Verwarming op IJsland

Op IJsland is transporteur Jón og Margeir EHF betrokken bij een ambitieus geothermisch project dat ervoor zorgt dat de inwoners van het land kunnen beschikken over heet water voor de verwarming van hun huizen. De Volvo's FH van het bedrijf met kranen van 38 meter blijken zeer handig voor het vervoeren en installeren van nieuwe pijpleidingen.
Het schiereiland Reykjanes

Met een overvloed aan geothermische energie en lavavelden biedt het schiereiland Reykjanes uitzonderlijk goede omstandigheden voor een zelfvoorzienend en groen energiesysteem.

"Voor ons IJslanders is het erg belangrijk om waardevolle hulpbronnen te hergebruiken. Dat is in feite waar het in ons werk allemaal om draait”, zegt Margeir Jónsson terwijl zijn Volvo FH16 650 de werklocatie van die dag nadert bij het meer Kleifarvatn, het grootste meer op het schiereiland Reykjanes. Reykjanes is gelegen op een riftzone tussen twee continenten en is met recht een unieke locatie waar elementen als geothermische energie, lavavelden en andere IJslandse fenomenen uitzonderlijk goede omstandigheden hebben gecreëerd voor een zelfvoorzienend en groen energiesysteem.

Margeir Jónsson

Margeir Jónsson, eigenaar van Jón og Margeir EHF, op zijn lievelingsplek: achter het stuur van een van zijn trucks.

De zeventigjarige Margeir werkt al sinds 1973 in dit gebied. Zijn transportbedrijf ging toen de samenwerking aan met HS Orka, een bedrijf dat is gespecialiseerd in het opbouwen van geothermische stations en elektriciteitsproductie op basis van geothermische energie. Aangezien 98 procent van alle huizen op IJsland worden verwarmd met heet water, is er een constante stroom werk en duurt de samenwerking nu al 44 jaar. In die tijd heeft Margeirs bedrijf van alles aangepakt, van het transporteren van grote turbines voor de geothermische stations tot het vervoeren van buizen en het leveren van materiaal.

“We proberen bij te dragen aan de bescherming van de natuur op IJsland. Ons werk aan het HS Orka energieproject bracht ons nog dichter bij de natuur en dat beviel onze werknemers erg goed. De omgeving van het schiereiland Reykjanes is adembenemend en de wegen die we voor dit project gebruiken, gaan door een uniek landschap dat wordt gedomineerd door wettelijk beschermde lavavelden”, zegt Margeir met een glimlach. Hij knikt door het zijraampje naar de prachtige omgeving terwijl hij en zijn truck zich opmaken om te lossen. 

Het lossen van buizen

De buizen worden uitgeladen en nauwkeurig op hun plek gebracht, sommige boven de grond en sommige ingegraven.



Reykjanes wordt, zelfs voor IJslandse begrippen, beschouwd als een heet gebied en nergens op dit zuidwestelijke schiereiland hoef je diep te boren om bij zeer heet water of stoom te komen. Toch is precisie vereist bij het aanleggen van pijpleidingen voor IJslands omvangrijke geothermische energie-infrastructuur, aangezien de buizen precies in de juiste positie moeten worden geplaatst, sommige boven de grond en andere ondergronds. Margeir heeft daarom zijn zoon en bedrijfspartner Jón Gunnar en een van hun werknemers gevraagd hem te assisteren.

“HS Orka werkt aan de constructie van grote gebouwen en omvangrijke leidingnetwerken, en we hebben hen geholpen bij de bouwwerkzaamheden. Met name onze Volvo FH16-trucks zijn geschikt voor deze speciale taken omdat de lading vaak zwaar is. Ook onze mobiele kranen spelen een belangrijke rol", legt Margeir uit terwijl hij het lossen in de gaten houdt.

Een gelegde pijpleiding

Een van de vele pijpleidingen waaraan Jón og Margeir heeft gewerkt voor HS Orka. Het leidingnetwerk wordt steeds langer en verder vertakt.

De sfeer tussen hem en de anderen is familiair, wat niet zo gek is als je bedenkt dat vijf van de zestien werknemers familieleden zijn. Er zijn zelfs drie generaties werkzaam in het familiebedrijf. Margeirs kleinzoon is een van de chauffeurs. 

Twee van zijn zoons werken ook voor het bedrijf en een van hen haalde zijn C-rijbewijs al toen hij 18 was, wat de minimumleeftijd hiervoor is op IJsland. Hij werd ooit door de politie aangehouden om zijn rijbewijs te laten zien, omdat iemand had gerapporteerd dat er een kind met een grote truck reed.

“Trucking zit ons gewoon in het bloed. Mijn vader was ook al vrachtwagenchauffeur, en bij min of meer de hele familie loopt er eerder olie dan bloed door de aderen. We zijn allemaal gewend om hard te werken en de gemiddelde werkdag is vaak langer dan tien uur, hoewel er geen dag hetzelfde is”, zegt Margeir.

Hij en zijn collega's hebben zojuist de buizen afgeleverd en maken zich op voor hun volgende opdracht: het vervoeren van een prefab betonnen unit. Het runnen van een transportbedrijf met zestien trucks in een land met slechts 340.000 inwoners betekent dat Margeir allerlei opdrachten moet aannemen en te allen tijde beschikbaar moet zijn. Het woord ‘nee’ komt niet voor in het vocabulaire van Jón og Margeir EHF. Behalve voor HS Orka voeren ze ook veel werk uit voor aannemers, transportbedrijven en wegenbouwbedrijven. 

Trucking zit ons gewoon in het bloed. Mijn vader was ook al vrachtwagenchauffeur, en bij min of meer de hele familie loopt er eerder olie dan bloed door de aderen.

Margeir Jónsson

Transporteur

IJsland is een belangrijk land op visserijgebied en omdat het vissersplaatsje Grindavík de thuishaven van Margeir is, vervoeren ze ook veel vis. Hun krachtige 38 meter lange kranen bleken ideaal voor het lossen van de enorme visnetten vanaf moeilijk toegankelijke voertuigen.

“Ons zwaarste werk is eigenlijk niet het leggen van pijpleidingen en de bouw van elektriciteitscentrales maar wanneer we vis over lange afstanden transporteren, tot 400-500 kilometer vanaf de haven”, zegt Margeir en hij legt uit dat het weer op IJsland uiterst onvoorspelbaar kan zijn. Vorig jaar nog zaten vijf van zijn trucks in Djúpuvík in het oostelijk deel van het land vier dagen vast in een sneeuwstorm. Gelukkig ging dit niet ten koste van de kwaliteit van de vis door de goede koelapparatuur in de trucks.

 

Margeir Jónsson en zonen

Margeir Jónsson met zijn zonen Jón G. Margeirsson en Árni V. Margeirsson.

“Al onze chauffeurs moeten kunnen omgaan met deze ongebruikelijke omstandigheden en de verschillende situaties zorgvuldig beoordelen. Geduld is een van de belangrijkste kwaliteiten”, zegt Margeir terwijl hij zich opmaakt om naar huis te gaan na zijn zoveelste tienurige werkdag. Hij vierde onlangs zijn 70e verjaardag en is er nog lang niet aan toe met pensioen te gaan, hoewel de verantwoordelijkheid voor het bedrijf steeds meer in handen van zijn zoon Jón Gunnar komt.

“Op den duur zal mijn kleinzoon het wellicht overnemen, waarmee het een trots familiebedrijf over drie generaties wordt. Ik hoop dat ze met Volvo-trucks blijven rijden en dat ze ook zullen leren geen ‘nee’ te verkopen”, zegt Margeir.

Jón og Margeir EHF

Eigenaren: Margeir Jónsson en zijn zoon, Jón Gunnar Margeirsson.

Personeel: 16 werknemers, waarvan 14 chauffeurs.

Geschiedenis: Opgericht in 1992. Margeir is echter al vanaf 1970 truckchauffeur en kocht zijn eerste Volvo F86 in 1974.

Belangrijkste klanten: HS Orka, visbedrijven in Grindavík, aannemers, wegenbouwbedrijven, transportbedrijven.

Wagenpark: 11 Volvo FH16-trucks en 3 Scania-trucks.

Volvo-voertuigen: Onder de 11 Volvo's zijn vier Volvo FH16's met motoren van 540 tot 750 pk. Van deze vier zijn er twee uitgerust met kranen.

Belangrijkste vracht: Vis, bouwmaterialen, asfalt, vrachtcontainers.

Related News

Met kruipversnellingen door ijzige bossen

IJzige, smalle en heuvelachtige wegen, en totaalgewicht van 76 ton. Het vervoer van hout door de Finse bossen vergt veel van zowel chauffeurs als voertuigen. Maar met de Volvo I-Shift met kruipversnellingen kunnen Saku Simpanen en zijn team de ...

Onderweg in Siberië

In het hart van Siberië komen veel wilde dieren voor en zijn de wegen slecht of gewoon afwezig. Hier zorgt een off-road Volvo-truck ervoor dat Nikolai Goncharov veilig zijn brood kan verdienen....

Artikelen filteren

5 true 5