Trucks

×

Veiligheid als kostenbesparing

| Leestijd: 5 min | Leestijd: 5 min
Investeren in veiligheidssystemen kan bijdragen aan een kostenbesparing. Vooral als hoogwaardige en betrouwbare systemen worden gebruikt door chauffeurs die zich bewust zijn van hun verantwoordelijkheid, kunnen veiligheidssystemen zorgen voor een verhoogde verkeersveiligheid en lagere kosten. Investeren in veiligheid loont. Oftewel: safety as a cost saver.
Veiligheid als kostenbesparing

Veiligheidsinvesteringen kunnen kosten en stilstand verminderen. Onderstaande figuur* laat zien hoe de directe kosten eenvoudig te meten zijn: herstel van de chauffeur, kosten voor voertuigreparatie en stilstand van voertuigen tijdens reparaties. Ze vertegenwoordigen echter slechts een klein deel van de totale ongevalsgerelateerde kosten. “Indirecte kosten zijn vaak aanzienlijk hoger. Beschadigde goederen, het herstel van het voertuig en de chauffeur, ongevallen met een dodelijke afloop, verstoring van de dagelijkse bedrijfsroutine: dit leidt allemaal tot vertragingen. Het zijn verborgen kosten die voorkomen waren als de incidenten niet hadden plaatsgevonden. Simpel gezegd, investeren in veiligheid betekent een verhoogde productiviteit en beschikbaarheid", legt Erik-Jan Slijkhuis, Manager Product bij Volvo Trucks Nederland uit.

Chauffeur belangrijkste veiligheidsfactor

Veiligheid is altijd het kenmerk van Volvo Trucks geweest. Vanaf de driepuntsgordel tot de geavanceerde veiligheidstechnologie van vandaag, zoals Volvo Dynamic Steering, is veiligheid altijd al een van de kernwaarden geweest. “Door onze trucks te onderwerpen aan de zwaarste testen en constant te blijven ontwikkelen, zorgen we dat ze tot de veiligste trucks ter wereld behoren”, verklaart Erik-Jan Slijkhuis.

Dit betekent niet dat de rol van de chauffeur minder groot wordt: "De veiligheidssystemen die we aanbieden, spelen een zeer belangrijke rol bij het garanderen van een betere en veiligere werkomgeving voor transportbedrijven en chauffeurs. Maar men moet niet vergeten dat de perfecte match pas wordt bereikt als de nieuwste veiligheidsinnovaties worden gecombineerd met een veilig rijgedrag. Een chauffeur is en blijft dus de belangrijkste veiligheidsfactor."

Veiligheidssystemen werken alleen optimaal als er interactie is tussen de systemen en de belangrijkste factor, de chauffeur.

"Onze veiligheidssystemen vormen een ondersteuningssysteem voor de chauffeur. Hij of zij maakt het verschil. Het belangrijkste voor iedereen die met verkeersveiligheid werkt, is trainen en focussen op veilige chauffeurs. Het draait allemaal om de belangrijke rol die chauffeurs spelen als het gaat om veiligheid, brandstofverbruik en productiviteit", licht Erik-Jan Slijkhuis toe.

Maar beseffen dat de chauffeur op de eerste plaats komt, kost soms tijd en soms is er zelfs een ongeluk voor nodig.

"We zien dat het gemakkelijker is om te investeren in een veilige truck als er dodelijke slachtoffers te betreuren zijn. Dit toont aan dat veiligheid op veel manieren samenhangt met emotionele waarden. We zouden graag zien dat meer bedrijven vooruitdenken en investeren in veiligheid voordat er iets gebeurt", verklaart Erik-Jan Slijkhuis.

Ook kleine ongevallen hebben gevolgen

Volgens het Volvo Trucks-veiligheidsrapport is er slechts één aanvaardbaar getal voor ongevallen in het verkeer. Nul. Het verkleinen van het risico op verkeersongevallen houdt in dat veiligheid voorop staat bij de dagelijkse activiteiten. Hiervoor is inzicht nodig in de verbindingen met de betrokken personen en ook met de transportbedrijven en de maatschappij. Een veilige vrachtwagen in combinatie met een veilige chauffeur vormen de belangrijkste elementen om het aantal ongevallen verder te verminderen. Maar het gaat om nog meer. Zelfs kleine ongevallen hebben gevolgen. In de allereerste plaats voor de betrokkenen, maar ook voor de transportbedrijven en de maatschappij.

Zo leiden ook kleinere ongevallen vaak tot ongeplande stilstand. In een transportbedrijf is het voorkomen van stilstand van cruciaal belang. Het brengt onnodige kosten met zich mee, omdat het voertuig niet kan worden ingezet. “Het risico op ongeplande stilstand en de daarbij komende extra kosten zijn net zo goed een aanleiding als alle andere om veiligheid voorop te stellen”, vertelt Erik-Jan Slijkhuis.

Prioriteit geven aan veiligheid is een win-winsituatie. Als er weinig of geen ongevallen plaatsvinden, kun je meer kilometers afleggen en zijn de kosten lager. Bovendien is het veiliger. Niet alleen voor chauffeurs, maar ook voor medeweggebruikers zoals fietsers en voetgangers. “En, last but not least”, voegt Erik-Jan Slijkhuis hieraan toe. “Transportbedrijven voorkomen daarmee ook minder zichtbare kosten zoals schade aan reputatie of imago. Een investering in veiligheid bespaart je uiteindelijk kosten. Safety as a cost saver dus."

4 revolutionaire veiligheidskenmerken van Volvo Trucks

Veiligheidscabine

De Volvo-cabine staat bekend als de meest robuuste en veiligste in de markt. De cabine wordt onderworpen aan meerdere crashtesten. Zelfs meer dan wettelijk wordt voorgeschreven. Bovendien heeft een chauffeur vanuit de cabine een goed zichtveld en is het aantal dode hoeken door de smalle spiegelbehuizing en door toevoeging van dodehoekcamera’s tot een minimum beperkt.

Meer weten over wat Volvo Trucks doet om het zichtveld te verbeteren? Lees het hier.

Veiligheidsgordel

De veiligheidsgordel is een eenvoudige manier om jezelf te beschermen bij een ongeval. In 1979 werd de veiligheidsgordel geïntroduceerd in voertuigen van Volvo Trucks.

Forward Collision Warning met noodremfunctie

In 2012 introduceerde Volvo Trucks Forward Collision Warning met noodremfunctie; ruim voor de wettelijke verplichting in november 2015. Het is een actief veiligheidssysteem dat radar en camera combineert om voertuigen vóór de truck te identificeren. Als de truck de voorligger te dicht nadert, grijpt Forward Collision Warning met noodremfunctie in en wordt de chauffeur gewaarschuwd. Indien nodig, activeert het systeem de remmen om een botsing te voorkomen.

Meer weten over de werking van een noodremsysteem? Lees het hier.

Volvo Dynamic Steering

Sinds de introductie van het baanbrekende VDS-systeem (Volvo Dynamic Steering) in 2013 is het rijgedrag van veel chauffeurs ingrijpend gewijzigd. Perfecte stabiliteit bij hoge snelheden, volledige controle bij lage snelheden en aanzienlijk minder belasting op spieren en gewrichten. Lane Keeping Assist is een systeem dat de chauffeur helpt om de truck terug naar de rijstrook te sturen als de truck onbedoeld de rijstrookmarkeringen nadert. Samen met Stability Assist helpt dit om het risico op slippen te minimaliseren. Dit betekent verbeterde veiligheid en minder risico op werkgerelateerd letsel.

Meer weten over Volvo Dynamic Steering? Lees het hier. 

Anderen bekeken ook

Laatste nieuws

Latest Press Release