Door de energiecrisis kwam de verkoop van trucks op LNG (Liquefied Natural Gas) tot stilstand. Gas was moeilijk te verkrijgen en wat er beschikbaar was, was hoog in prijs. Maar dat is aan het veranderen.
Waar elektrische trucks nu vooral voor de bouw en op lokaal en regionaal transport worden ingezet, is in Nederland sprake van een comeback van Bio-LNG als duurzaam en efficiënt brandstofalternatief voor met name het langeafstandstransport, als sprake is van hoge kilometrages en bij 24/7-inzet.
Met Bio-LNG kan de CO2-uitstoot namelijk aanzienlijk worden gereduceerd. De biobrandstof is daarnaast inmiddels goed verkrijgbaar en het heeft een interessante Total Cost of Ownership (TCO).
Wat ook meespeelt, is dat LNG-trucks een mogelijk lagere CO2-uitstoot en daarmee gunstiger VECTO-score dan een vergelijkbare dieselvariant kennen. Dat zorgt weer voor aantrekkelijkere toltarieven in de landen waar deze gebaseerd zijn of worden op de CO2-uitstoot.
Logistieke bedrijven stemmen hun activiteiten steeds meer af op de duurzaamheidsdoelstellingen van hun klanten. Deze vereisen een verschuiving naar milieuvriendelijkere alternatieven. Afhankelijk van veel factoren, biedt elektrificatie nog niet voor elke klant en elk transport een geschikte oplossing. Bio-LNG, met zijn lagere CO2-uitstoot en concurrerende kilometer-kostprijs, wordt daarom op dit moment gezien als een aantrekkelijk alternatief voor diesel.
De comeback van Bio-LNG in Nederland gaat gepaard met strategische partnerschappen en marktgedreven keuzes. Supermarkt Albert Heijn (Ahold) heeft bijvoorbeeld een strategische beslissing genomen om te stoppen met het gebruik van fossiele brandstoffen voor hun transport en voor al het (niet-elektrische) transport volledig over te stappen op biobrandstoffen. De vervoerders die dat transport verzorgen, waaronder Cornelissen Groep, stappen mede daarom over op elektrische vrachtwagens en trucks op Bio-LNG.
En er zijn meer transportbedrijven die bewust voor Bio-LNG kiezen. Zo zetten AB Texel en Emons Groep Bio-LNG in, om langeafstandstransporten in Duitsland en de BeNeLux duurzaam te kunnen uitvoeren. De actieradius is toereikend, de motoren zijn krachtig en efficiënt, de brandstof is in deze landen goed verkrijgbaar en kent een interessante prijs. Dit alles resulteert in een gunstige kilometer-kostprijs. Kortom: er is een goede business case te maken.
Naast dat wij het zelf willen, verlangen onze opdrachtgevers ook dat wij stappen zetten naar een uitstootvrije toekomst. Als vervoerder kiezen wij daar de beste TCO-oplossing bij. Wij zien Bio-LNG echt als transitiebrandstof en waar het kan, zetten wij elektrische vrachtwagens in.
Cruciaal voor het rendabel gebruiken van Bio-LNG, is het maken van goede prijs- en leveringsovereenkomsten met brandstofleveranciers. Deze overeenkomsten maken Bio-LNG financieel aantrekkelijk in vergelijking met andere brandstoffen, zoals HVO, en zorgen voor een constante aanvoer van de brandstof. Een van de grootste obstakels voor het gebruik van Bio-LNG wordt daarmee weggenomen; het kent een goede TCO om de CO2-reductiedoelstellingen binnen de keten te halen.
Elektrisch rijden is voor onze inzet op zwaar en internationaal transport nog niet volledig toereikend. Met Bio-LNG is het daarentegen mogelijk om direct CO2-uitstoot te verminderen. De beschikbaarheid van Bio-LNG neemt daarbij gelukkig toe, ook in het buitenland, waardoor we steeds flexibeler gebruik kunnen maken van deze biobrandstof
Terwijl de logistieke sector door de 'perfecte storm' van energiecrisissen, milieuregelgeving en markteisen navigeert, wordt door truckfabrikanten ingezet om oplossingen te bieden die aan de dubbele doelstelling van duurzaamheid en efficiëntie voldoen.
Concluderend is de comeback van (Bio-)LNG in Nederland een belangrijke stap van de reis naar een duurzame toekomst. Met strategische samenwerkingen, technologische vooruitgang en een duidelijke focus op het terugdringen van de uitstoot van CO2, wordt hier binnen de hele sector gezamenlijk vorm aan gegeven.
We willen zo snel mogelijk verder verduurzamen, op grote schaal en ook op onze vloot voor de lange afstand. Met Bio-LNG kan dat direct en ook nog eens op bedrijfseconomisch goede voorwaarden. Voor ons is dit de perfecte manier om op korte termijn veel CO2-uitstoot te besparen.
Prominente logistieke spelers als Emons, Cornelissen en AB Texel, kiezen nu bewust voor de gastrucks van Volvo Trucks. De gasmotoren van Volvo zijn gebaseerd op de dieselmotoren. Ze kennen dan ook vergelijkbare prestaties als de dieselvariant, zijn betrouwbaar gebleken en kennen een groot rijcomfort.
Volvo's LNG-motoren zijn efficiënt en hebben een laag brandstofverbruik, wat zich vertaalt in lagere kilometerkosten en een verlaagde CO2-uitstoot – een feit dat duidelijk tot uiting komt in een gunstige VECTO-score. Dit resulteert in aantrekkelijkere toltarieven in de landen waar deze al gebaseerd zijn of binnenkort gebaseerd zullen worden.
De Nederlandse hoogleraar Transitie en Duurzaamheid Jan Rotmans legt in een webinar van Rolande uit waarom het nodig is om af te stappen van oude gewoontes om vooruit te komen. Zijn boodschap is duidelijk: we moeten het anders doen. DFDS, Cornelissen en Jan Schouten, Manager Energy Transition bij Volvo Trucks Nederland, praten aan tafel verder over dit onderwerp. Het bevat ook een interessante quote van Cornelissen's CEO Mark van der Drift: "we hebben onze laatste dieseltruck gekocht". Het webinar is terug te kijken via deze link.
In onderstaande video legt Jan Schouten, Manager Energy Transition bij Volvo Trucks Nederland, in het kort uit wat Bio-LNG is: