Trucks

Hoe werkt een noodremsysteem precies?

| Leestijd: 4 min | Leestijd: 4 min
Een kop-staart-botsing is het scenario bij circa 1 op de 5 ongevallen waarbij trucks betrokken zijn. Om dit aantal ongelukken met vaak ernstige afloop terug te dringen, is een automatisch remsysteem sinds november 2015 in de hele EU vereist voor nieuwe zware trucks met twee en drie assen. Maar wat houdt zo’n systeem precies in? En hoe werkt het?
Hoe werkt een noodremsysteem precies?

Noodremsystemen richten zich in de eerste plaats op het waarschuwen van de chauffeur. In veel gevallen blijkt dat voldoende om snel in te grijpen en een ongeval te voorkomen. Mocht dat niet het geval zijn, dan grijpt het systeem in. Dat moet gebeuren in alle weersomstandigheden, ongeacht of het zonnig, mistig of donker is.

Voertuigen voor de truck worden door de meeste noodremsystemen in de gaten gehouden met behulp van radartechnologie. Sommigen maken daarbij nog extra gebruik van een camerasysteem.

Om een botsing te voorkomen, wordt de chauffeur eerst gewaarschuwd via geleidelijk oplopende licht- en geluidssignalen. Als het systeem geen reactie van de chauffeur detecteert, begint de truck automatisch te remmen. Als de chauffeur nog steeds niet reageert, wordt de noodrem geactiveerd tot het voertuig volledig stil staat. Na nog eens vijf seconden zonder beweging van het stuur of een andere reactie, wordt bij de meeste systemen de handrem automatisch geactiveerd. Dit behoort niet tot de wettelijke verplichting, maar deze veiligheidsmaatregel voorkomt wel dat de truck gaat rollen als de chauffeur in shock of bewusteloos is.

Wat is de remvertraging van een noodremsysteem?

De noodrem wordt alleen gebruikt als het absoluut noodzakelijk is. Het systeem zorgt dat de truck maximaal remt. Hoe hoog het remvermogen is, hangt af van onder andere gewicht, banden en ondergrond. Zolang aslasten niet overschreden worden, is een remsnelheid of een maximale vertraging van circa 7 m/sec2 haalbaar, wat gelijk is aan wat de meeste personenauto’s aan kunnen. In de praktijk betekent dit dat de trucksnelheid van 80 tot 0 km/u kan worden teruggebracht in circa 40 meter.

Als de noodrem wordt geactiveerd, gaan de remlichten knipperen om de voertuigen achter de truck te waarschuwen. Als de snelheid daalt tot 5 km/u, worden ook de knipperende alarmlichten ingeschakeld.

Momenteel is de wettelijke eis dat het noodremsysteem de snelheid van de truck met 20 km/uur verlaagt wanneer op een stilstaand voertuig wordt afgereden. Maar is dat voldoende?
“Het is geweldig dat de wetgeving strenger wordt, maar eigenlijk zijn de wettelijke eisen nog te laag. Als het noodremsysteem wordt geactiveerd bij een snelheid van 80 km/u, moet de snelheid met veel meer dan slechts 20 km/u worden teruggebracht om een enorme botsing op een voorliggend, stilstaand voertuig te voorkomen”, verklaart Jan Schouten, Manager Product bij Volvo Trucks Nederland.

“Veiligheid zit in ons DNA en we blijven als Volvo graag voor op wettelijke verplichtingen. Het is moeilijk om een exacte remvertraging te geven, omdat deze afhankelijk is van ondergrond, bandenkwaliteit en weersomstandigheden. We kunnen wel stellen dat de werking van onze remmen over het algemeen zeer goed is gebleken”, vervolgt Jan Schouten. Zo ontsnapte het kind in onderstaande video ternauwernood aan de dood. 

Hoe werkt Volvo’s noodremsysteem Forward Collision Warning met noodremfunctie?

Volvo’s noodremsysteem werd in 2012 geïntroduceerd, ruim voor de wettelijke verplichting in november 2015. Alle nieuwe twee- en drie-assige Volvo-trucks (productiedatum 2015 of later) zijn standaard uitgerust met Forward Collision Warning met noodremfunctie.

Naast een grote remvertraging wil Volvo Trucks dat het systeem geen valse meldingen geeft. Het systeem beschikt over een combinatie radartechnologie en camera en werkt bij snelheden vanaf 5 km/u. Het is veiliger gemaakt dan wettelijk verplicht door het ook op bochtige wegen te laten functioneren. Bovendien maakt Volvo’s systeem onderscheid tussen vangrails en obstakels zoals auto's en motoren. Om het systeem optimaal te benutten, is het cruciaal dat alle functies, zoals de EBS-remmen, zowel op de truck als op de trailer in goede conditie zijn.

“De chauffeur blijft bij ons altijd de grootste veiligheidsfactor. We willen nadrukkelijk systemen leveren met een hoge acceptatiegraad. Een systeem met veel valse meldingen wordt als hinderlijk ervaren en snel uitgezet. Nog belangrijker dan alle passieve en actieve veiligheidssystemen blijft echter direct zicht. We hebben zeker binnen de stadsdistributie een focus op goed zichtveld door de ramen en kleine dode hoeken”, aldus Jan Schouten.

Bekijk hoe Forward Collision Warning met automatische noodremfunctie werkt in deze video:

Anderen bekeken ook

Laatste nieuws

Latest Press Release