Trucks

Waarom nu gaan voor een elektrische truck?

| Leestijd: 4 min | Leestijd: 4 min
Elektrische trucks zijn relatief nieuw. Instappen in een nieuw product brengt altijd risico’s met zich mee. Maar waarom is het goed om toch in het diepe te springen en nu een elektrische vrachtwagen te kopen?
Waarom nu gaan voor een elektrische truck?

Het klimaatakkoord uit 2019 heeft voor de transportsector meerdere doelen gesteld: de gemiddelde emissies van zware trucks moeten vanaf 2025 worden verminderd met 15% en vanaf 2030 met 30% (t.o.v. waarden van 2019). Bovendien stellen steeds meer steden zogenaamde zero emissie zones in om vervuilende voertuigen uit de binnenstad te weren.

Om straks aan de eisen uit het klimaatakkoord te kunnen voldoen en tegelijkertijd te zorgen dat het transport in de steden kan doorgaan, moeten we als transportbranche verduurzamen. In een gezamenlijke verklaring via ACEA (European Automobile Manufacturers’ Association) laten truckfabrikanten weten dat ze na 2040 alleen nog fossielvrije trucks maken. Maar verduurzamen kan nu al: door efficiënter met de brandstof om te gaan en minder brandstof te verbruiken, stoot je immers minder CO2 uit. Of door alternatieven voor fossiele brandstoffen in te gaan zetten zoals (bio-)LNG, HVO of DME.

Elektrisch rijden is ook een alternatief dat nu voor het zwaardere transport (boven de 12 ton) beschikbaar is. Maar hoe kun je een elektrische vrachtwagen opnemen in je bestaande (diesel)wagenpark? Er zijn tal van overwegingen die moeten worden onderzocht en uitdagingen die moeten worden overwonnen voordat het hele wagenpark in 2030 30% minder CO2-uitstoot.

Nu al starten met het opdoen van ervaring op dit gebied, is aan te raden. Wacht niet tot het te laat is en doe nu al ervaring op met de nieuwe technologie zodat u straks klaar bent of zelfs een voorsprong heeft op uw concurrentie. 

CO2-neutraal transport: pak melk kost geen € 1,00 maar € 1,01

Ook eisen van uw opdrachtgevers en eisen in aanbestedingen worden steeds belangrijker. De CO2-eis wordt binnen afzienbare tijd echt niet enkel meer in Brussel gesteld, maar ook aan steeds meer keukentafels besproken. Ook de consument geeft om klimaatverandering en dus om CO2. Wellicht is hij minder bereid om daar veel meer voor te betalen, maar de werkelijke meerkosten per product voor een CO2-neutrale transportoplossing blijken in de praktijk mee te vallen. Zo blijkt de totale kostenverhoging van een elektrische truck – berekend vanuit de totale transportkosten en de TCO van het voertuig – binnen afzienbare tijd per product in de winkel mee te vallen. Deze kosten zouden volgens berekening slechts 1% hoger uitvallen dan die van een dieseltruck. Wanneer we dat omrekenen naar een pak melk zou dat betekenen dat dat CO2-neutraal getransporteerde pak melk een consument geen € 1,00 maar € 1,01 kost. Een minimale prijsverhoging voor een maximaal resultaat.

Zorg er maar voor dat je er vroeg bij bent, dan ben je ook de eerste die er maximaal rendement uit gaat halen.

Waarom Renewi besloot als eerste over te gaan op een elektrische truck?

Renewi nam in november 2020 als eerste bedrijf in Europa een in serie-geproduceerde zware elektrische truck in gebruik. Managing Director Meinderdjan Botman vertelt waarom zij graag als eerste instapten.

“Aan de ene kant neem je een beetje een risico omdat je met een elektrisch voertuig gaat starten wat niet gelijk een business case is. De complete elektrische opbouw van deze auto is vier keer duurder dan een conventionele truck. Maar het hoort bij onze duurzaamheidsboodschap en dat gaat net zo zwaar wegen als de hele winstgevendheid. Wij willen koploper zijn met de ervaring van dit soort voertuigen voor dit soort werk. En dat zal zich ook ontwikkelen, het zal alleen maar beter worden. De ervaring die we nu opdoen gaat ons helpen in de jaren die nog komen wanneer we nog veel meer van dit soort voertuigen inzetten. Dus zorg er dan maar voor dat je er vroeg bij bent, dan ben je ook de eerste die er maximaal rendement uit gaat halen.”