Trucks

Welke impact heeft de nieuwe wetgeving rondom CO2-uitstoot op uw bedrijf?

Welke impact heeft de nieuwe wetgeving rondom CO2-uitstoot op uw bedrijf?
Lars Mårtensson, Environmental Director bij Volvo Trucks, legt uit welke impact de nieuwe wetgeving rondom CO2-uitstoot op uw bedrijf heeft.

De wetgeving van de Europese Unie over brandstofverbruik en CO2-emissies wordt in 2019 van kracht voor nieuwe trucks (met een productiedatum vanaf 1 januari 2019). Met behulp van een speciaal ontwikkeld rekenprogramma genaamd Vehicle Energy Consumption Tool (VECTO), worden het brandstofverbruik en de CO2-uitstoot van de totale voertuigcombinatie gemeten, waarna het voertuig een milieulabel mee krijgt.

De nieuwe wetgeving zal leiden tot meer transparantie en verantwoording en uiteindelijk tot efficiëntere transportoplossingen. Doel is om in 2025 tot 15% minder CO2-uitstoot ten opzichte van 2019 te halen. In 2030 moet deze eis verder aangescherpt worden tot 30% minder uitstoot.
Wat houdt de nieuwe EU-wetgeving in?

Vanaf 2019 moeten fabrikanten het brandstofverbruik en de CO2-uitstoot van zware trucks opgeven. Deze waarden worden bepaald met simulaties waarbij de verwachte CO2-uitstoot wordt berekend, op basis van afzonderlijke metingen van alle relevante componenten. Aan de hand van een speciaal ontwikkeld rekenprogramma, de zogenoemde Vehicle Energy Consumption Tool (VECTO), wordt het brandstofverbruik en de CO2-uistoot van de totale voertuigcombinatie gemeten en krijgt het een milieulabel mee.

Waarom is deze wetgeving nodig?

Zware trucks zijn verantwoordelijk voor ongeveer 5% van de CO2-uitstoot in Europa. Dit percentage moet omlaag als de EU wil voldoen aan de klimaatdoelstelling dat broeikasgasemissies van transport per truck in 2030 met 30% moeten zijn teruggedrongen.

Waarom is het nodig om een berekeningsprogramma te gebruiken in plaats van een sectorbrede norm zoals Euro 6?

Zware trucks worden vaak aangepast aan speciale eisen van de klant, waardoor ze in allerlei configuraties beschikbaar zijn. Al deze factoren zijn van invloed op het brandstofverbruik en maken het onmogelijk om elk voertuig te meten. Met het simulatieprogramma en de metingen is het echter mogelijk voor elke afzonderlijke truckconfiguratie de specifieke CO2-uitstoot en het brandstofverbruik te berekenen. En omdat alle gegevens via een gecertificeerd proces worden bepaald, wordt hiermee de consistentie gewaarborgd.

Wat voor gevolgen heeft deze wetgeving voor truckeigenaren?

De aangegeven waarden zorgen voor meer transparantie en maken het gemakkelijker om op maat opgestelde offertes van vrachtwagenfabrikanten te vergelijken. Bovendien geven deze waarden transporteurs meer inzicht in hoe verschillende factoren, zoals luchtweerstand en rolweerstand, invloed hebben op het brandstofverbruik en de CO2-uitstoot. Al wordt de nieuwe wetgeving door sommigen gezien als een eerste stap richting het variabel vaststellen van de wegenbelasting en andere heffingen, heeft de wetgeving voor transporteurs op dit moment nog geen grote gevolgen. De focus op het klimaat neemt toe. Het maakt het gemakkelijker voor truckeigenaren om een efficiënte transportoplossing te kiezen.

Hoe betrouwbaar worden de verklaringen?

De verklaring voor CO2 en brandstofverbruik is gebaseerd op een gestandaardiseerde computersimulatie en op gemiddelde rijomstandigheden in Europa. De berekeningen houden echter geen rekening met de rijvaardigheid van de chauffeur, unieke rijomstandigheden, of de invloed van technologische innovaties zoals specifieke oplossingen op het gebied van brandstofverbruik. De waarden moeten daarom voornamelijk worden gezien als richtlijn voor het vergelijken van de relatieve verschillen tussen de voertuigen.

INFO: 3 stappen in EU-strategie

De strategie van de EU ter bestrijding van de CO2-uitstoot bestaat uit drie stappen:
• Verklaring: de eerste stap wordt op 1 januari 2019 van kracht, wanneer alle truckfabrikanten de waarden voor CO2-uitstoot en brandstofverbruik moeten opgeven voor nieuw geproduceerde trucks.
• Controle en rapportage: in de tweede stap moeten truckfabrikanten hun verklaringswaarden rapporteren aan de EU, die dit op hun beurt publiceren in openbare rapporten. Dit wordt verwacht in 2020.
• Limietwaarden: de verwachte derde stap is de introductie van CO2-limietwaarden. Eind 2019 wordt hiervoor een eerste concept verwacht.

Wilt u weten welke waarden de VECTO-score beïnvloeden? Vind hier een overzicht >