Door de energiecrisis kwam de verkoop van trucks op (bio-)LNG (Liquefied Natural Gas) bijna tot stilstand. Gas was een periode moeilijk te verkrijgen en wat er beschikbaar was, was hoog in prijs. Maar dat is inmiddels veranderd.
Bio-LNG is intussen goed verkrijgbaar tegen een sterk concurrerende prijs, vooral ook in Duitsland. Dit resulteert in een aantrekkelijke kilometerkostprijs. Daarnaast is de actieradius van trucks op (bio-)LNG ruim voldoende, de motoren krachtig en efficiënt en kent rijden op bio-LNG voordelen in de tolheffing. Dit maakt dat de businesscase voor rijden op bio-LNG inmiddels bijzonder gunstig kan uitpakken.
Waar elektrische trucks veel voor de bouw en op lokaal en regionaal transport worden ingezet, is sprake van een comeback van bio-LNG als duurzaam en efficiënt brandstofalternatief voor met name het langeafstandstransport - zeker daar waar sprake is van hoge kilometrages en bij 24/7-inzet.  
Met bio-LNG kan de CO2-uitstoot aanzienlijk worden gereduceerd. De biobrandstof is daarnaast inmiddels goed verkrijgbaar en het heeft een interessante Total Cost of Ownership (TCO).  
Wat ook meespeelt, is dat LNG-trucks een mogelijk lagere CO2-uitstoot en daarmee gunstiger VECTO-score dan een vergelijkbare dieselvariant kennen. Dat zorgt weer voor aantrekkelijkere toltarieven in de landen waar deze gebaseerd zijn of worden op de CO2-uitstoot.
Logistieke bedrijven stemmen hun activiteiten steeds meer af op de duurzaamheidsdoelstellingen van hun klanten. Deze vereisen een verschuiving naar milieuvriendelijkere alternatieven. Afhankelijk van veel factoren, biedt elektrificatie nog niet voor elke klant en elk transport een geschikte oplossing. Bio-LNG, met zijn lagere CO2-uitstoot en concurrerende kilometer-kostprijs, wordt daarom op dit moment gezien als een aantrekkelijk alternatief voor diesel.
De comeback van bio-LNG in Nederland gaat gepaard met strategische partnerschappen en marktgedreven keuzes. Supermarkt Albert Heijn (Ahold) heeft bijvoorbeeld een strategische beslissing genomen om te stoppen met het gebruik van fossiele brandstoffen voor hun transport en voor al het (niet-elektrische) transport volledig over te stappen op biobrandstoffen. De vervoerders die dat transport verzorgen, waaronder Cornelissen Groep, stappen mede daarom over op elektrische vrachtwagens en trucks op bio-LNG.
En er zijn meer transportbedrijven die bewust voor bio-LNG kiezen. Zo zetten AB Texel en Emons Groep bio-LNG in, om langeafstandstransporten in Duitsland en de BeNeLux duurzaam te kunnen uitvoeren. De actieradius is toereikend, de motoren zijn krachtig en efficiënt, de brandstof is in deze landen goed verkrijgbaar en kent een interessante prijs. Dit alles resulteert in een gunstige kilometer-kostprijs. Kortom: er is een goede business case te maken.
Cruciaal voor het rendabel gebruiken van bio-LNG, is het maken van goede prijs- en leveringsovereenkomsten met brandstofleveranciers. Deze overeenkomsten maken bio-LNG financieel aantrekkelijk in vergelijking met andere brandstoffen, zoals HVO, en zorgen voor een constante aanvoer van de brandstof. Een van de grootste obstakels voor het gebruik van bio-LNG wordt daarmee weggenomen; het kent een goede TCO om de CO2-reductiedoelstellingen binnen de keten te halen.
Elektrisch rijden is voor onze inzet op zwaar en internationaal transport nog niet volledig toereikend. Met bio-LNG is het daarentegen mogelijk om direct CO2-uitstoot te verminderen. De beschikbaarheid van bio-LNG neemt daarbij gelukkig toe, ook in het buitenland, waardoor we steeds flexibeler gebruik kunnen maken van deze biobrandstof
    
Terwijl de logistieke sector door de 'perfecte storm' van energiecrisissen, milieuregelgeving en markteisen navigeert, wordt door truckfabrikanten ingezet om oplossingen te bieden die aan de dubbele doelstelling van duurzaamheid en efficiëntie voldoen.
Concluderend is de comeback van (bio-)LNG een belangrijke stap van de reis naar een duurzame toekomst, naast het elektrisch rijden - daar waar dat kan. Met strategische samenwerkingen, technologische vooruitgang en een duidelijke focus op het terugdringen van de uitstoot van CO2, wordt hier binnen de hele sector gezamenlijk vorm aan gegeven.
We willen zo snel mogelijk verder verduurzamen, op grote schaal en ook op onze vloot voor de lange afstand. Met bio-LNG kan dat direct en ook nog eens op bedrijfseconomisch goede voorwaarden. Voor ons is dit de perfecte manier om op korte termijn veel CO2-uitstoot te besparen.