Trucks

Ware kleuren

In de spuiterij van Volvo Trucks werken geheel geautomatiseerde robots samen met een team van kleurentechnici om te zorgen dat elke cabine de deur uitgaat met een gladde afwerking van hoge kwaliteit en perfecte kleur.
Gespoten cabine
Er worden maximaal 350 cabines per dag gespoten in de Volvo Trucks-spuiterij in Umeå, elk met hun eigen specifieke tint.

In de Volvo Trucks-cabinefabriek in het Noord-Zweedse Umeå zijn de spuiterij en het laboratorium verantwoordelijk voor het lakken van alle heavy-duty cabines voordat ze worden overgebracht naar de hoofdassemblagelijnen. Het aanbrengen van een smetteloze afwerking van hoge kwaliteit is een langdurig en nauwgezet proces waar negen kilo lak voor nodig is en dat een hele dag vergt. “Mensen verwachten de kleur die ze bestellen. Als ze iets anders krijgen, al is het maar een klein verschil, zijn ze ontevreden”, zegt Andreas Bask, Paint Lab Manager, Cab and Vehicle Assembly in Umeå.

Het hele proces begint bij de klant die kan kiezen uit de ruim 800 kleuren die Volvo Trucks momenteel in de kleurenbank heeft. Ondanks de grote variëteit in aanbod, kiezen de meesten klanten voor wit. Meer specifiek Winter White, waarmee bijna de helft van alle cabines in Umeå wordt gespoten. Diverse andere tinten wit maken ook een groot gedeelte van de andere helft uit.

Met de uitzondering van Winter White wordt alle lak gemengd op deze locatie, wat neerkomt op zo'n 4000 liter per week. Als een klant een specifiek verzoek heeft dat niet voorkomt in de kleurenbank, kunnen de technici in het verflab die kleur gewoonlijk speciaal ontwikkelen. “We hebben bijvoorbeeld wel voorbeelden ontvangen als een lapje stof, het hoesje van een mobiele telefoon of nagellak”, aldus Andreas Bask. “In de meeste gevallen kunnen we klanten een kleur bieden die erg dicht in de buurt komt van wat ze willen, of anders kunnen we een totaal nieuwe kleur ontwikkelen. Alleen in zeer uitzonderlijke gevallen moeten we nee verkopen. Dat is wanneer de kleur niet de noodzakelijke eigenschappen heeft.”

Sinds 2000 worden robots ingezet voor het daadwerkelijke spuitwerk en tegenwoordig is het hele proces volledig geautomatiseerd. Onder het hoofdgedeelte van de spuiterij ligt een opslagruimte die is gevuld met talloze emmers met verschillende lakkleuren. Ze worden geïdentificeerd door een barcode en zijn aangesloten op de buis naar de robots erboven. Er staat hier voldoende lak voor twee tot drie dagen productie.

 

Mensen verwachten de kleur die ze bestellen. Als ze iets anders krijgen, al is het maar een klein verschil, zijn ze ontevreden.

Het geavanceerde, geheel geautomatiseerde systeem pompt de lak omhoog uit de geselecteerde emmer. Hierbij wordt alleen de exacte hoeveelheid benodigde lak gebruikt, waardoor er minimale verspilling is. Vervolgens wordt de buis gereinigd met een oplosmiddel zodat de verschillende lakkleuren niet door elkaar komen.

De laatste jaren heeft de spuiterij hard gewerkt aan de gevolgen voor het milieu, voornamelijk door vermindering van de oplosmiddelen. Drie van de vijf productielijnen maken gebruik van lak op waterbasis en er is een geavanceerd reinigingssysteem ontworpen om het gebruik van reinigingsproducten tot een minimum te beperken.

Met inbegrip van alle lagen en coatings wordt in totaal zo'n negen kilo lak gebruikt voor elke cabine. De eerste twee lagen beschermen tegen corrosie en de daarop volgende primer zorgt voor betere hechting en duurzaamheid van het laksysteem en voor het verkrijgen van de juiste onderliggende kleur. De volgende laag is een basiscoating gevolgd door een heldere coating, of een gekleurde topcoating direct bovenop de primer. Deze laatste coatings leveren de uiteindelijke kleur en mechanische eigenschappen die door de klant zijn gespecificeerd. 

Samen met de cabine wordt ook een klein metalen paneel gespoten, wat een belangrijk onderdeel vormt voor de kwaliteitscontrole. Wanneer het gereed is, wordt het paneel naar het verflab gebracht. Daar wordt het in een spectrofotometer geplaatst en vergeleken met de masterkleur van de hoofddatabase. Omdat veel kleuren en tinten erg op elkaar lijken, kan een kleine afwijking al snel onopgemerkt blijven voor het menselijk oog. Als de spectrofotometer geen discrepantie waarneemt, keert de cabine terug naar lijn om nogmaals te worden gespoten.

De laatste controle is een visuele inspectie door mensenogen onder sterk fluorescerende verlichting, om te controleren of er geen overgeslagen of onregelmatige plekken zijn. De kwaliteitscontroleurs voelen ook met hun handen over het oppervlak om zeker te weten dat er geen bobbeltjes, krasjes of ongelijkmatige stukken zijn. 

Alleen cabines die voor al deze tests zijn geslaagd, zijn klaar om naar de hoofdassemblagelijn te gaan.

800 kleuren worden momenteel aangeboden door Volvo Trucks.
250-350 cabines per dag gespoten in Umeå.
64.000 cabines gespoten in 2016.
9 kilo lak voor elke cabine.