Trucks

Wat is de terugverdientijd van een elektrische truck?

| Leestijd: 3 min | Leestijd: 3 min
De prijs voor een elektrische truck ligt momenteel nog zo’n drie à vier keer hoger dan een truck met een conventionele verbrandingsmotor. Hoe kunt u deze investering terugverdienen? En aan welke termijn moet u dan denken?
Wat is de terugverdientijd van een elektrische truck?

Het is algemeen bekend dat de prijs van een product daalt als de vraag stijgt. Dit zal ook voor een elektrische truck gaan gelden. Momenteel is een elektrisch voertuig nog zo’n drie à vier keer duurder dan een dieseltruck. De daadwerkelijke meerkosten zijn afhankelijk van type truck, inzet en opbouw. Ook de terugverdientijd is logischerwijs daarvan afhankelijk.
De kosten van lithium-ion-accu's dalen snel naarmate hun energiedichtheid steeds beter wordt. Accu’s worden kleiner en goedkoper en de prijs per kw daalt. Bloomberg voorspelt dat het omslagpunt – wanneer de TCO van een elektrische voertuig goedkoper is dan een voertuig met een verbrandingsmotor – al relatief snel kan worden bereikt.

Ook ElaadNL voorspelt een omslagpunt en concludeert dat de opmars van de elektrische vrachtwagen in Nederland snel gaat verlopen. Hun verwachting is dat de business case van een elektrische truck tussen 2025 en 2030 goedkoper kan zijn dan die van een truck die rijdt op een fossiele brandstof.

Of dat haalbaar is, is onzeker. Feit is dat kiezen voor een elektrische truck op dit moment nog een hoge investering vormt en zeker niet een die nu al in een geldbedrag is terug te verdienen. Het betekent: investeren in de toekomst, investeren in een oplossing die CO2-neutraal is. Want hoe veel minder CO2 u uitstoot met een elektrische truck kunt u namelijk wél berekenen. Dit kan oplopen tot enkele duizenden tonnen op jaarbasis. Voor veel van uw opdrachtgevers en eindgebruikers zal dit steeds belangrijker, zo niet cruciaal worden. Vooral in het bouwsegment is investeren in een elektrische truck een must. In vooral overheidsaanbestedingen wordt een hoge waarde toegekend aan het beperken van CO2-uitstoot. En bepaalde steden worden binnen afzienbare tijd zelfs onbereikbaar voor trucks die enkel op diesel rijden. Investeren in een elektrische truck is daarom zeker waardevol.

De terugverdientijd van deze investering is iets wat we verder nog zullen moeten leren. We kunnen wel zeggen hoeveel we in deze periode gaan besparen op het gebied van emissies. Daar is het ons in eerste instantie om te doen.

Hoe kijkt Renewi tegen de terugverdientijd van een elektrische truck aan?

Renewi nam in november 2020 als eerste bedrijf in Nederland een in serie-geproduceerde zware elektrische truck in gebruik. Managing Director Meinderdjan Botman vertelt hoe zij tegen de ROI van hun elektrische truck aankijken.

“De terugverdientijd van deze investering is iets wat we verder nog zullen moeten leren. We kunnen wel zeggen hoeveel we in deze periode gaan besparen op het gebied van emissie-uitstoot. Daar is het ons in eerste instantie om te doen. We hebben op dit moment bij onze inzameling iets meer dan 10 kg CO2 per ton aan inzameling. Dat willen we reduceren. Dat moet in 2023/2025 minimaal 10% minder zijn. We zetten nu onze eerste echte zero emissie-inzamelaar in. Dat zullen er in 2023 meer dan 20 zijn. Dat zullen er in 2025 65 zijn. We zijn echt bezig met het reduceren van CO2 en het hele duurzame aspect van deze auto als onderdeel van deze case. De bedrijfseconomische overweging is afhankelijk van de inzet, de ervaring die we opdoen. En daar zullen we later meer over weten. De insteek is nu duurzaamheid, betrouwbaarheid en zorgen dat we ook voldoen aan die klantverwachting die wil dat wij een duurzame inzameling doen.”