, pneumatisch bediend, of een elektrische claxon onder de voorklep. |
Cabinekleuren Leverbaar in 300 vaste varianten. Daarnaast kunnen ook andere kleuren worden besteld als aanpassing voor de klant. | Bed Het bed is leverbaar in één of twee gedeelten en is 580 of 780 millimeter breed. Er is een optionele beveiligingsbalk voor het bed. |
Stuur Het stuur heeft een diameter van 460 of 500 millimeter, afhankelijk van de truckconfiguratie, en kan pneumatisch worden afgesteld in de gewenste positie. | Cabine met lage instap De FE Low Entry Cab biedt gemakkelijke toegang met een portiersopening van 90 graden. Er zijn twee versies met een vlakke vloer of een motortunnel. Het zicht voor de chauffeur is uitstekend en de veiligheid is, zoals te verwachten van een Volvo, van het hoogste niveau. |
Klimaatregeling Het cabineverwarmingssysteem is leverbaar in twee uitvoeringen: handmatig bediend, alleen verwarmen, of handmatig bediende verwarming en airconditioning. Er is ook een standkachel van 2 kW beschikbaar die optioneel kan worden gespecificeerd. | |
Dakluik De cabine kan worden uitgerust met een dakluik dat 50 millimeter kan worden geopend. Het luik is leverbaar in glas of staal. Het luik kan handmatig of elektrisch worden bediend. | |
Stoelbekleding Comfort textiel. | |
Wandbekleding Comfort textiel. |
Download via de volgende links specificatie-informatiebladen in PDF-indeling voor de Volvo FE.