Hoe ver kun je rijden in een elektrische vrachtwagen? Lees hier het antwoord op deze en andere vragen over accu’s, actieradius en de invloed van chauffeurs.
Voor een 4x2-trekker met een gemiddeld gewicht van 30 ton is de actieradius ongeveer 300 km. Afhankelijk van de specificatie en toepassing kan het bereik echter aanzienlijk groter zijn, omdat het door veel factoren wordt beïnvloed.
Slecht weer, zoals regen, koude temperaturen en sterke tegenwind, verhoogt het energieverbruik en verkort de actieradius van het voertuig - net zoals deze omstandigheden het brandstofverbruik van een conventioneel dieselaangedreven voertuig verhogen.
In het stedelijk en regionaal transport kan een goed opgeleide en ervaren chauffeur ongeveer 20 procent minder energie verbruiken dan een minder ervaren chauffeur. De optimale rijtechniek is goed anticiperen met minimaal remmen en accelereren - ongeveer hetzelfde als bij een conventioneel dieselaangedreven voertuig. Het belangrijkste verschil is dat bij een elektrische truck soepel remmen nog belangrijker is, aangezien de energie wordt gerecupereerd en opgeslagen in de batterij van het voertuig, wat de actieradius vergroot.
De kinetische energie van de beweging van het voertuig wordt gerecupereerd en gebruikt om de batterij op te laden. Dit vergroot het bereik.
De eventueel elektrische opbouw van het voertuig kan een aanzienlijke impact hebben als het de energie uit de vrachtwagenaccu's gebruikt. Zo verbruikt een betonmixer veel meer energie dan een gesloten opbouw. Het gewicht van het voertuig zal ook een aanzienlijke impact hebben, evenals de topografie van de weg – ongeveer op dezelfde manier als bij een conventionele dieseltruck.
Het energieverbruik tijdens stilstaan is beperkt – tenzij de aandrijflijn ook hoge energieverbruikende functies aanstuurt, zoals elektrische betonmixers of elektrische kranen.
Nee, het overgrote deel van de in de accu opgeslagen energie wordt gebruikt om de truck te laten rijden. Het energieverbruik van hulpsystemen zoals verwarming, koeling, pompen of elk ander verbruikstoestel is gering in verhouding tot wat er wordt verbruikt voor de aandrijving. Zo bevat een smartphone veel minder dan 0,01 kilowattuur energie, terwijl er aan boord ruim 500 kWh kan worden opgeslagen.
De energiestatus van de accu kan te allen tijde op het dashboard en op afstand worden gevolgd, maar als deze de nul nadert, wordt de chauffeur op de hoogte gebracht en wordt het beschikbare vermogen verminderd, wat de rijeigenschappen beïnvloedt.