Volvo Trucks

NEDERLAND

×

Vrijbloed Transport over de Volvo FE Electric: “De truck blijft in de stad, rijdt weinig kilometers en doet z’n werk als ieder ander, alleen veel stiller en zonder emissies”

| Leestijd: 6 min | Leestijd: 6 min
Over de kwetsbare Amsterdamse kademuren en bruggen rijdt sinds kort een relatief lichte Volvo FE Electric: een 100% elektrische truck met knijperinstallatie die af fabriek geproduceerd werd. De truck wordt door Vrijbloed Transport ingezet bij binnenstedelijke wegenbouwprojecten voor opdrachtgever Dura Vermeer. Lees hier hoe zij de eerste weken met de elektrische truck hebben ervaren.
Vrijbloed Transport over de Volvo FE Electric: “De truck blijft in de stad, rijdt weinig kilometers en doet z’n werk als ieder ander, alleen veel stiller en zonder emissies”

Binnenstedelijk emissievrij werken is een belangrijk onderdeel van de visie van Vrijbloed Transport. Het bedrijf is zich de afgelopen jaren steeds meer gaan richten op de vragen hoe kan het beter en hoe kan het anders? Maar wat is beter en wat is anders?

“Wat ons betreft is dat het veiliger én schoner uitvoeren van transport zonder daarbij concessies te doen”, vertelt Mathijs Vrijbloed van familiebedrijf Vrijbloed Transport uit Haarlem. Hoe dan, zullen veel collega’s zich afvragen? “Alles is onmogelijk totdat iemand het doet”, antwoordt Vrijbloed. Voor elk voertuigsegment en elk inzetprofiel stemt Vrijbloed vooraf zorgvuldig af welk merk en welk voertuig het beste past bij de vereiste specificaties en (duurzame) ambities.

Het stond voor ons vast dat we geen omgebouwd diesel aangedreven voertuig wilden waarvoor de dieselcomponenten al geproduceerd zijn. Het moest een af fabriek elektrische truck worden

“Op een gegeven moment weet je per voertuigsegment wel welk merk het beste bij je past. Zo bestaat 80 procent van ons huidige vrachtwagenpark uit Volvo’s. Voor elektrische voertuigen is dit echter een geheel nieuwe ontdekkingsreis. Daarvan weten we nog niet welke merken en voertuigen het beste bij ons passen. Dat is echt pionieren en vergt veel uitzoekwerk en kennis opdoen. Tegelijkertijd betekent het dat je nu al ervaring kunt opdoen met het nieuwe werken en ontdekt waar eventuele beperkingen liggen. Dat is essentieel om het voertuig in de toekomst wellicht anders te kunnen configureren.”

Laag gewicht ontziet kwetsbare Amsterdamse bruggen en kademuren

In samenwerking met opdrachtgever Dura Vermeer zocht Vrijbloed Transport naar een betrouwbare en relatief lichte autolaadkraan voor twee soorten langjarige projecten (Klein Wegenwerken en Elementenverhardingen) in de gemeente Amsterdam. Projecten die onder meer op basis van duurzaamheid werden gegund. “Mede daarom stond het voor ons vast dat we geen omgebouwde diesel aangedreven vrachtauto wilden waarvoor de dieselcomponenten al geproduceerd zijn. Het moest een af fabriek elektrische vrachtauto worden”, zegt Vrijbloed. De jarenlange samenwerking met Volvo en het feit dat Volvo als eerste fabrikant fabrieksmatig elektrische vrachtauto’s produceert, gaven vervolgens de doorslag zodat Volvo begin april dit jaar een nieuwe FE 6x2 Electric mocht leveren aan het transportbedrijf.

Dat dat niet vanzelfsprekend was, blijkt uit het feit dat de autolaadkraan en kipperopbouw op het nieuwe chassis niet komen van de grootste leveranciers van voorheen. “Dat komt omdat een traditionele opbouw heel anders is. We konden en moesten nu anders configureren met de nadruk op lichtgewicht. Op basis van de minimaal benodigde hijstabel is een relatief lichte autolaadkraan gekozen met minimaal hydraulisch energieverbruik. Bovendien gebruikt de autolaadkraan bij stilstand geen energie en geeft deze een signaal als de voertuigaccu’s bijna leeg zijn. Met het relatief lage gewicht ontzien we de kwetsbare Amsterdamse bruggen en kademuren tijdens het herstel ervan.”

 

Actieradius van ondergeschikt belang

Gevraagd naar de ervaringen in de eerste weken, komt het woord wennen als eerste naar boven. “Niet qua voertuig of prestaties, maar wel qua laden. De elektrische vrachtauto blijft in de stad, rijdt weinig kilometers en doet z’n werk als iedere andere vrachtauto, alleen veel stiller en zonder emissies! Het vergt een iets andere rijstijl omdat je je als chauffeur aan moet leren om stroom te regenereren tijdens het afremmen.”

De actieradius is van ondergeschikt belang omdat de auto weinig kilometers maakt. Dat maakt de Volvo FE 6x2 Electric bij uitstek zo geschikt voor dit soort binnenstedelijk werk. Daar waar de impact van emissievrij werken het relevantst en het grootst is!

Het eventuele moment van bijladen is vooraf moeilijk te voorspellen en wordt in samenspraak met de klant op de standplaats gedaan. Lastig is wel dat nu nog niet elk (openbaar) laadpunt met een vrachtauto bereikbaar is. Het formaat van de auto en de gewenste laadcapaciteit maakt dat chauffeurs nog niet zomaar overal kunnen bijladen. “Aan een 10 kW laadstation heb ik bijvoorbeeld niets. Daarom hebben we een kaart met geschikte laadpunten in Amsterdam gemaakt. Tegelijkertijd is de actieradius voor ons van ondergeschikt belang omdat de auto vooral materiaal laadt en lost en weinig kilometers maakt. Dat maakt de Volvo FE 6x2 Electric bij uitstek zo geschikt voor dit soort binnenstedelijk werk. Daar waar de impact van emissievrij werken het relevantst en het grootst is!”

 

Geen uitlaatgassen, stank en minder geluid

Omwonenden lijken nog niet direct in de gaten te hebben hoe duurzaam de nieuwe vrachtauto van Vrijbloed en Dura Vermeer eigenlijk is. “Of ze laten het niet weten”, lacht Vrijbloed. “Gemeentes en opdrachtgevers reageren daarentegen wel erg enthousiast.”

Hij merkt ook dat jonge chauffeurs anders tegen de nieuwe techniek aankijken dan oudere. “Zij hebben het gevoel ‘hier rijdt de toekomst’. Geen uitlaatgassen en stank meer en minder geluid. Ze zijn ook erg gericht op omgevingsmanagement. Iets dat nu duidelijk prioriteit krijgt bij Dura Vermeer. Bij jonge chauffeurs heerst het besef dat het anders moet. Daar willen ze graag aan bijdragen door wat extra’s te geven. En wat ik ook heel mooi vind, is dat de vriendin van één van de chauffeurs er trots op is dat haar vriend in onze elektrische Volvo rijdt!”

Restwaarde zit wel goed

Vrijbloed vindt het nog te vroeg om conclusies te trekken over de prestaties, de besparingen op emissies en of hij het waard vindt om nu al te investeren in een elektrische transportoplossing. “Drie weken is te kort om hier een uitspraak over te doen, maar we zien in de praktijk een range van 130-160 km op één acculading waarbij het gebruik van de kraan er ook af is. In de eerste plaats moet de elektrische vrachtauto echt zijn ingesleten in de dagelijkse gewoontes en moeten we veel meer data verzamelen om daar concrete uitspraken over te kunnen doen. Wat de investering en de kosten per kilometer betreft, is het nog een black box. Ik heb wel een gevoel bij de hoogte van de total costs of ownership, maar voor ons gaat het nu veel meer om de aanzet tot de energietransitie. Wij geloven erin dat die transitie echt doorzet en daar willen we actief aan meewerken en aan bijdragen. Tegelijkertijd weten we uit ervaring dat het met de restwaarde wel goed zit. Het is en blijft tenslotte een Volvo.”

Gemeentes en opdrachtgevers reageren heel enthousiast.

Anderen bekeken ook

Laatste nieuws

collage.pressReleaseTitle