Trucks

De D12-motor - een baanbrekende vernieuwing

Toen de D12-motor in 1993 werd geïntroduceerd, was het echt een revolutie. Sommigen zeiden dat Volvo zijn tijd tien jaar vooruit was. Göran Nyholm, nu een gepensioneerde Volvo-ingenieur, vertelt ons over het begin.
Göran Nyblom voor de D12-motor
Göran Nyholm nam deel aan de ontwikkeling van de D12-motor.

Hij herinnert zich duidelijk de introductie van de FH-truck. Het was september 1993 en motorjournalisten van over de hele wereld hadden zich verzameld om deel uit te maken van de onthulling van de volgende generatie trucks. De journalisten hadden met name oog voor één onderdeel, zegt Göran Nyholm, die een belangrijke rol speelde bij de ontwikkeling van de motor, samen met de R&D-afdeling in Göteborg en de productielocatie van Skövde.

"De journalisten stonden versteld van de D12-motor. Sommigen van hen zeiden tegen mij dat we iedereen in Europa tien jaar voor waren. Om te beginnen waren we erin geslaagd om te anticiperen op de emissienormen die toen nog niet eens bestonden. En we hadden de kwaliteit van de cilinderkop verbeterd, en elektronische besturing en de door ons ontwikkelde Volvo Engine Brake toegevoegd", zegt hij.

Deze producten waren in Europa nog niet eerder gezien. Alleen in de VS had men er ervaring mee. Toen eind jaren 80 aan het begin van het D12-project de nieuwe functies werden gepland, zorgde het gebrek aan Europese ervaring voor een aantal uitdagingen, onthult Göran Nyholm.

"Het was vooral moeilijk om de cilinderkop, die nu langer moest worden, op de juiste manier te vormen. Je moet je voorstellen dat de hoekjes en ruimtes in de eigenlijke cilinder heel beperkt waren. We deden ons uiterste best, maar we konden het niet precies goed krijgen.”

Maar opgeven was geen optie. In plaats daarvan pakte het team de koffers en gingen ze naar Cummins in de VS, een Volvo-partner. Hier werden zowel de elektronische besturing als het nieuwe type cilinderkop geproduceerd.

"Het bleek dat het wel kon en de samenwerking met de Amerikanen bij Cummins was de sleutel in dit proces", zegt Göran.

De nieuwe langere cilinderkop gaf een hogere kwaliteit met een optimale gasverversing en verbranding. Samen met de elektrische besturing droegen de functies bij tot het onmiddellijke succes van de FH-truck.

"Er werden veel nieuwe mensen aangenomen en voor de nieuwe, meer gecompliceerde functies werden meer personen ingehuurd met IT-kennis." 

Dit was mijn, en onze, baby. Ik ben erg blij dat de truck en de motor zo'n groot succes zijn gebleken. Het was een echte vernieuwing in de auto-industrie.

Vanaf het begin werd de D12 speciaal ontwikkeld voor de FH-trucks. Aan het einde van de jaren 90
werd de motor geïntroduceerd in andere productgebieden binnen Volvo, zoals Volvo Penta. Ook heeft de D12-motor de afgelopen decennia veranderingen doorgemaakt, vaak vanwege nieuwe emissievoorschriften. 

"Ja, de motor heeft nu zoveel meer functies om aan de normen te voldoen. Ook moet je niet vergeten dat er verschillende normen zijn in verschillende landen. Dus moet de motor daaraan worden aangepast."

Göran Nyholm ging negen jaar geleden met pensioen. Het is een echte goudmijn om hem te ontmoeten en te praten over de jaren dat het hele FH-project begon. 

”Dit was mijn, en onze, baby. Ik ben erg blij dat de truck en de motor zo'n groot succes zijn gebleken. Het was een echte vernieuwing in de auto-industrie", besluit hij. 

Nu gaat de reis verder, zonder Göran. Tegenwoordig worden er in Skövde elk jaar 100.000 motoren geproduceerd, waarvan ongeveer 90% bestaat uit D13-motoren. Wat begon in de vroege jaren 90 zal nog vele decennia duren.