Biobrandstoffen worden geproduceerd met behulp van chemische reacties en warmte om grondstoffen zoals zetmeel, suikers en andere moleculen af te breken. De term biobrandstoffen omvat biodiesel van de eerste en tweede generatie, die zich onderscheiden door het productieproces en het type benodigde grondstof.
Biodiesel van de eerste generatie wordt gewonnen door een proces dat verestering wordt genoemd. Voor deze generatie biodiesel wordt gebruik gemaakt van landbouwgewassen zoals koolzaad, palmolie en andere plantaardige olie.
Biodiesel van de tweede generatie, ook bekend als HVO (Hydrotreated Vegetable Oil), wordt geproduceerd door een proces van hydrogenatie, dat wil zeggen: een behandeling met waterstof. HVO is veel flexibeler wat betreft de grondstoffen, omdat het kan worden gewonnen uit afval van lage kwaliteit zoals dierlijke vetten en bakolie of uit niet-eetbare bronnen zoals algen, stro en zelfs paddenstoelen.
Als brandstof biedt biodiesel een aantal voordelen:
Toch lijkt de kans dat biodiesel een belangrijke, alternatieve brandstof voor trucks wordt, om een aantal redenen steeds onwaarschijnlijker.
In 2019 kwam de Europese Commissie tot de conclusie dat op landbouwgewassen gebaseerde biobrandstoffen niet in aanmerking komen voor de EU-streefcijfers van landelijke overheden voor duurzaam transport.
Hoewel biodiesel misschien niet meteen het antwoord is op een CO2-vrije toekomst, kan het zeker een aanvulling zijn op andere alternatieve brandstoffen die minder intensief gebruikmaken van water en landbouw. HVO vervaardigd uit organische afvalproducten kan een voorbeeld van een dergelijk alternatief zijn.
Maar ook HVO heeft voor- en nadelen. Zo is het nog steeds een brandstof die in de meeste delen van de wereld kostbaar is om te produceren en die te kampen heeft met onvoldoende grondstoffen. Ondanks toenemende investeringen vormt massaproductie van HVO een uitdaging.
Waarschijnlijker is het dat meerdere alternatieven, zoals (Bio-)LNG, HVO en biodiesel naast elkaar blijven bestaan en waar mogelijk worden gemengd met de huidige fossiele brandstoffen. Volledig CO2-neutrale alternatieven zoals bio-LNG, waterstof en elektrische aandrijflijnen zullen de komende jaren steeds meer de markt overnemen.