Trucks

Waarom kunnen veiligheidssystemen worden uitgeschakeld?

| Leestijd: 2 min | Leestijd: 2 min
Hoewel veel wettelijk verplicht zijn, kunnen de meeste veiligheidssystemen toch worden uitgeschakeld. Waarom is dat?
Hoewel veel wettelijk verplicht zijn, kunnen de meeste veiligheidssystemen toch worden uitgeschakeld. Waarom is dat?

Trucks zijn tegenwoordig uitgerust met tal van verplichte en aanvullende veiligheidssystemen. Zo moet een noodremsysteem een kop-staart-botsing voorkomen; het scenario bij circa 1 op de 5 ongevallen waarbij trucks betrokken zijn en vaak met ernstige afloop.

In de praktijk blijkt echter dat veel chauffeurs de noodremfunctie uitschakelen vanwege storingen en hinderlijke meldingen. Verontrustend, omdat het systeem juist gaat functioneren als een chauffeur zelf niet meer kan ingrijpen.

Levensreddend dus voor zowel chauffeur als medeweggebruiker, maar tegelijkertijd ook cruciaal voor het imago van het bedrijf.

Ook andere kostbare veiligheidssystemen die waarschuwen wanneer er zich een voertuig in de dode hoek bevindt en vermoeidheidssystemen die de chauffeur een signaal geven wanneer het tijd is voor een pauze, blijken uitschakelbaar te zijn.

Waarom mogen veiligheidssystemen uitschakelbaar zijn? Voor een noodremsysteem is de uitleg vrij eenvoudig; het systeem dat werkt met een radar mag uit te schakelen zijn vanwege eventuele toevoegingen aan de voorzijde die tegen de radar aan zitten en de radar in werking laten treden. Denk daarbij aan een sneeuwschuiver of een veegmachine. Deze uitschakeling kan echter alleen softwarematig worden doorgevoerd in een werkplaats.

Daarnaast zijn er ook veiligheidssystemen die een chauffeur zelf kan uitschakelen door middel van een knop op het dashboard. De reden? Bij hevige sneeuwval of op modderige wegen kan sneeuw of vuil op de radar blijven plakken waardoor het noodremsysteem constant waarschuwingen geeft. In zulke gevallen is het wellicht veiliger dat een chauffeur het systeem kan uitschakelen, omdat de afleiding van de waarschuwing en de inwerkingtreding van het systeem gevaarlijk kan zijn.

Andere veiligheidssystemen zijn door chauffeurs uit te zetten zodat hij in kan spelen op wegomstandigheden. Op wegen waar wordt afgeweken van de belijning door bijvoorbeeld wegwerkzaamheden worden zo constante en storende waarschuwingssignalen voorkomen. Ook die kunnen hinderlijk zijn en de veiligheid verstoren.

Zodra de truck wordt stilgezet en het contact wordt uitgezet, wordt de uitschakeling van de veiligheidssystemen tenietgedaan. Telkens als de chauffeur opnieuw de motor start, treden de veiligheidssystemen automatisch weer in werking.

Hoewel het technisch dus is geregeld dat systemen weer automatisch worden ingeschakeld bij opnieuw opstarten van het voertuig is dit niet het geval wanneer ze tijdens het rijden worden uitgezet. Veiligheidssystemen treden dan alleen weer in werking als ze opnieuw handmatig worden ingeschakeld. 

Maar vergeten chauffeurs tijdens het rijden niet om na bijvoorbeeld wegwerkzaamheden de systemen weer in te schakelen? En als de radar weer schoon is, schakelt iedere chauffeur dan weer automatisch het noodremsysteem in?

Inzicht in het in- en uitschakelen van de veiligheidssystemen en daaropvolgende coaching van chauffeurs kan helpen om gevaarlijke situaties te voorkomen.

Anderen bekeken ook

Laatste nieuws

Latest Press Release