Vanaf 1990 is door emissienormen en voorschriften zoals Euro en US10, de NOx-uitstoot gedaald met meer dan 95% (bron: U.S. Environmental Protection Agency en Europees Milieuagentschap). Deze reducties hadden echter ook een negatief effect op de efficiency van de motor door de wisselwerking tussen NOx en brandstofverbruik.
De meeste OEM’s (Original Equipment Manufacturers) konden op andere gebieden de efficiency verbeteren zodat het totale brandstofverbruik niet toenam. De reductie van het brandstofverbruik is echter in de afgelopen jaren veel minder snel gegaan. Tot nu toe. Vanwege de lage emissies verleggen overheidsinstanties en toezichthouders over de hele wereld nu hun aandacht naar de CO2-uitstoot en het brandstofverbruik.
In de VS is bijvoorbeeld fase twee met emissienormen voor zware voertuigen geïntroduceerd. Volgens de nieuwe voorschriften (ontwikkeld door Environmental Protection Agency en de National Highway Traffic Safety Administration van het Amerikaanse ministerie voor transport), moeten alle trucks die na 2021 worden gebouwd ten minste 24% minder CO2 uitstoten dan modellen uit 2018. Ook in de EU, Japan en China is de aanzet gegeven voor vergelijkbare wetgeving. De Europese Commissie heeft VECTO ontwikkeld, een computersimulatietool voor het meten van CO2-uitstoot, waardoor het mogelijk is om het brandstofverbruik voor verschillende truckmodellen te certificeren, bewaken en vergelijken.
Maar hoe beïnvloedt dit de ontwikkeling van trucks? Het SuperTruck I-programma van het Amerikaanse ministerie voor Energie geeft een vooruitblik op de mogelijke toekomst van zware trucks. Het programma brengt partners uit de industrie en fabrikanten samen om nieuwe concepten te ontwikkelen met als doel een verhoging van de transportefficiency met 50%. Het gaat hierbij om verbeteringen als het gebruik van lichtgewicht materialen, geavanceerde aerodynamische verbeteringen, banden met minder weerstand, voorzieningen om stationair draaien te verminderen en systemen voor het terugwinnen van warmte.