Trucks

Bio-LNG maakt een comeback: aantrekkelijk alternatief voor diesel

Jan Schouten
2025-10-07
Leestijd: 6 min.
Uitstoot verminderen
Author
Jan Schouten
Manager Energy Transition

Bio-LNG als alternatief voor diesel is terug van weggeweest. Voor ritten met hoge kilometrages is de businesscase voor rijden op bio-LNG inmiddels bijzonder gunstig, zeker voor wie veel naar en door Duitsland rijdt. Ontdek hoe rijden op bio-LNG een slimme, rendabele en duurzame keuze kan zijn.

Door de energiecrisis kwam de verkoop van trucks op (bio-)LNG (Liquefied Natural Gas) bijna tot stilstand. Gas was een periode moeilijk te verkrijgen en wat er beschikbaar was, was hoog in prijs. Maar dat is inmiddels veranderd.


Bio-LNG is intussen goed verkrijgbaar tegen een sterk concurrerende prijs, vooral ook in Duitsland. Dit resulteert in een aantrekkelijke kilometerkostprijs. Daarnaast is de actieradius van trucks op (bio-)LNG ruim voldoende, de motoren krachtig en efficiënt en kent rijden op bio-LNG voordelen in de tolheffing. Dit maakt dat de businesscase voor rijden op bio-LNG inmiddels bijzonder gunstig kan uitpakken.


Waar elektrische trucks veel voor de bouw en op lokaal en regionaal transport worden ingezet, is sprake van een comeback van bio-LNG als duurzaam en efficiënt brandstofalternatief voor met name het langeafstandstransport - zeker daar waar sprake is van hoge kilometrages en bij 24/7-inzet.  


Met bio-LNG kan de CO2-uitstoot aanzienlijk worden gereduceerd. De biobrandstof is daarnaast inmiddels goed verkrijgbaar en het heeft een interessante Total Cost of Ownership (TCO).  


Wat ook meespeelt, is dat LNG-trucks een mogelijk lagere CO2-uitstoot en daarmee gunstiger VECTO-score dan een vergelijkbare dieselvariant kennen. Dat zorgt weer voor aantrekkelijkere toltarieven in de landen waar deze gebaseerd zijn of worden op de CO2-uitstoot.

Kiezen voor bio-LNG: een stap in de duurzame richting

Logistieke bedrijven stemmen hun activiteiten steeds meer af op de duurzaamheidsdoelstellingen van hun klanten. Deze vereisen een verschuiving naar milieuvriendelijkere alternatieven. Afhankelijk van veel factoren, biedt elektrificatie nog niet voor elke klant en elk transport een geschikte oplossing. Bio-LNG, met zijn lagere CO2-uitstoot en concurrerende kilometer-kostprijs, wordt daarom op dit moment gezien als een aantrekkelijk alternatief voor diesel. 

 

Strategische samenwerkingen en marktdynamiek

De comeback van bio-LNG in Nederland gaat gepaard met strategische partnerschappen en marktgedreven keuzes. Supermarkt Albert Heijn (Ahold) heeft bijvoorbeeld een strategische beslissing genomen om te stoppen met het gebruik van fossiele brandstoffen voor hun transport en voor al het (niet-elektrische) transport volledig over te stappen op biobrandstoffen. De vervoerders die dat transport verzorgen, waaronder Cornelissen Groep, stappen mede daarom over op elektrische vrachtwagens en trucks op bio-LNG.


En er zijn meer transportbedrijven die bewust voor bio-LNG kiezen. Zo zetten AB Texel en Emons Groep bio-LNG in, om langeafstandstransporten in Duitsland en de BeNeLux duurzaam te kunnen uitvoeren. De actieradius is toereikend, de motoren zijn krachtig en efficiënt, de brandstof is in deze landen goed verkrijgbaar en kent een interessante prijs. Dit alles resulteert in een gunstige kilometer-kostprijs. Kortom: er is een goede business case te maken.

Naast dat wij het zelf willen, verlangen onze opdrachtgevers ook dat wij stappen zetten naar een uitstootvrije toekomst. Als vervoerder kiezen wij daar de beste TCO-oplossing bij. Wij zien bio-LNG echt als transitiebrandstof en waar het kan, zetten wij elektrische vrachtwagens in.

De rol van prijsstelling en leveringsovereenkomsten

Cruciaal voor het rendabel gebruiken van bio-LNG, is het maken van goede prijs- en leveringsovereenkomsten met brandstofleveranciers. Deze overeenkomsten maken bio-LNG financieel aantrekkelijk in vergelijking met andere brandstoffen, zoals HVO, en zorgen voor een constante aanvoer van de brandstof. Een van de grootste obstakels voor het gebruik van bio-LNG wordt daarmee weggenomen; het kent een goede TCO om de CO2-reductiedoelstellingen binnen de keten te halen.

Elektrisch rijden is voor onze inzet op zwaar en internationaal transport nog niet volledig toereikend. Met bio-LNG is het daarentegen mogelijk om direct CO2-uitstoot te verminderen. De beschikbaarheid van bio-LNG neemt daarbij gelukkig toe, ook in het buitenland, waardoor we steeds flexibeler gebruik kunnen maken van deze biobrandstof

Naar een duurzame toekomst

Terwijl de logistieke sector door de 'perfecte storm' van energiecrisissen, milieuregelgeving en markteisen navigeert, wordt door truckfabrikanten ingezet om oplossingen te bieden die aan de dubbele doelstelling van duurzaamheid en efficiëntie voldoen.


Concluderend is de comeback van (bio-)LNG een belangrijke stap van de reis naar een duurzame toekomst, naast het elektrisch rijden - daar waar dat kan. Met strategische samenwerkingen, technologische vooruitgang en een duidelijke focus op het terugdringen van de uitstoot van CO2, wordt hier binnen de hele sector gezamenlijk vorm aan gegeven.

We willen zo snel mogelijk verder verduurzamen, op grote schaal en ook op onze vloot voor de lange afstand. Met bio-LNG kan dat direct en ook nog eens op bedrijfseconomisch goede voorwaarden. Voor ons is dit de perfecte manier om op korte termijn veel CO2-uitstoot te besparen.

Waarom Volvo Trucks opvalt

Prominente logistieke spelers als Emons, Cornelissen en AB Texel, kiezen bewust voor de gastrucks van Volvo Trucks. De gasmotoren van Volvo zijn gebaseerd op de dieselmotoren. Ze kennen dan ook vergelijkbare prestaties als de dieselvariant, zijn betrouwbaar gebleken en kennen een groot rijcomfort. 


Volvo's LNG-motoren zijn efficiënt en hebben een laag brandstofverbruik, wat zich vertaalt in lagere kilometerkosten en een verlaagde CO2-uitstoot – een feit dat duidelijk tot uiting komt in een gunstige VECTO-score (klasse 3). Dit resulteert in aantrekkelijkere toltarieven in de landen waar deze al gebaseerd zijn of binnenkort gebaseerd zullen worden.

In onderstaande video legt Jan Schouten, Manager Energy Transition bij Volvo Trucks Nederland, in het kort uit wat bio-LNG is: