Trucks

Göteborg krijgt de eerste elektrische truck

Göteborg, de thuishaven van Volvo Trucks, heeft grote ambities op het gebied van duurzaamheid. Dit jaar krijgt de stad een eerste geheel elektrische truck. Dit is een kleine, maar belangrijke stap naar de elektrificatie van het commerciële vervoer van de stad. Maar wat ging eraan vooraf voordat de eerste elektrisch aangedreven truck in de straten van Göteborg kon rijden?
Göteborg in de ondergaande zon.

“In het voorjaar van 2016 werden we gevraagd door de stedelijke dienst voor afvalwater om onderzoek te doen naar een geheel elektrisch aangedreven vuilniswagen. De vuilniswagen zou worden gebruikt in een onderzoek naar hoe slimmere en duurzame transporten kunnen bijdragen aan een aantrekkelijker stadsmilieu”, vertelt Jonas Odermalm, Head of Product Strategy voor Volvo FL en Volvo FE bij Volvo Trucks.

Dit was het startsein voor een intensieve samenwerking tussen Göteborg, Volvo Trucks, JOAB en Renova. In hun rol als klant, voertuigontwikkelaar, carrosseriebouwer en operator werkten de vier partijen nauw samen. 

“We begonnen met het beoordelen van de route die de elektrisch aangedreven vuilniswagen zou nemen, en de configuratie van de voertuigen die momenteel worden gebruikt op deze route. Hoever rijden ze, welke snelheid halen ze, hoe zwaar beladen zijn de wagens, hoeveel stops maken ze per ronde, is de weg heuvelachtig of vlak?”, legt Jonas Odermalm uit.

Na het verzamelen en analyseren van een aantal verschillende factoren werd de vereiste specificatie bekend waarvoor de truck moest worden ontworpen. Het ging om een truck met een bruto voertuiggewicht van 19 ton en een laadvermogen van 5 ton die dagelijks tussen 60 en 70 kilometer zou moeten afleggen, met 128 stops voor het ophalen van vuilnis. Dit waren de parameters voor het berekenen van het verwachte energieverbruik van het voertuig. Aangezien het om een vuilniswagen gaat, moest ook rekening worden gehouden met het energieverbruik van de opbouw/kraakinrichting. 

Nadat de eisen voor energieverbruik en verkeersomstandigheden in kaart waren gebracht, ging het ontwikkelteam kijken naar de verschillende alternatieven van energielevering. Een groot aantal accu's aan boord zou een grote actieradius geven, maar het zou ook een negatieve impact hebben op het laadvermogen van het voertuig. Minder accu's bekent een groter laadvermogen maar er zou dan vaker moeten worden opgeladen. 

“Is snelladen onderweg nodig of is het voldoende om de accu's gedurende de nacht op te laden? We bekeken verschillende alternatieven voordat we de uiteindelijke beslissing namen”, zegt Hayder Wokil, die de leiding had over de bijdrage van Volvo Trucks.

De oplossing is een voertuig met drie accu's en een energieopslagcapaciteit van in totaal 150 kWh, wat voldoende is voor het uitvoeren van een volledige route zonder te hoeven bijladen. En omdat de vuilniswagens alleen overdag worden gebruikt, werd besloten ze 's nachts op te laden via de standaardnetvoeding. 

Aan het begin van de zomer van 2017 werd de vuilniswagen gebouwd op een Volvo FL-chassis. De elektrische aandrijving werd geïnstalleerd, en het chassis en de cabine werden aangepast aan de nieuwe technologie. Na zes maanden van ontwikkelen en optimaliseren werd de vuilniswagen begin 2018 uitgerust met een opbouw. De truck wordt nu verder aangepast en gecertificeerd en chauffeurs en monteurs worden opgeleid, voordat de vuilniswagen regulier gaat worden ingezet in de straten van Göteborg met chauffeurs van Renova achter het stuur.