De vraag groeit naar emissieloos transport rond de aanbesteding van projecten in de grond-, weg- en waterbouw. Van der Wiel in Drachten heeft daarom geïnvesteerd in de aanschaf van twee Volvo FMX Electric-trucks en vertelt welke stappen het bedrijf nog meer zet in de transitie naar een duurzame toekomst.
In de dynamische wereld van grond-, weg- en waterbouw (GWW) neemt Van der Wiel in het noorden van het land een prominente plaats in. Het heeft een centrale uitvalsbasis voor landelijke projecten, zandwinlocaties in Lelystad, Bant en Nij Beets en een grondbanklocatie in Groningen en Drachten. Ooit gestart vanuit transportactiviteiten, is het familiebedrijf intussen uitgegroeid tot een onderneming van zo’n honderdzestig medewerkers, verdeeld over vijf verschillende bedrijven. De activiteiten variëren van het werken aan infrastructuur tot milieu-initiatieven en handel, met transport als fundamentele pijler. Dit jaar viert het bedrijf het 70-jarig jubileum.
“We hebben duurzaamheid hoog in het vaandel”, zegt Geert van der Ploeg, Bedrijfsmanager bij Van der Wiel Transport. “Ruim twintig jaar geleden begonnen we al met de winning van stortgas uit vuilstortlocaties - een project dat zich uitstrekte tot internationale activiteiten. Op dit moment rijden wij met een aantal van onze voertuigen al op de hernieuwbare diesel HVO100 en we volgen de ontwikkeling van elektrische trucks en bouwvoertuigen op de voet. We merken namelijk dat de druk vanuit aanbestedingen en tendertrajecten voor emissievrije transportoplossingen wordt opgevoerd.”
“Tot nu toe konden we nog veel afvangen met onze HVO100-dieseltrucks”, vervolgt Van der Ploeg. “Maar voor hoe lang is dat nog een alternatief in ons werk? We willen daarom graag ervaring opdoen met elektrische vrachtwagens, ook omdat we zien dat een aantal andere bedrijven in het grond- en infratransport er al mee zijn gestart.”
“De overstap naar elektrisch rijden brengt natuurlijk wel uitdagingen met zich mee, zoals de laadfaciliteiten op de eigen locatie en onderweg. Daarnaast is er de vraag of de markt bereid is om de meerkosten van de inzet te vergoeden, al zal het kosten-batenplaatje er over een aantal jaren waarschijnlijk heel anders uitzien. We hebben daarom een uitgebreide inventarisatie gedaan naar de opties voor elektrisch vervoer en laadmogelijkheden binnen ons werkgebied en ons daarnaast verdiept in de subsidiemogelijkheden. Daarbij hebben we de TCO-berekeningen gemaakt op basis van onze huidige inzet”, zegt Van der Ploeg.
Het resultaat: een investering in twee volledig elektrische Volvo FMX-trekkers in een frisse, nieuwe huisstijl. In ieder geval wordt één van deze trucks sinds maart 2024 voor een periode van drie jaar ingezet op een dijkverbeteringsprogramma voor de combinatie Waddenkwartier. “Voor dit project is de eis dat een bepaald percentage van het in te zetten materieel emissieloos is. Het bood ons de kans om in te stappen en was het duwtje in de rug om nu definitief te investeren in elektrische trucks. Daarbij hebben wij gebruik kunnen maken van AanZET-subsidie”, licht Van der Ploeg toe.
De eis om emissieloos materieel in te zetten op dit project, was voor ons het duwtje in de rug om nu definitief te investeren in elektrische trucks. Daarbij hebben wij gebruik kunnen maken van AanZET-subsidie.
De transitie brengt nieuwe uitdagingen met zich mee, zoals het aanbrengen van laadinfrastructuur bij de vestigingen en het opdoen van ervaringen door de chauffeurs. Van der Wiel werkt daarom nauw samen met andere partijen in de branche om te leren van elkaars ervaringen met elektrisch rijden. “We willen deze transitie graag maken met andere koplopers in de markt”, zegt Van der Ploeg.
Bij de overgang naar elektrisch rijden heeft Van der Wiel gekozen voor elektrische trucks die zijn afgestemd op hun specifieke behoeften, zoals veel vermogen en accucapaciteit voor zware inzet. “In samenwerking met Volvo Trucks-dealer LVS is uiteindelijk gekozen voor de FMX-cabine en hebben we de voertuigen zoveel mogelijk gelijk gehouden aan de huidige trucks, om de overgang voor chauffeurs zo klein mogelijk te houden. Ook is in een speciale training aandacht besteed aan het zo optimaal mogelijk rijden met deze elektrische trucks”, legt Van der Ploeg uit. De 6x2 FMX Electric-trekkers zijn uitgerust met Volvo Dynamic Steering en diverse actieve veiligheidssystemen.
Met de aanschaf van de twee Volvo FMX Electric-trucks, zet Van der Wiel een belangrijke stap richting een duurzamere toekomst. Door te investeren in elektrische voertuigen en zich aan te passen aan de veranderende eisen van de markt, positioneert het bedrijf zich als een voorloper in duurzaam transport binnen de grond-, weg- en waterbouw. De onderneming toont hiermee aan dat duurzaamheid niet alleen een bedrijfsdoelstelling, maar ook een integraal onderdeel van de langetermijnstrategie is.