Trucks

Hoe duurzaamheid en winstgevendheid hand in hand kunnen gaan met bio-LNG

Volvo Trucks Nederland
2025-11-06
Leestijd: 2 min.
Uitstoot verminderen
Author
Volvo Trucks Nederland
Marketing & Communicatie

Steeds meer vervoerders zoeken naar manieren om kosten te verlagen én te voldoen aan strengere duurzaamheidsdoelen. Op welke manier kan rijden op bio-LNG daar een rol in spelen? En hoe kan deze biobrandstof een sterke businesscase opleveren?

De transitie naar een uitstootvrije toekomst is in volle gang. Steeds meer transporten worden verricht met een elektrische vrachtwagen. Maar voor de inzetten waar elektrisch rijden op dit moment nog geen passende oplossing is, biedt bio-LNG een aantrekkelijk alternatief - vooral voor transporteurs die veel kilometers maken en internationaal opereren. Roger Reiniers, eigenaar van Tranergy, vertelt:


Wat is bio-LNG?

“Bio-LNG is als basisproduct hetzelfde als LNG, maar de herkomst verschilt - LNG is op basis van fossiel aardgas, bio-LNG komt uit hernieuwbare bronnen, zoals het vergisten van dierlijke mest. Daardoor wordt het gezien als een duurzame brandstof.”


Waarom kiezen voor bio-LNG?

"Het rijden op bio-LNG biedt transporteurs verschillende voordelen. Allereerst is er volop bio-LNG beschikbaar, zowel qua brandstof als qua tankinfrastructuur in Nederland, Duitsland, België en andere Europese landen. Op het gebied van duurzaamheid scoort bio-LNG uitstekend: de well-to-wheel CO2-uitstoot is de laagste van alle biobrandstoffen die momenteel beschikbaar zijn."


"Ook operationeel is bio-LNG een aantrekkelijk alternatief, vooral voor lange afstanden, omdat de actieradius van een (bio-)LNG-truck boven de 1.000 kilometer ligt. Financieel gezien is de total cost of ownership (TCO) van een bio-LNG-truck intussen vergelijkbaar met die van een vrachtwagen die rijdt op fossiele diesel - en vak zelfs lager. Dit hangt onder andere af van het aantal gereden kilometers, de regio waar wordt gereden en de afspraken die gemaakt worden met de brandstofleverancier. Dankzij wetgeving hebben ook brandstofleveranciers belang bij het gebruik van hernieuwbare brandstoffen, waardoor er goede prijsafspraken mogelijk zijn."

De TCO van een truck die rijdt op bio-LNG is intussen vergelijkbaar met die van een dieseltruck - en vaak zelfs lager.

Aandachtspunten bij de overstap naar bio-LNG

Bij de overstap naar bio-LNG zijn er drie belangrijke aandachtspunten:
 

  1. Financieel: “Kijk naar de netto-inkoopkosten en maak afspraken met brandstofleveranciers om prijsrisico’s te beheersen.”
  2. Operationeel: “Bekijk of er voldoende tankstations zijn langs de wegen waar wordt gereden. Een bio-LNG truck is weliswaar heel iets zwaarder, maar dat wordt wettelijk gecompenseerd bij internationaal transport.”
  3. Duurzaamheid: “Bio-LNG heeft de laagste CO2-footprint van alle alternatieven (well-to-wheel). Brandstofleveranciters leveren certificaten waarop de gebruikte feedstock (bron van herkomst van de bio-LNG) en gerealiseerde besparing staan. Dat kan worden gebruikt om richting de opdrachtgever aan te tonen dat er een CO2-reductie is behaald.”


 

Een geschikt alternatief als elektrisch nog niet kan

Elektrificatie is voor veel inzetten een goede oplossing naar een duurzamere toekomst. Maar daar waar dat nog niet passend is, is bio-LNG wellicht een goed alternatief, vooral voor internationaal opererende vervoerders. "De dynamiek in de markt is groot en ontwikkelingen volgen elkaar snel op. Probeer niet verder te kijken dan vijf à zes jaar. Kijk wat er vandaag mogelijk is binnen jouw inzet en baseer daar nu de keuzes op", aldus Roger Reiniers.


Hoe bio-LNG dé slimme keuze kan zijn

Luister de podcastaflevering met Roger Reiniers over hoe rijden op bio-LNG een slimme keuze kan zijn voor de korte en middellange termijn nu op Spotify of Apple Podcasts, of bekijk de video op YouTube.

Anderen bekeken ook

Laatste nieuws

Latest Press Release