Al in 2013 introduceerde Volvo Trucks VDS, oftewel Volvo Dynamic Steering. Het systeem werd in 2018 uitgebreid met ondersteunende opties voor nog meer veiligheid. Een meer ontspannen chauffeur én ongevalspreventie door een betere stabiliteit en meer controle: voor Van Veluw Transport uit Barneveld was de keuze voor VDS snel gemaakt.
Het compenseren van oneffenheden in het wegdek, het opheffen van trillingen en onbedoelde stuurbewegingen, makkelijker achteruitrijden en lichter sturen: bij de introductie van VDS in 2013 waren dit de belangrijkste voordelen van het systeem. Daarnaast bleek VDS minder belastend voor de spieren van de chauffeur waardoor werkgerelateerde klachten werden verminderd. Ook was het systeem al vanaf de introductie veiligheidsverhogend vanwege het feit dat de truck zijn richtingsstabiliteit behoudt, zelfs bij oneffenheden in het wegdek. In 2018 werden vervolgens twee chauffeursondersteunende systemen toegevoegd specifiek gericht op ongevalspreventie: VDS met Stability Assist en VDS met Lane Keeping Assist.
Het is een stukje veiligheid wat je koopt. We willen voorkomen dat het een keer goed misgaat
Logistiek dienstverlener Van Veluw Transport uit Barneveld heeft verschillende Volvo FH-trucks rijden die zijn uitgerust met VDS met Lane Keeping Assist, persoonlijke instellingen en VDS met Stability Assist. Vooral veiligheid speelde een belangrijke rol bij de keuze voor deze ondersteuningssystemen. Mede-eigenaar Renger Hazeleger licht toe: “We hebben nu drie Volvo’s FH die uitgerust zijn met VDS, maar daar komen er dit jaar nog twee bij. Het is een investering, maar we geloven wel dat dit het waard is. Wij vervoeren veevoer door heel Europa en rijden veel met bulkwagens, die een hoog zwaartepunt hebben. Als je dan een klapband krijgt, zijn de gevolgen niet te overzien. Met het VDS-systeem blijft de cabine recht en is de wagen daardoor beter op de weg te houden. Het is een stukje veiligheid wat je koopt. We willen voorkomen dat het een keer goed misgaat.”
In geval van een ongeval heb je natuurlijk de kosten van de schade aan de wagen. Maar wat daarnaast aantikt, is de omzet die je misloopt omdat de wagen stilstaat. Het is voor ons lastig om gedegen vervangend vervoer te regelen
Een systeem dat de veiligheid verhoogt, is op de eerste plaats winst voor de chauffeur en medeweggebruikers, maar scheelt ook onnodige kosten in geval van een klapband. Hazeleger: “In geval van een ongeval heb je natuurlijk de kosten van de schade aan de wagen. Maar wat daarnaast aantikt, is de omzet die je misloopt omdat de wagen stilstaat. Eén wagen vertegenwoordigt zo’n vijfduizend euro omzet per week; als de truck gerepareerd moet worden, moet je wat anders huren. Naast dat dit kosten met zich meebrengt, is het niet je eigen materieel. Wij rijden veel melkpoeders en dat kan niet met een standaard bulktrailer die je kunt huren. Het is voor ons lastig om gedegen vervangend vervoer te regelen.”
Naast veiligheid ziet Hazeleger nóg een voordeel van VDS. “Het systeem maakt het sturen lichter, wat prettig is voor de chauffeur. Wij waarderen de inzet van onze chauffeurs en met VDS kunnen we ze een stukje extra comfort bieden.”
Bij lage snelheden wordt de stuurweerstand met 75 procent verminderd, wat een groot voordeel is bij achteruitrijden of als er weinig ruimte is. “Het systeem zorgt voor meer wendbaarheid. Door VDS is het manoeuvreren makkelijker. De chauffeurs zijn er erg over te spreken.”
Door VDS is het manoeuvreren makkelijker. De chauffeurs zijn er erg over te spreken
In augustus 2019 kreeg eigen rijder Bas Peerdeman op de dijk Lelystad richting Enkhuizen een klapband. VDS hielp hem uit de vangrail te blijven. “Het was een zonnige dag en ik reed zo’n 83 km/u onderweg naar huis. In een keer hoorde ik een enorme knal. Een klapband rechtsvoor. De wagen trok naar rechts en in een flits ga je terugsturen. Ik zag de vangrail al op me afkomen.”
Gelukkig lukt het om de truck op tijd terug te sturen en tot stilstand te komen. “Alles onder de cabine was weggeslagen. De deur opengescheurd. Het was echt een behoorlijke impact. Gelukkig heeft mijn auto Volvo Dynamic Steering. Ik ben er écht van overtuigd dat dat me geholpen heeft om uit de vangrail te blijven. De auto reageerde na de klap gelijk met corrigeren. Ik heb hem vrij recht kunnen houden. Doordat hij zo licht stuurt, kon ik snel reageren en liep het gelukkig goed af. Ik zou absoluut niet meer zonder Volvo Dynamic Steering willen. Als je het gewend bent, wil je niet anders meer.”
VDS werkt samen met de Electronic Stability Control van de truck. Sensoren in het chassis controleren voortdurend de gierhoek van de truck. Wanneer een lichte neiging tot slippen wordt gedetecteerd, activeert het systeem meteen. Het biedt een lichte ondersteuning bij het sturen in de tegenovergestelde richting, zodat het voertuig wordt gestabiliseerd.
VDS werkt samen met Lane Keeping Support bij snelheden boven 55 km/u. Het systeem houdt de positie van de truck op de weg in de gaten met camera's. Wanneer wordt gedetecteerd dat de truck buiten de gevolgde rijbaan dreigt te komen, helpt het systeem de chauffeur door terug te sturen naar de juiste richting. Als extra ondersteuning nodig is, wordt de chauffeur gewaarschuwd via een lichte trilling in het stuur in plaats van met een geluidssignaal.
Individuele afstelling van de stuurweerstand voor prettig en comfortabel rijden. Elke chauffeur heeft een andere perceptie over hoe licht of hoe zwaar het sturen moet gaan. De chauffeur kan middels de persoonlijke instellingen zelf de stuurweerstand precies aanpassen aan zijn of haar wensen voor comfortabel, relaxed en veilig rijden.