Trucks

Jan Schouten over LNG: “Wij hebben ervoor gekozen om de sterke punten van het dieselprincipe te behouden, maar met veel minder CO2-uitstoot”

| Leestijd: 5 min | Leestijd: 5 min
Volvo Trucks levert voertuigen die naast LNG (Liquefied Natural Gas) ook op LBG (Liquefied Bio Gas), beter bekend als vloeibaar biogas of Bio-LNG kunnen rijden. Door gebruik te maken van Bio-LNG kan de CO2-uitstoot tot maar liefst 100% worden teruggedrongen. Hoe kijkt Volvo Trucks’ Manager Product, Jan Schouten, aan tegen de positie van LNG en wat onderscheidt Volvo’s LNG-oplossing van haar concurrenten?
TV- en radiopresentator Roelof Hemmen interviewde voor de Rolande-serie ‘The Green Way or No Way’ Jan Schouten, Manager Product bij Volvo Trucks Nederland over de LNG-oplossing van Volvo Trucks.

Alle voordelen van het dieselprincipe, maar met een lagere CO2-uitstoot

Voor haar LNG-oplossing koos Volvo Trucks voor een andere oplossing dan haar concurrenten. “Uniek is het motorprincipe dat wij gekozen hebben. Er zit een verschil tussen de motorkarakteristiek van een gasmotor en een dieselmotor. Wij hebben ervoor gekozen om de sterke punten van het dieselprincipe te behouden.”

Om gas te laten ontbranden, heeft het een ontsteking nodig. Volvo Trucks gebruikt hiervoor een druppel diesel dat door compressie het gas ontbrandt. “Dit heeft als voordeel dat de LNG-motor net zo fijn rijdt als een diesel, met dezelfde prestaties en ook net zo zuinig is.”

Een andere mogelijkheid voor LNG-trucks zijn Otto motoren met bougies. “Voor Volvo Trucks is met name CO2-reductie de focus geweest. LNG heeft van zichzelf een lage CO2-uitstoot mits je het natuurlijk efficiënt gebruikt. De techniek die wij voor onze motoren inzetten, combineert eigenlijk het beste van twee werelden: het efficiënte van de diesel en de lage CO2-uitstoot van LNG. Met fossiel LNG behalen we al 20% CO2-reductie halen en met Bio-LNG bijna 100%”.

LNG heeft van zichzelf een lage CO2-uitstoot mits je het natuurlijk efficiënt gebruikt.

Zowel de Volvo FH als FM zijn leverbaar met 420 of 460 pk LNG-motor. “Dit is voor internationale inzet een prima vermogen. Met name koppel is belangrijk in dit type transport om over de trekkracht te beschikken die in heuvel- of zelfs bergachtig terrein nodig is. Het koppel van maximaal 2300 Nm in onze LNG-trucks is identiek aan dat van de dieselvariant. Dit maakt LNG zelfs voor de zwaardere inzet een ideale motor.”

Ook het onderhoud van een Volvo LNG-truck is gelijk aan dat van een Volvo-truck met dieselmotor. “Door dat betrouwbare dieselconcept is het onderhoudsinterval gelijk aan dat van een dieseltruck. Je kunt dus 100.000 km rijden voordat je weer toe bent aan een onderhoudsbeurt.”

“Een ander voordeel van LNG is het brandstofverbruik. Bij LNG denk je in kilo’s in plaats van liters. Bovendien zit er in een kilo LNG meer energie dan in een liter diesel en kost een kilo LNG minder dan een liter diesel. Daarnaast zijn er verschillende subsidieregelingen beschikbaar in Europa voor LNG en hoeft een vervoerder die met LNG in Duitsland rijdt tot eind 2023 geen MAUT te betalen. Allerlei voordelen die LNG tot een gunstige brandstof maken voor vervoerders.”

“Helaas is het beleid van de overheid wisselend en dat geeft onzekerheid. Dat is jammer en heeft negatieve gevolgen voor de LNG-markt. We weten allemaal dat we vanuit de klimaatdoelstellingen en binnen het Europese beleid CO2 moeten gaan besparen. LNG speelt hier een heel belangrijke rol in. Vooral binnen het internationale transport waar elektrische trucks vooralsnog niet levensvatbaar zijn. Als Volvo Trucks zetten we onze kaarten niet zomaar in op een type brandstof. We bekijken welk alternatief voor welk type transport het meest geschikt is. Voor binnenstedelijk transport is dat op dit moment elektrisch en wellicht - en eventueel in combinatie met waterstof - in de toekomst ook voor transport over de langere afstand. LNG is echter nu beschikbaar. De trucks zijn beschikbaar. Voor heel veel toepassingen is het nu gewoon een goed bruikbare brandstof waarmee je direct CO2 kunt besparen.”

“Het is jammer dat er geen onderscheid wordt gemaakt tussen de subsidieregeling voor LNG en voor Bio-LNG aangezien die laatste nog duurzamer is. In Duitsland wordt momenteel wel gewerkt aan een CO2-beprijzing. De accijns op brandstoffen zou een relatie moeten hebben met CO2-reductie. We willen met z’n allen CO2 besparen en de overheid zou voordeel kunnen geven aan brandstoffen die dat bewerkstelligen.”

We zien LNG als de brandstof die nodig is om de weg vrij te maken voor Bio-LNG.

Wat is Bio-LNG?

LNG en Bio-LNG is een gas dat voornamelijk bestaat uit methaan. In tegenstelling tot LNG bestaat Bio-LNG echter uit herwinbaar methaan. Het kan lokaal worden geproduceerd en is afkomstig uit plantenresten, slib, voedselresten, mest en huishoudelijk afval. Het biogas wordt opgewaardeerd en vloeibaar gemaakt tot Bio-LNG, ook wel LBG (Liquefied Bio Gas).

Rolande: groener, maar wel rendabel

Rolande startte in 2005 als een van de pioniers op het gebied van LNG en Bio-LNG. Inmiddels beschikt het bedrijf over een groot LNG-netwerk en ondersteunt het verschillende grote transportondernemingen in hun overstap naar LNG. “Transport kan én moet groener, maar we willen dat transport ook rendabel blijft. Wij streven ernaar om de schoonste, economisch haalbare brandstof in de transportsector te kunnen blijven leveren. Op dit moment is dat LNG. We zien LNG als de brandstof die nodig is om de weg vrij te maken voor Bio-LNG. Door het klimaatakkoord, CO2-tax en een toenemend milieubewustzijn van consumenten en bedrijven wordt het steeds belangrijker om hier bewust mee bezig te zijn”, verklaart Bouk van den Dungen, Network Development Manager bij Rolande.

Anderen bekeken ook

Laatste nieuws

Latest Press Release