Trucks

Nijhof-Wassink over balans gewicht en brandstofbesparing: “Optimaliseren betekent balanceren tussen laadvermogen, zuinig verbruik, CO2-besparing en het welzijn van je mensen”

| Leestijd: 6 min | Leestijd: 6 min
Bij bulk- en tankvervoerder Nijhof-Wassink draait alles om efficiënt transport. Maar dat is niet het hele plaatje. Ook het maatschappelijk verantwoord ondernemen (MVO) zit bij Nijhof-Wassink diep in het DNA. Dat levert continu een zoektocht op naar de balans tussen laadvermogen en brandstof en dus CO2 besparen. Zowel de inzet van zo licht mogelijk materieel als toch het toevoegen van een dakspoiler helpt daarbij.
Nijhof-Wassink over de optimale balans tussen gewicht en brandstofbesparing: “Optimaliseren betekent balanceren tussen het beste laadvermogen, het meest zuinige verbruik, de grootste CO2-besparing en het welzijn van je mensen”

“Elke kilo die niet in de truck zit, vertaalt zich naar een beter laadvermogen. Bij ons geldt zeker het begrip ‘efficiency is key’”, meent managing director Chemical Logistics Bertil Bouwhuis. “Maar niet tegen elke prijs. Wij investeren ook stevig in klimaatvriendelijke maatregelen. Want natuurlijk is het zo dat je met een beter laadvermogen automatisch ook je carbon footprint verlaagt. Maar dan zou je dus niet kunnen groeien. Dus moet je méér doen.”

 

Zuiniger rijden, betekent minder CO2 uitstoten

Nijhof-Wassink vaart op een ambitieus MVO-programma. “Een van onze doelstellingen is onze totale CO2-uitstoot in vijf jaar tijd met 10 procent en in 2030 met 30 procent te verminderen ten opzichte van 2020. Daarvoor moeten wij alle zeilen bijzetten. Zo moet een deel van de reductie komen uit de inzet van HVO100 als brandstof. Daarmee stoten wij well-to-wheel 89 procent minder CO2 uit. Dat zet zoden aan de dijk, want het leeuwendeel van onze footprint komt natuurlijk uit de uitlaten van onze trucks. Daarom rijden wij ook op LNG en hebben we Volvo FH’s met I-Save in gebruik genomen. Die rijden 7 procent zuiniger en met dus ook minder CO2-uitstoot.”

Het mag bekend zijn dat Nijhof-Wassink Chemical Logistics louter Volvo’s rijdt. Bouwhuis: “Dat krijg je als je behalve een transporttak, met zusterbedrijf Nijwa ook een grote truckdealer binnen je holding hebt met in totaal dertien vestigingen, waarvan vijf in Polen. Naast schonere brandstof en slimmere planning speelt ook het eigen gewicht van het materieel een grote rol. Dat is het eerste verdiend. Dus is het aan Nijwa om ons te voorzien van zo licht mogelijke trekkers. Nu zijn wij op dat punt zeker een heel innovatief bedrijf. Maar zeker ook de Volvo Light Concept trucks passen vanwege hun lage eigen gewicht heel goed in onze strategie.”

Hoewel lichtgewicht voor ons belangrijk is, rijden we juist wél met een dakspoiler. We besparen hierdoor maar liefst 5% brandstof

Laag gewicht, hoog laadvermogen

Om een steentje bij te dragen aan het streven van transporteurs naar een zo hoog mogelijk laadvermogen, heeft Volvo een groot aantal opties om het gewicht van de trekker veilig en tegelijk zo laag mogelijk te houden. Zo scheelt bijvoorbeeld een enkelbladige vering op de vooras 65 kg, en een achteras met een geoptimaliseerd gewicht zet 90 kg minder op de schaal. Ook gewichtgeoptimaliseerde chassisframebalken, een vooras van 7,1 ton, lichtgewicht schijfremmen en aluminium beugels en luchttanks verminderen het ledige gewicht van het voertuig. Net als het weglaten van bijvoorbeeld een dakspoiler. “Daarmee blijven onze trekkers ruim onder de 7 ton”, vertelt Bouwhuis.

Toch weer dakspoilers

“Door goed op het gewicht van trekker en trailer te letten kunnen wij per rit tot zo’n 5 procent meer product vervoeren. En dat zou nóg meer kunnen zijn. Want wij rijden wél met een dakspoiler en cabinezijfenders. Die spoilerset weegt compleet 58 kg. Daarom zie je in het bulk- en tanktransport dan ook veel dat men zonder rijdt. Maar wij doen dat juist niet. Want het heeft ook een nadeel. Anders dan veel wordt gedacht, geeft een dakspoiler ook voor een tank- of bulktrailer wel degelijk een betere stroomlijn en daarmee een gunstiger verbruik. Wij waren er aanvankelijk ook niet van overtuigd, omdat een tank- of bulktrailer relatief laag is en een mooi afgeronde voorzijde heeft. Maar zonder dakspoiler ‘valt’ de luchtstroom in het gat tussen de cabine en voorzijde van de tank- of bulkoplegger. Met een spoiler wordt de lucht mooi over dat gat heen geleid en valt deze bovenop de trailer. Vandaar dat we in 2015 een proef gestart zijn bij trekkers die internationaal lange afstanden rijden om het verschil te weten te komen. En dat bleek maar liefst 5 procent!”

Anders dan veel wordt gedacht, geeft een dakspoiler ook voor een tank- of bulktrailer wel degelijk een betere stroomlijn en daarmee een gunstiger verbruik

Simpel rekenen

Voor Nijhof-Wassink was het dus een simpele rekensom wat meer brengt. Een hoger laadvermogen van 58 kg per rit of een reductie van 5 procent op de brandstofkosten en de CO2-uitstoot. “Voor ons was de keuze duidelijk”, vertelt Bouwhuis. “Wij monteren dus sinds enige tijd toch dakspoilers op onze nieuwe trucks. Sowieso moet je altijd een compromis zoeken. Zo zouden wij veel verder kunnen gaan en makkelijk nóg ruim 200 kg uit die trekker kunnen halen. Maar dan zouden de chauffeurs geen 460 pk meer krijgen, geen hoog dak en minder comfort, omdat bijvoorbeeld de standairco zou sneuvelen.”

 

Chauffeurscomfort is belangrijk

Dat is bij Nijhof-Wassink geen optie. “Dan ga je chauffeurs plagen en dat is ondenkbaar. De zorg als bedrijf voor het welzijn van je mensen is bij ons in steen gebakken. Daarbij ziet zo’n laag dak voor een bulktrailer er niet uit en willen ook wij mooie trucks. Dat is onze trots. Het is een deel van onze uitstraling als bedrijf. Daarbij, optimaliseren betekent in dit geval altijd balanceren tussen het beste laadvermogen, het meest zuinige verbruik, de grootste CO2-besparing en het welzijn van je mensen. Vertaal dat maar naar people, planet, profit”, stelt Bouwhuis.

Hoe meer volume je per kilometer vervoert, des te geringer je verbruik en dus je CO2-uitstoot

Lege kilometers voorkomen

“Maar los daarvan bereik je een belangrijk deel van de na te streven (klimaat)winst uit de beladingsgraad. Hoe meer volume je per kilometer vervoert, des te geringer je verbruik en dus je CO2-uitstoot. En dat zit hem voor een belangrijk deel in je capaciteit ofwel je schaalgrootte. Hoe meer capaciteit je hebt, des te beter je lege kilometers kunt voorkomen. Dat geeft de beste kans dat je trucks het perfecte rondje kunnen rijden.” Dat rondje is overigens niet echt om de kerk. De trucks van de divisie Chemical Logistics rijden voornamelijk op de Benelux, Duitsland en Frankrijk. De chauffeurs zijn doorgaans de hele week van huis.

De planners bij Nijhof-Wassink leggen elke dag de puzzel om elk voertuig en het materieel daarachter zo efficiënt mogelijk in te zetten. “Geloof mij dat we daar een behoorlijke hoeveelheid ICT bij nodig hebben”, legt Bouwhuis uit. “En daarin gaan we nog veel meer doen, want hier zit nog potentieel. Maar ook de beschikking hebben over voldoende en het juiste getrokken materieel speelt mee. Onze divisie Chemical Logistics bestaat uit de afdeling Dry Bulk en de afdeling Liquid Bulk. Momenteel hebben wij 100 Volvo FH-trekkers en 140 bulktrailers in de droge goederen rijden, 55 brandstofcombinaties en 80 FH’s met ongeveer 110 tanktrailers in de vloeistoffen. Want ook door slim te koppelen kun je je efficiency nog verder vergroten.”

Bouwhuis: “We zullen elke dag moeten blijven kijken hoe we met nog minder impact op het klimaat goed kunnen werken. Een deel zal ons worden aangereikt door de industrie, in ons geval dus door Volvo Trucks. Een ander deel moet je zelf doen. Wij hebben daar met Nijwa Zero zelfs een heel apart bedrijf voor. Zo gaan we nu kijken naar een beter bandenmanagement. Wij denken dat daar ook nog brandstofreductie en dus CO2-winst is te halen.”