"We hebben een tienjarenplan om onze directe uitstoot met 80% te verminderen," zegt Marcel Niederberger, hoofd duurzaamheid bij V-Zug.
V-Zug, een Zwitserse fabrikant van huishoudelijke apparaten, werkt sinds 2020 hard aan dit ambitieuze doel. Om dit te bereiken, heeft het bedrijf een intern CO2-fonds opgericht. Voor elke ton uitstoot die V-Zug produceert, 'beboet' het zichzelf met een boete van 120 Zwitserse Frank (ongeveer € 124). Het ingezamelde geld wordt apart gezet om nieuwe duurzame technologieën of oplossingen te financieren, zoals de aanschaf van de elektrische Volvo-truck.
"Het begint allemaal met het meten van je uitstoot", voegt hij toe voor degenen die willen volgen. "Als je je uitstoot niet meet, weet je niet waar je moet beginnen." V-Zug meet zijn uitstoot al tien jaar, wat het bedrijf een voorsprong geeft en helpt te ontdekken waar de kansen liggen voor de transitie.
"Onze vloot bestaat uit dertien trucks. Twee jaar geleden begonnen we met het uitfaseren van diesel en investeerden we in onze eerste elektrische vrachtwagen", vertelt Marcel. "CO2-reductie is een van onze belangrijkste doelen. We streven ernaar om tegen 2030 volledig elektrisch te zijn."
Voor V-Zug was het al langer het doel om over te stappen op elektrisch transport, maar de voorwaarde was wel dat het onmiddellijk moest werken en naadloos moest passen in de dagelijkse operatie. "Nu zijn de oplossingen beschikbaar", zegt Marcel geruststellend.
Maar bij de beslissing om elektrisch te gaan, koos V-Zug niet voor een top-downbenadering.
"Het is niet het hoofd van duurzaamheid dat de grootste stem heeft, maar het operationele team", legt hij uit. "Met de huidige afstanden en prijzen voor dit soort oplossingen werd het mogelijk om die richting op te gaan."
Voor V-Zug draait alles om de drievoudige ondergrens: mensen, planeet en winst. "Zo definiëren wij duurzaamheid", voegt Marcel toe. "We streven ernaar om de dimensies milieu, maatschappij en economie met gelijke prioriteit na te streven – het CO2-fonds is daar een goed voorbeeld van. Geld uit de winst wordt apart gezet om te investeren in mensen of de planeet."
Als producent van huishoudelijke apparaten is de circulaire economie voor V-Zug van groot belang. "Een van de eerste vragen die we hadden, was: ‘wat gebeurt er met de accupacks van de trucks aan het einde van hun levensduur?’", zegt Marcel. "We waren blij te horen dat Volvo daar al over nadenkt."
De kers op de taart voor V-Zug is niet alleen het feit dat hun chauffeurs graag in de elektrische vrachtwagens rijden, maar ook de positieve boost in hun reputatie bij klanten, iets dat Marcel "uitermate positief" noemt.